Praha - Zejména na možný střet zájmů se na čtvrteční schůzce dotazoval kandidáta na post ministra dopravy Dana Ťoka premiér Bohuslav Sobotka. Dosavadní ředitel firmy Skanska ho však ujistil o tom, že své vazby na jednu z největších tuzemských stavebních společností zpřetrhá.
Předseda vlády se přesto s Ťokem chce znovu sejít v sobotu, kdy by mu měl nominant hnutí ANO předat odpovědi na celkem 11 písemných otázek, které mu Sobotka ve čtvrtek dal.
"Já bych rád znal názory pana Ťoka i na takové oblasti jako je další rozvoj mýtného systému nebo další liberalizace železniční dopravy. Ale chci s ním mluvit i o tom, jakým způsobem chce čelit riziku střetu zájmů, které tu existuje," shrnul obsah jednání Sobotka.
"Je to téma, které je velmi dobře řešitelné. Pokud budu do funkce uveden, tak je mi jasné, že se nebudu moct potkávat s lidmi ze Skansky. V každém případě musím být na všechny přísný a na Skansku víc přísný, než na ostatní," podotkl Ťok k otázce, která vyvstala okamžitě po oznámení jeho jména.
Jinak ale Sobotka nevylučuje, že Ťok je blízko získání postu. "Podle koaliční smlouvy má hnutí ANO právo navrhnout svého kandidáta. Teď budu muset rozhodnout já a já bych s ním chtěl ještě probrat jeho konkrétní koncepční představy, jak by chtěl vést ministerstvo dopravy," dodal Sobotka s tím, že Ťok je podle něj zkušený manažer a člověk s dobrým kreditem.
Babiš se střetu zájmů nebojí
Ťoka navrhlo hnutí ANO poté, co se nyní už bývalý šéf resortu dopravy Antonín Prachař rozhodl odstoupit. Výběr stranického šéfa Andreje Babiše ještě v úterý v noci posvětilo předsednictvo hnutí.
"Určitě může někdo namítat, že pracoval ve stavební firmě. Například Ředitelství silnic a dálnic se dostalo do područí stavebních firem a myslím, že člověk, který z takového prostředí přichází, bude umět těmto atakům čelit," vysvětlil ve středu ráno šéf hnutí ANO Andrej Babiš, proč si vybral právě Ťoka, kterého mimochodem oslovil již na konci minulého roku. Tehdy mu ale post ministra ještě nenabídl.
Dosavadní ministr Antonín Prachař se pro rezignaci rozhodl poté, co se na jeho hlavu strhla kritika za plánované odvolání ředitele Drážní inspekce Romana Šiguta. Sám Prachař však své desetiměsíční působení v čele resortu hodnotí kladně.
"Jasně, nemáme generálního ředitele ŘSD, ale je tam fungující management, je vypsáno více než deset výběrových řízení. Když se ráno dívám na dopravní zpravodajství, tak na modernizované D1 nejsou žádné kolony, žádné zásadní překážky, v listopadu pouštíme do provozu další pruhy," prohlásil Prachař v rozhovoru pro Aktuálně.cz.