Praha - Ministr dopravy Aleš Řebíček se snaží vyvrátit zprávy, že stavby českých dálnic jsou předražené.
"Nejčastější jsou dohady nad výší ceny v porovnání s cenami v zahraničí. O kvalitě oponentních názorů ale máme pochybnosti," řekl dnes Řebíčkův první náměstek Jiří Hodač.
Podpořili ho experti ČVUT. Ladislav Bína z dopravní fakulty připomněl data Eurostatu, podle kterých dosahují inženýrské práce v České republice jen 74 procent průměru Evropské unie.
Inženýrské práce jsou však širší kategorie než stavby dálnic. Jde o všechny investice do infrastruktury, včetně potrubí, telekomunikací, energetiky, letišť, železnic a běžných silnic.
Dražší, ale to se vysvětlí
František Lehovec ze stavební fakulty připustil, že v některých případech se staví v Česku dráž než v Německu.
Potvrdil tak zprávu Nejvyššího kontrolního úřadu, podle kterého se na dálnici mezi Ústím nad Labem a Drážďany stavěly o čtvrtinu dražší tunely na české straně.
"Bylo to ale způsobeno tržním poklesem cen výstavby komunikací v Německu, a naopak nárůstem cen v České republice," vysvětlil Lehovec.
České výdaje za dálnice jsou podle expertů srovnatelné s Německem, Rakouskem a Slovinskem.
Zavádíme cenové normativy
Pro lepší kontrolu ceny dálnice experti ČVUT navíc navrhli systém cenových normativů, který stanoví orientační cenu různých dálničních staveb.
Například kilometr dálnice v rovinatém úseku má přijít na 161,3 milionu korun, kilometr mostu na 936,3 milionu, dvoupruhový tunel na 794,4 miliony (počítáno bez DPH).
Státní investor Ředitelství silnic a dálnic podle normativů ohodnotilo 24 staveb, u kterých už proběhly veřejné soutěže a byly dohodnuty ceny. Zjistilo se, že v průměru překračují normativ jen o procento.
"Některé jsou dražší, ale rozhoduje průměrný údaj," pochválil výsledky ředitel státního podniku Alfred Brunclík, který chce nadále podle normativů hodnotit všechny nové stavby.
Ostrava: 10 miliard navíc
Deklarace, že se ceny budou řídit normativem, však zatím u všech staveb nefunguje.
Například cena za 17 kilometrů dálnice z Ostravy do Bohumína dosahuje podle údajů Ředitelství silnic a dálnic i s DPH 16,2 miliardy korun. Má tři kilometry mostů a podle normativu by neměla překročit částku 6,1 miliardy.
Ředitel Brunclík však vysvětlil, že byly i další náklady, se kterými normativ nepočítá.
"Je to příměstský úsek dálnice, počet mostů je 25, což je neobvykle vysoké číslo, celková délka větví při křížení je téměř 16 kilometrů a délka nových inženýrských sítí je 208 kilometrů. Mimořádná ekologická opatření přišla na 50 milionů korun a mimořádná opatření kvůli poddolování území na 350 milionů a náklady na rekonstrukce přilehlých komunikací na dalších 350 milionů," uvedl.
Komořanský tunel: 5 miliard navíc
Normativ vysoko překročí i dvoukilometrový komořanský tunel na pražském okruhu. Měl by stát 4,1 miliardy korun, staví se ale s rozpočtem 9 miliard.
Podle náměstka Hodače na tom ale není nic překvapivého: "Každá dálnice má řadu specifických prvků, například přeložky sítí, které jsou v rámci každého projektu dopracovávány. Proto také není možné vzít cenu za jeden kilometr tunelu a pronásobit ho počtem kilometrů. Když chcete určit cenu, musíte znát hluboce ten konkrétní projekt."
Doplnil ho ředitel Brunclík s tím, že "tunelové stavby na silničním okruhu kolem Prahy patří k těm relativně levným."