Praha - Politici na pražské radnici už mají v rukou všechny tři audity, které prověřovaly projekt Karty Pražana - Opencard.
Aktuálně.cz popsalo jejich výsledky, všechny dospěly k podobným závěrům.
Totiž že město a Dopravní podnik utrácely za zbytečnou reklamu, dělily velké zakázky na menší, aby se vyhnuly výběrovým řízením a velkým zakázkám nebo si najímaly externí poradce, kteří projekt řídili. Opencard stála doteď téměř 900 milionů korun, neplní ale funkce, které by měla.
Auditoři taky upozornili na fakt, že zastupitelé projekt Opencard schvalovali na základě neúplných a zkreslených informací.
Jak zjistilo Aktuálně.cz, v tomto trendu radnice pokračuje dál, třeba v případě Projektu čisté a zelené Prahy. U něj navíc čelí primátor kritice, že si udělal předvolební kampaň za peníze z městské kasy.
Čistá (Bémova) Praha
Čistá a zelená Praha
Na projektu se podílí:
- Technická správa komunikací
- Pražské služby
- Dopravní podnik
- Lesy hl. města Prahy
- Odbor ochrany životního prostředí
Co projekt přináší:
- město má nové odpadkové koše
- sází víc stromů
- lépe se stará o dětská hřiště
- uklízí více špinavé či zasněžené chodníky
Pozn.: v mnoha případech jde o povinné činnosti dané zákonem či vyhláškou
V případě čisté a zelené Prahy se z běžného navýšení peněz na ozelenění a čištění Prahy stal projekt, jehož reklama za půl roku spolykala už 8 milionů korun. V porovnání s Opencard je to méně, na jeho reklamu šlo z městské kasy téměř 30 milionů.
Zastupitelé loni v červnu rozhodli, že k již schváleným financím na ozelenění a čištění Prahy přidají navíc čtvrt miliardy korun. V srpnu se z toho bez jejich vědomí stala mediální kampaň, o které neměli zastupitelé v okamžiku schvalování čtvrtmiliardového bonusu ani tušení. Vyplývá to ze stenozápisů i důvodové zprávy.
V Praze se objevily billboardy, plakáty a polepené popelářské vozy a tramvaje se zeleným srdcem a logem čisté Prahy. K tomu všemu připojil primátor a dvojka pražské kandidátky i svůj podpis. Do předčasných voleb tehdy zbývaly dva měsíce.
"To nebyla a není politická kampaň, ale věcné informování o tom, co Praha pro své obyvatele dělá," hájí primátor Pavel Bém (ODS) svůj projekt.
Bém nadto tvrdí, že kampaň byla naplánovaná jen na červenec a srpen, tedy do startu ostré celostátní předvolební kampaně. Pokračovala nicméně i po této lhůtě.
PR řídí známá firma
Projekt čisté a zelené Prahy vymysleli lidé z BNV Consulting, od radnice za to dostali 1, 65 milionu korun.
Firma se na chodu projektu podílí dodnes, podle svých slov zadarmo. Začátkem ledna dělala například jeho půlroční vyúčtování. BNV Consulting dál od města dostává zakázky, před třemi lety dělala personální audit pražské radnice, ale i společností, které se na projektu čisté Prahy podílejí.
Oficiálně dělají PR celému projektu jiní externisté, v tomto případě firma Multima Group. Propagují, že je v Praze více košů a stromů, dětská hřiště a taky to, že Praha uklízí chodníky.
Bývalým spolumajitelem Multimy Group je Aleš Koutný, dnes zaměstnanec pražské radnice, který má na starosti její PR služby.
Personální propojení nechal Bém bez komentáře, za původně utajenou kampaní si dál stojí. “Jak je možné, že nikdo neví, že Praha sází například stromy? Co nám jiného zbývá, když si toho nevšímají novináři? My to musíme těm Pražanům nějak říct. Zaslouží si vědět, co pro ně Praha dělá,” hájí osmimilionové PR Bém.
Kampaň za osm milionů
Zastupitelé při schvalování čtvrtmiliardové injekce na údržbu zeleně a chodníků netušili, že na půlroční propagaci projektu půjde téměř 8 milionů korun. Kampaň financovalo město a jeho příspěvkové organizace, které na projektu spolupracují a které ze svého rozpočtu Praha financuje.
PR služby byly rozděleny na celkem čtyři zakázky, z nichž žádná nedosáhla dvou milionů korun. Zakázky, které nepřesáhnou tento limit, nemusí Praha ani její příspěvkové organizace podle zákona zveřejňovat, může taky oslovit přímo vybrané zájemce.
"Ve většině případů se jedná o zadání z volné ruky. To podstatně snižuje pravděpodobnost obdržení efektivního plnění (nejlepší poměr náklad/přínos), neboť chybí konkurenční proces," upozorňuje na hlavní problém zakázek do dvou milionů Transparency International, která mapuje korupční prostředí.
Další peníze na čistou Prahu půjdou i letos, město na projekt už teď v rozpočtu pamatuje více než dvěma sty miliony. Odhad, kolik spolkne reklama, neexistuje.