Praha - Volební kampaň s ústředním heslem "Nedovolíme zadlužovat stát ani obce" zahájila Občanská demokatická strana s hlubokým mínusem na účtu.
Bance stále po posledních sněmovních voblách dluží přibližně 40 miliónů korun.
"Zbývá nám splatit nějakých 40 milionů korun," potvrdil Aktuálně.cz manažer strany Jan Kočí, ale ihned dodal, že se ODS dluhu nebojí. "Splátky máme rozloženy do roku 2012, takže nebude problém závazky splnit," řekl manažer.
V nynější kampani před komunálními a senátními volbami, která má stát dalších 50 miliónů korun, spoléhá ODS na to, že její dodavatelé počkají se splacením.
Peníze za hlasy nestačí
Strana letos dostala něco přes milion hlasů do sněmovny (přesně 1 057 792), za to přišlo na účet 105 milionů korun. Použila je na umoření úvěru ve výši 140 miliónů, který si vzala loni na agitaci před vyhlášenými a pak zrušenými volbami do sněmovny.
Nejen ODS, ale i další strany, finančně "položily" neuskutečněné volby v říjnu 2009, jen občanští demokraté přišli o 170 milionů korun.
Kočí přiznal, že strana začala šetřit a byla nucena propouštět. "Celá řada lidí skončila třeba v hlavní kanceláři, ušetřili jsme tím tak nějaké provozní a mzdové prostředky," vypočítává Kočí. Jak velká úspora tím vznikla, ale nedokáže manažer říct.
Modrý úhel pohledu
Na zaplacení padesátimilionové podzimní kampaně to ale určitě stačit nebude.
"Nebudeme měnit partnery. Naši dodavatelé, kteří nám dělali kampaň celý rok, u nás mají garanci, že dostojíme svým závazkům. Je pro ně proto výhodné s námi spolupracovat i nadále. Splatnosti za letošní kampaně se tedy pokusíme rozložit do pozdějších splátek," vysvětlil Kočí.
Jinými slovy, strana se opět zadluží, byť si nevezme bankovní úvěr.
"Záleží, z jakého pohledu se na to díváte. Pro nás je to spíše investice, než utrácení. Každá firma je nucena investovat," obhajuje způsob placení kampaně Kočí.
Outdoor, print a internet
ODS se letos hodlá prezentovat na billboardech, inzeráty v tisku a na internetu. Už ukázala hlavní část kampaně - plakáty s Petrem Nečasem v obamovském stylu.
Spustila rovněž nový volební web a sepsala volební manifest. Manažer Kočí zatím nedokázal odhadnout, jakou částku spolknou pronajaté billboardové plochy a kolik ostatní inzerce.
"Zatím je kampaň spíše vlažná. Hlavní část bude nastupovat na podzim," uvedl.