Ministr kultury Besser chystá ředitelské čistky

Jan Němec (redaktor) Pavel Kroulík, Jan Němec (redaktor)
7. 11. 2010 11:00
Rozhovor s ministrem kultury o kultuře, škrtech i svatbách v Národním divadle
Mám říkat, jak dělat umění?
Mám říkat, jak dělat umění? | Foto: Petr Protivánek

Praha - Ředitele organizací podřízených ministerstvu kultury čeká pohovor s ministrem o rozpočtu. "Dobrý manažer umí ušetřit," říká k tomu Jiří Besser (TOP 09 a STAN) a hned dodává: "Nikdo z nich nemá své místo jisté!´"

Rozčílil ho například nápad ředitele Národního divadla pořádat ve "zlaté kapličce" svatby.

U šéfa Pražského filharmonického sboru mu vadí, že má svoji soukromou agenturu.

A ředitel Národní knihovny si počká na výsledky kontrol. "Pak vyřknu ortel," dodává zlověstně ministr.

A.cz: Už jste avizoval odvolání ředitele Národní knihovny. Už řeknete proč?

Já jsem to neavizoval, ale od začátku jsem říkal, že všichni ředitelé příspěvkových organizací zřizovaných ministerstvem kultury, kteří byli jmenováni bez výběrového řízení, budou v ohrožení. Na jejich místa bude vypsáno výběrové řízení. A i pan Hazuka musí počítat s výběrovým řízením. A pokud bych ho odvolával, tak až po provedené kontrole. A pokud tam budou pochybení, pak vynesu ortel. Ještě bych mohl zvážit, zda ho to nenechám dodělat do výběrového řízení. Ale mám takový styl práce, že ne.

A.cz: Příští rok dostane méně oproti letošku o zhruba miliardu - kde budete šetřit?

Zapomínáte, že tam bylo dvakrát krácení - v květnu a v červenci. Šli jsme do voleb, že se bude muset šetřit. Mně vůbec nevadí, že jsou ty státní prostředky pokráceny.

A.cz: Ale koho se to dotkne?

Já myslím, že téměř nikoho.  Pouze neschopných.

A.cz: Jak to?

Já vám to vysvětlím: třeba k pokrácení došlo v mém resortu ve vědě a výzkumu. Tam v původním návrhu bylo nějakých 426 milionů na bádání o národní kulturní identitě. Nemyslím si, že zrovna teď je doba na takový výzkum

A.cz: Komu to mělo jít?

Na to jsou potom grantové komise a podobně.  Ale ty peníze půjdou na vědu mimo můj resort. Určité oblasti české vědy a výzkumu jsou mnohem důležitější, než bádat o národní kulturní identitě.

Ale podařilo se, aby 100 procent peněz pro rok 2010 šlo i v roce 2011 na podporu kulturních aktivit, tzv. žívá kultura, památková péče, národnostní menšiny. A třeba na památky půjde o 106 milionů víc, než letos. Tímto plním to, co jsem chtěl po mých předchůdcích, když jsem jako starosta Berouna přebíral titul „Historické sídlo 2009".

A teď, kde budu škrtat!

A.cz: Vy říkáte, kde to bude vyšší, ale...

A teď vám řeknu, kde se to sníží. Rok 2011 beru jako rok úplné změny. Dobrého manažera poznáte, když mu řeknete: na příští rok máš o 10 nebo 15 % míň. Já jsem to zvládl jako starosta Berouna, kde najednou, z ničeho nic, bylo o 28 % méně na daňových výnosech. Tak starostové to dokázali a ředitelé příspěvkových organizací to nedokáží?

A.cz: Takže se s tím musejí vyrovnat sami?

Já jim nic nenařizuji. Oni všichni postupně od 20. listopadu ke mně půjdou a budou dávat návrh rozpočtu s číslem, který od nás dostali zadané, a budou mi říkat, jak se k tomu číslu dostali. Ale jestliže jeden ředitel říká, že bude mít o 80 milionů méně (ředitel Národního divadla Ondřej Černý - pozn. A.cz) - to je 10 nebo 15 procent jeho rozpočtu? To by přece od nás musel před tím dostávat skoro miliardu! Ale on jí nedostává. Nechybí mu náhodou sponzorské peníze? 

A.cz: A vy to rozlousknete?

Já to nerozlousknu. Já se s nimi na to podívám a řeknu: pane řediteli, proč máte šest podřízených ředitelů, když já mám jenom čtyři náměstky? A nebo - proč tohle číslo? A buď to budou umět obhájit, nebo ne. A bude mě i zajímat, jak může mít ředitel třeba ještě svojí vlastní agenturu. A takovýmhle způsobem si s nimi popovídám.

Jestliže je třeba Národní divadlo zřízeno pro činohru, operu a balet, tak není zřízeno pro svatby. Ale i s panem Černým si o tom popovídám. Svatby v Národním divadle, které pokládám za státní kapličku, mi přijdou jako nešťastné řešení.

Když je to zaměstnanec, je to něco jiného. Já jsem oddával na fotbalovém hřišti, oddával jsem na golfu.

Peníze! A co kultura?

A.cz: Trváte tedy pořád na tom, že budete spíš ten manažer, který nebude umělcům říkat, jak to mají dělat, ale že to mají dělat úsporně?

Chci vytvořit spravedlivé ekonomické prostředí v české kultuře, aby ti, kteří se jí živí nebo baví, aby toto prostředí mohli používat. A v programovém prohlášení, i v mém osobním prohlášení, je svoboda slova. Proč bych cenzuroval - tohle budete dělat, tohle ne. Budu se na to dívat z ekonomického pohledu.

Když zjistím v roce 2011, že to ředitelé pochopili, že na ministerstvu pochopili, že končí bohémské úřednické časy, pak se můžeme zamyslet, co by měl stát podporovat a že na kulturu můžeme chtít víc peněz.

A.cz: Všichni vám víceméně gratulují, že se snažíte ušetřit. Ale my se ptáme i na to, jestli to stačí, nebo jestli nemá ministerstvo kultury i dávat gesto, jakou kulturu podporuje...

Jaká má být kultura - kam bychom se to proboha vrátili? To je naprosto nepřijatelné. To ať si řeší odborníci. Mám já ředitele příspěvkové organizace cokoliv učit?

A.cz: My si nemyslíme, že ho máte učit...

Anebo mu má říkat, jak má dělat umění? Dovedete si představit, jak říkám profesoru Knížákovi já, jak má dělat umění?

A.cz: To si nemyslíme, ale pak logicky dojdete k tomu, že se musíte spoléhat hodně na poradce, kteří za vás tuto práci udělají...

Ale proč? Divadelní ústav bude dělat kvadrienále, tak buď ho umí, nebo ho neumí. Jestliže ho neumí, tak si najme agenturu. Tady nikdo neřídil to řízení. To je potřeba. A to je ten první krok pro rok 2011. Ale nebudu říkat: hrajte tohle, jeďte tamhle.

Škrtnout celé ministerstvo? I to by šlo...

A.cz: Nevoláme po nějakém vracení minulosti, ale stejně se musíte dostat do bodu, kteří odborníci třeba vyberou třeba šéfa Národní galerie...

Prostě přijdou lidi, kteří na ministerstvu kultury jsou za kulturu, a budou říkat: ten by tam měl být, protože... oni stejně v očích těch, které budou vybírat, budou ve finále blbí. Ale zavedu alespoň jedno: aby všichni věděli, kdo pro koho hlasoval. Budou mít plnou zodpovědnost.

Už jsme to udělali u České filharmonie. To samé bude u Pražského filharmonického sboru, kde si je pan ředitel Sporka jistý, že do února vydrží. Zrovna člověk, který si jede svojí agenturu paralelně se zaměstnáním u státu. To přece nejde! On to možná smí, ale pode mnou to nejde!

A.cz: Není vlastně zbytečné celé ministerstvo kultury?

Z 280 zaměstnanců snižujeme o 25, zrušili jsme jedno náměstkovské místo, jedno ředitelské místo. Ale musí se vyřešit církevní restituce, jasný grantový systém, práce ředitelů příspěvkových organizací.

Ale mohl bych udělat jednu věc: Národní památkový ústav, 120 hradů a zámků převést na Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových. Klidně i církve a restituce. Některé dotační věci by mohly jít pod ministerstvo financí. Naše věda a výzkum pod školství nebo akademii věd. Ale stejně by se musela převést někteří lidé, co tu agendu opravdu umí. Kdyby to byl jo pokyn, tak se to dá udělat.

A.cz: Nakonec jste nám ale tímto vším vlastně načrtl, jak by se dalo ministerstvo zrušit.

Načrtl jsem vám, jak by se to dalo zrušit, ale říkám jen toto: po čtyřech měsících je mi ta věta Pavla Tigrida (že by se mělo miínisterstvo kultury zrušit- pozn. A.cz) mnohem pochopitelnější.

 

Právě se děje

Další zprávy