Poslali mi SMS, že se mám přijít důstojně rozloučit. Pracoval jsem dál, říká odvolaný plánovač Prahy

Marek Pokorný Marek Pokorný
20. 9. 2016 18:00
Rada hlavního města Prahy v úterý nečekaně odvolala ředitele Institutu plánování a rozvoje města (IPR) Petra Hlaváčka. Náměstkyně primátorky Petra Kolínská to zdůvodnila tím, že i přes vůli radních držel ve vedení institutu kritizovaného autora nově připravovaného Metropolitního plánu Romana Kouckého. Hlaváček to vysvětluje tím, že Koucký je odborník a nemá za něj adekvátní náhradu. Hlaváčka experti oceňují jako odborníka a zastala se ho i řada osobností architektonického života.
Odvolaný ředitel Institutu plánování a rozvoje Petr Hlaváček
Odvolaný ředitel Institutu plánování a rozvoje Petr Hlaváček | Foto: Jakub Plíhal

O tom, že vás odvolají, se mluvilo dlouho. Vy jste i vtipkoval na nedávné konferenci. Nebyl to pro vás tedy blesk z čistého nebe.

Každé úterý, když se koná rada, můžete očekávat, že vás odvolají. Ale v poslední době mi připadalo, že to je na nějakou dobu zažehnané. Takže dnes mě to docela překvapilo.

Hrozí, že by se Metropolitní plán, jak jste jej připravoval, začal opět přepracovávat? Ještě na jaře se mluvilo o tom, že to je možné...

To je velmi pravděpodobné. Pokud paní radní Kolínská uvádí jako důvod, že jsem nebyl ochoten propustit jeho autora (Romana Kouckého, ředitele sekce plánování města – pozn. red.), vše směřuje k tomu, že ho chce mít nějaký jiný.

Praha musí mít ze zákona nový plán schválený do roku 2020. Zvládne se to vůbec? V jaké jste fázi?

Ten materiál je velmi složitý a asi se nestihne.

To mi vysvětlete. Ještě v roce 2012 tehdejší náměstek primátora Tomáš Hudeček tvrdil, že bude v roce 2015, loni v lednu pak náměstek Matěj Stropnický mluvil o roce 2017... Proč jsou takové problémy s jeho tvorbou?

Je to velmi složitý materiál. Kdybych měl čas, tak vám na příkladech jiných měst, mnohem menších, ukážu, že ta příprava pražského metropolitního plánu nebyla vůbec dlouhá. I u mnohem menších měst netrvala o moc kratší dobu. To se nedá říct, že by to trvalo dlouho. Prostě ten předpoklad na začátku nebyl správný.

Tedy termíny udávané Hudečkem byly nereálné...

Realita ukázala, že ten čas je jiný.

Takže jaký je poslední termín?

Nyní to vypadá, že mezi rokem 2021 a 2022. Ale může to být i dřív. Není zřejmé, jak dlouho se bude projednávat, kolik bude připomínek.

V čem je jiný než dosavadní územní plán? Proč má chtít Pražan Metropolitní plán?

Hlavní rozdíl je, že vnímá město, které je složené ze specifických lokalit, popisuje jejich charakter a na tom vlastně staví princip města. Hodně zjednodušeně to znamená, že podporuje stávající stav. Navíc lokality dělí na tři skupiny – stabilizované, kde se v zásadě nemá moc měnit, přestavbové, tedy brownfieldy, tedy kde je něco, co se má proměnit, a poslední jsou rozvojové, tedy nyní zelené louky. A tam určuje nějaké parametry pro zástavbu. To jsou hlavní principy, k nimž bych ještě uvedl výškovou regulaci. Ta dnes ve městě chybí.

Když nyní vidím, jak se to protahuje a oddaluje, tak si říkám, jestli bylo opravdu nutné dělat tak zásadní, revoluční změnu územního plánu.

Kdybychom měli chvíli čas a šli spolu na vycházku do nějaké části města, kde se nyní staví, tak vás na konkrétních případech velmi rychle přesvědčím, jaké negativní dopady na město má stávající územní plán.

Tedy že chybí pravidla, koncepce celého území?

Současný plán nevede investory k tomu, aby stavěli město, aby ty záměry vzájemně koordinovali a aby vytvářeli koordinované ulice. Jsou to všechno jednotlivé stavební záměry. Je to genetický kód plánu, který vyžaduje trvalé množství změn, které jsou kritizovány pro neprůhlednost.

Říkal jste, že jste vůbec nevěděl, že o vás dnes budou jednat. Kdo vám to tedy řekl? Zdůvodnil vám někdo vaše odvolání?

Já se to dozvěděl deset minut předtím od paní Kolínské, když mi napsala SMS, ať se dostavím na radu, aby se se mnou důstojně rozloučila.

A uvedla vám důvod?

Já s ní ještě nemluvil. Ona mě pozvala deset minut předtím, než bylo to oficiální hlasování o mém odvolání. Mně přišlo, že tu mám spoustu práce, kterou musím udělat.

Takže jste tam nejel.

Ne. Když se dozvím deset patnáct minut před hlasováním rady, že mám někam dorazit z důvodu důstojného rozloučení, to musíte uznat, že je nezvyklé. Tak jsme nejel a raději pracoval.

Veřejně ale Kolínská uvedla, že je to proto, že jste nevyhodil pana Kouckého, který prý nerespektuje pokyny města při přípravě metropolitního plánu, a navíc je zodpovědný za jeho zpoždění.

To jsem taky četl na internetu. Ano, dostal jsem pokyn, abych s ním rozvázal pracovní vztah. A já jako ředitel usoudil, že nejsem schopen v čase, který je potřeba, to zorganizovat jinak. To je prostě moje kompetence, vybrat si své podřízené. Rada odvolává a volí ředitele a ostatní věci jsou v mé kompetenci.

A je pan Koucký konfliktní člověk?

Je to prostě osobnost. Je ale extrémně erudovaný a pracovitý a jeho materiály jsou kvalitní.

Vy jste byl vyzván, abyste ze dne na den odešel?

Já jsem odvolaný a nyní si zjišťuji, jak je to právně. Pověřený vedením je pan Boháč.

Jaký bude současný náměstek Ondřej Boháč jako ředitel IPR?

Určitě velmi kvalitní.

Nemáte tedy obavy o budoucnost institutu...

Obavy mám, protože to prostředí je nepříznivé. Institut zpracovává koncepční materiály a ty jsou pro město důležité. A toto je zásah, který to do budoucna ovlivní. Určitě se to neobejde bez problémů.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Těžká nehoda nákladního vlaku u německého Freiburgu uzavřela trať do Basileje

Poblíž Freiburgu na jihozápadě Německa dnes havaroval nákladní vlak. Při nehodě zahynul strojvůdce a několik lidí bylo lehce zraněno. Trať mezi Freiburgem a švýcarskou Basilejí byla uzavřena, informovala dnes večer společnost Deutsche Bahn. Lokomotiva a několik vagonů vykolejilo v obci Auggen. Trať má zůstat uzavřena několik hodin a v úseku byla zřízena náhradní autobusová doprava.

Podle mluvčí policie ve Freiburgu vlak převážel několik nákladních vozů. Jejich řidiči jeli v osobním vagonu za lokomotivou. Šlo o deset osob a jejich zranění jsou lehká, uvedla mluvčí.

Příčina nehody je zatím nejasná. Podle serveru deníku Badische Zeitung došlo ke střetu vlaku s několikatunovým betonovým dílem. Vlak částečně vykolejil a byl vážně poničen.

Havárie by mohla souviset s nedalekými stavebními pracemi. Betonový blok, s nímž se lokomotiva srazila, pochází podle serveru z mostu, který je nyní rozebírán.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

V Británii skončilo hlasování o novém předákovi labouristů, výsledek strana oznámí v sobotu

V Británii dnes skončilo několikatýdenní hlasování o novém předákovi labouristů. Členové a příznivci opoziční strany vybírali ze tří uchazečů o funkci, kterou dosud zastával Jeremy Corbyn. Favoritem klání je stínový ministr pro brexit Keir Starmer, který se v boji střetl se dvěma ženami: Rebeccou Longovou-Baileyovou a Lisou Nandyovou. Výsledek hlasování labouristé oznámí v sobotu.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 7 hodinami

Ropa prudce zdražuje, podle Trumpa Rijád a Moskva sníží těžbu

Ceny ropy se prudce zvyšují - severomořská ropa Brent i americká lehká ropa WTI vykázaly svůj nejprudší jednodenní nárůst v historii. Ropa reaguje na prohlášení amerického prezidenta Donalda Trumpa, že Rusko a Saúdská Arábie brzy oznámí, že se dohodly na snížení těžby o deset až 15 milionů barelů denně. Moskva ale takový vývoj nepotvrdila.

Americká lehká ropa WTI přidávala krátce před koncem obchodování 25 procent na 25,38 dolaru za barel, což byl její nejvyšší jednodenní nárůst. Severomořská ropa Brent ve stejnou dobu zdražovala o 21,3 procenta na 30,02 dolaru za barel. Je to také rekordní jednodenní nárůst, ale cena stále zůstává o více než polovinu nižší než v závěru loňského roku.

Zdroj: ČTK
Další zprávy