Experti ODS a TOP 09 jdou proti Dobešovi ze školství

Martina Machová Martina Machová
31. 7. 2011 15:14
Koaličním expertům se nelíbí změny ve financování základních a středních škol
Ministr školství Josef Dobeš.
Ministr školství Josef Dobeš. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Ministr školství Josef Dobeš (VV) se ocitl na pranýři opozice i koaličních partnerů. Důvodem jsou plány, jak změnit financování základního a středního školství.

Dobešovi kritici připouštějí, že současný stav je špatný, avšak plánované změny podle nich situaci v základním školství ještě zhorší.

Podle ministerského materiálu, který postupně získávají školští odborníci jednotlivých stran a který má deník Aktuálně.cz rovněž k dispozici, chce Dobeš zavést nové financování škol podle tříd. Dosud přitom stát platil školám podle počtu žáků.

"Je to nebezpečný precedens. Znamenalo by to, že bude na rozhodnutí úředníků, komu zaplatí stát za vzdělávání více a komu méně, a tím se poruší rovnost k přístupu ke vzdělání," míní školský expert ODS Walter Bartoš.

Paušál na třídu podle Bartoše vyžene ze škol zejména žáky, kteří potřebují speciální přístup, a tím se zmenší jejich šance fungovat v běžné společnosti.

Školy nyní na tyto žáky dostávají příplatky, a tím, že budou podle Dobešových plánů zahrnouti pod více anonymní pojem "optimální třída", školy pak nebudou motivovány k jejich přijímání.

Co chce Josef Dobeš

  • Posílat peníze školám ne na žáka, ale na plnou třídu (cca 23-26 žáků).
  • Pokud bude ve třídě žáků méně, škola dostane od státu méně peněz a uhrazení rozdílu bude na zřizovateli.
  • Pokud bude ve třídě žáků více než „optimální počet", škola za ně nedostane zaplaceno.
  • Malotřídky a obory, které ministerstvo označí jako potřebné, budou podporovány speciálními "bonusy" z rozhodnutí ministerstva, i když nebudou mít naplněné třídy.
  • Ministerstvo podle LD uvažuje o financování škol podle výsledků žáků, Josef Dobeš to ovšem pro Aktuálně.cz vyloučil.


Náměstkův motivační klíč

Spor o financování základních a středních škol se vede na více frontách.

Oslovení odborníci upozorňují i na to, že za formulacemi v materiálu se skrývá i záměr odměňovat školy podle výkonu jejich žáků. Jiní odkazují zase na výstupy ministra v médiích.

Dobeš spolu s náměstkem Ladislavem Němcem před několika dny v Lidových novinách nastínili, jak si představují finanční motivaci škol, jež má vést k lepším studijním výsledkům žáků.

Ministr chce financování škol od základu změnit podle klíče: čím lepší výsledky žáků v testech, tím více peněz, píše list. Vodítkem mají být například chystané testování v 5. a 9. třídách.

"Chceme motivovat školy," připouští náměstek Němec. "Zvažujeme, že by si mohly vybírat vyšší úroveň testů a z toho by měly benefity. Je to jedna z úvah a možnost, jak posunout školy dál a vytvořit rozumné konkurenční prostředí," říká ve zmíněném textu LN.

Slib pěti miliard

Když deník Aktuálně.cz zjišťoval, do jaké míry Josef Dobeš na svých plánech trvá a zda se nebojí koaliční pře, ministr obdobný záměr popřel.

"Já nikdy nic takového neřekl. A z ministerstva, jak jsem si zjišťoval, někdo jiný také ne," uvedl pro Aktuálně.cz s dovětkem, že počítá jen se změnou dotací z žáka na třídu.

Obavy z této změny pak také mírní. Tvrdí, že to jen přiměje zřizovatele škol "více přemýšlet". Nový systém je prý donutí nákladné a nenaplněné třídy sloučit, nebo školy financovat ze svého. "Státu takový systém přinese pět miliard korun," slibuje si Dobeš.

Školský expert ODS Walter Bartoš.
Školský expert ODS Walter Bartoš. | Foto: Jan Langer

Poškodíte slabší

"Není možné odměňovat školy podle výsledků testů bez ohledu na výchozí podmínky," reaguje na to expertka na školství TOP09 a předsedkyně sněmovního školského výboru Anna Putnová.

"Jsou aglomerace, kde je například více sociálně znevýhodněných dětí a dobří učitelé, kteří s nimi pracují, by dostali ještě méně peněz, než mají dosud," zdůrazňuje. Stejně se k návrhu staví i poslanec Walter Bartoš s tím, že financování škol podle výkonu žáků přítomný i v ministerském dokumentu.

V některých pasážích totiž objevují formulace jako "vzdělávací standard" nebo že "státem je financována pouze optimální organizace škol a optimální rozsah vzdělávání"".

Podle obou politiků ovšem takový návrh jen prohloubí rozdíly mezi dětmi ze sociálně znevýhodněných rodin a jejich okolím, což kontrastuje s funkcí základního školství, která má podle něj rozdíly spíše pomáhat stírat. Oba nezávisle na sobě doporučují záměr stopnout hned v počátcích a hledat jiné cesty.

Opozice je také proti

Obdobně čte kroky Dobešova ministerstva i stínový ministr školství sociální demokracie Marcel Chládek. Ten však podle vlastního přiznání vychází zejména z ministrových mediálních výstupů, nikoli z autentického materiálu.

Tendence hodnotit školy podle výsledků testů jejich žáků podle něj dobře ukazují ministrovy návrhy, aby kraje při takzvané optimalizaci škol přihlédly k výsledkům státní maturity.

"Pan ministr navíc naprosto otočil. Původně tvrdil, že výsledky budou jen jakýmsi měřítkem a pomocí pro školy, aby mohly najít správnou cestu. Nyní se ale z této pomoci stává bič," tvrdí Chládek s tím, že navíc zřizovatelé, tedy převážně kraje, nemají konkrétní výsledky v rukou.

 

Právě se děje

Další zprávy