Praha - Ministerstvo životního prostředí zřejmě přijde kvůli pomalému čerpání prostředků z Operačního programu životního prostředí o 3,7 miliardy korun.
Jde o peníze, které měly putovat městům a obcím na snížení smogu, zateplení škol nebo zlepšení recyklace. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) proto navrhuje tyto prostředky převést do Operačního programu Doprava, kde by byly využity na modernizaci a rozvoj pražského metra. Jde o jednu z variant, kterou však MMR prosazuje.
MMR již také oznámilo, že Regionálnímu operačnímu programu (ROP) Severozápad hrozí, že přijde o další tři miliardy korun. Podle MMR reálně hrozí, že se tomuto programu nepodaří vyčerpat všechny přidělené peníze včas. Proto navrhuje, aby se 3,1 miliardy korun z ROP Severozápad rozdělilo mezi ostatní regionální operační programy.
Brusel před časem ROP Severozápad pozastavil vyhlašování nových výzev i schvalování projektů. Kromě toho Evropská komise udělila programu kvůli závažným dotačním pochybením plošnou pokutu v přepočtu zhruba 2,6 miliardy korun.
Materiál s vyhodnocením řízení operačních programů je v současné době v připomínkovém řízení, které končí v pondělí 22. dubna. Poté bude pravděpodobně na přelomu dubna a května předložen vládě.
"Ano, navrhujeme převést 3,7 miliardy korun z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu životního prostředí do Operačního programu Doprava na výstavbu metra," řekla mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Jana Jabůrková. Po schválení materiálu vládou musejí podle ní návrh schválit zástupci obou operačních programů a v poslední řadě i Evropská komise.
400 škol a školek
Peníze z operačních programů musejí být využity do konce roku 2015, což zřejmě MŽP nestihne vyčerpat. Z celkových 147 miliard korun určených pro životní prostředí v období 2007 až 2015 mělo ministerstvo do začátku března smluvně zajištěno využití pouhých zhruba 60 miliard (40 procent).
Podle Hnutí Duha by se za 3,7 miliardy korun mohlo podpořit zateplení například čtyř stovek škol a školek nebo pořídit pro všechny domácnosti či obce v ČR domácí nebo komunitní kompostéry, které by snížily množství vyhozených bioodpadů až o 500 tisíc tun ročně, což je ekvivalent pěti nových spaloven libereckého typu.
"Namísto využití na chytré projekty pro lidi a obce budou tyto miliardy zřejmě vytunelovány v pražském podzemí - na stavbu metra. Ministrovi to však zřejmě nevadí," reagoval odpadový expert Hnutí Duha Ivo Kropáček.
Z dokumentu vyplývá, že prostředky z OP Životní prostředí mohou být podle platné evropské legislativy převedeny pouze do programu dopravy.
Vzhledem ke snižování rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, se kterým se zvyšuje riziko zajištění spolufinancování projektů OP Doprava, navrhuje MMR opět rozdělit prostředky do rozvoje pražského metra. To má podle MMR pozitivní dopad na životní prostředí a ochranu ovzduší. Vedení Operačního programu Doprava už prohlásilo, že může 3,7 miliardy přijmout.