Praha - Členové ODS budou mít od Nového roku levnější volání v mobilní síti a také některé pojišťovací služby.
Strana pro ně připravuje věrnostní bonusový program, v prostředí českých politických stran zatím ojedinělý, pro který dojednává spolupráci se společností T-Mobile a také s Českou pojišťovnou.
Podle informací Aktuálně.cz už je ODS už téměř před podpisem smlouvy s oběma partnery.
Kromě toho se největší vládní strana pokouší domluvit pro své členy také výhodnější bankovní služby, zatím ale tají, o jakou banku by mělo jít.
"Chceme odměnit naše členy za věrnost, chceme být pro ně více atraktivní," vysvětlil hlavní manažer ODS Jan Kočí, proč vznikl program, který by mohl podle expertů přinést například v případě služeb operátorů až poloviční slevy. "Věrnostní program by měl být spuštěn v novém roce," říká Kočí.
Aktuálně.cz dále zjistilo, že progam může být výhodný i pro samotonou ODS - ta totiž s firmami vyjednává i o možném podílu na zisku. Benefity tak nezískají jen členové, ale strana.
"Zisk pro ODS poplyne z reklamy. Firmy, se kterými uzavřeme smlouvu, si zadají reklamu v našem časopise," připustil manažer Kočí.
TI varuje
Transparency International, která mapuje korupční prostředí a rizika, před počínáním ODS varuje.
"Podle mého soudu se zde otevírá cesta ke skrytému financování politických stran skrze soukromé firmy," uvedl Stanislav Beránek, který se zabývá tématikou klientelistických skupin. „Politická strana by měla dělat politiku, nikoliv obchodovat," domnívá se.
Vedoucí právní poradny Transparency International Petr Jansa pak upozornil, že by ODS měla veškeré smlouvy s klienty věrnostního programu zveřejnit. "Určitě by si měli být schopni obhájit, že nenastane střet zájmů. Například tím, že bonusové programy nepůjdou nad rámec běžných slev."
Manažer Kočí si je navzdory zmíněným rizikům jistý.
"Program si obhájíme," říká. "Navíc veškeré finanční toky bude moci každý rozklíčovat díky každoroční výroční zprávě."
30 000 duší
Jan Kočí tvrdí, že zatím nedokáže odhadnout, jaký výnos by věrnostní program mohl straně přinést. "Nečekáme, že nám to nějak výrazně vylepší rozpočet," uvedl pouze.
ODS je však se 30 tisíci členy pro T-Mobile i pro Českou pojišťovnu zajímavým klientem. To potvrdili zástupci obou společností.
T-Mobile má podle posledních dostupných údajů 5,46 milionu zákazníků, ale jeho nejbližší konkurence O2 není daleko za ním. Jak vyplývá z týden staré zprávy o hospodářských výsledcích, má bezmála pět milionů klientů.
Pokud by T-Mobile uzavřel s ODS dohodu, může se dostat díky její členské základně k velmi významnému počtu nových klientů.
Velký skok, velká sleva
"Deseti tisíc a víc klientů je už velmi zajímavá skupina pro každého operátora," komentuje chystaný obchod jeden z manažerů konkurenční společnosti. "Ale záleží nejen na počtu zákazníků, ale také na tom, jak často telefonují nebo jaké další služby využívají."
Podle tohoto experta je trh mobilních operátorů v Česku nasycen. Za čtvrtletí přibývají společnostem jednotlivé tisíce klientů. Zisk například 10 tisíc nových zákazníků by byl velký skok.
To může mít pak vliv na výši slevy, kterou operátor členům ODS poskytne. Již citovaný znalec uvedl, že sleva může dosáhnout v některých případech i třeba padesáti procent.
Že spojení s ODS může být významný obchod platí i pro Českou pojišťovnu, která se pohybuje na stejně tvrdém konkurenčním trhu jako mobilní operátoři.
"S ODS jednáme velmi intenzivně, v tuto chvíli dohadujeme konkrétní podmínky. Zatím je předčasné prozradit detaily dohody," potvrdil účast firmy ve věrnostním programu zdroj z České pojišťovny.
Ředitel komunikace České pojišťovny Jan Hainze pak říká: "Nabídka je otevřena pro všechny politické strany, ne jen pro ODS. Lépe řečeno věrnostní programy nabízíme více velkým firmám, nedíváme se na to ´politicky´".
Karta s kódem
ODS se o programu zatím veřejně baví jen střídmě, chce nejprve informovat své členy, teprve pak média.
"Čerpání výhod je zcela dobrovolné a záleží jen na členech ODS, jestli nabídku využijí," uvedl manažer Jan Kočí.
ODS si na celou operaci najala firmu, která zajistí jak komunikaci s jednotlivými firmami, tak výrobu karet s čárovým kódem, prostřednictvím kterých budou členové ODS slevy uplatňovat.
"Karta bude mít čárový kód a bude zároveň sloužit jako identifikace na našich kongresech. Hlasovat s ní ale nepůjde," uvedl Kočí.
Systém by měl fungovat tak, že vybrané slevy od jednotlivých firem najdou členové ODS na interních webech, kam se neregistrovaný návštěvník nedostane. ODS zveřejní pouze seznam společností, které se do věrnostního programu zapojí.
Společnost, která program zařizuje, pro ODS rovněž vyhledává firmy, které by mohly poskytnout slevy a vymýšlí i jednotlivé benefity.
V nabídce by se mohly objevit slevové nabídky od cestovních kanceláří, prodejců elektroniky, oblečení nebo kosmetiky. Seznam firem by mohla ODS odtajnit v průběhu prosince.