Praha - Náměstkem ministra životního prostředí, který bude mít na starost ochranu přírody, se od září stal Tomáš Tesař, jehož původní profese je do značné míry v přímém protikladu s jeho novou funkcí.
Tesař stál roky v čele děčínské speditérské firmy Topsped, která zajišťuje přepravu zboží všemi dopravními prostředky včetně neekologických kamionů.
Nový ekologický náměstek ovšem popírá, že by pod vlivem své původní profese upřednostňoval například stavbu nových dálnic na úkor cenné přírody a krajiny.
"V žádném případě," řekl Aktuálně.cz Tesař. Odmítl, že by upřednostňoval další zabetonovávání republiky. "Budu první, kdo se proti tomu postaví. Není to tak, že jsem zástupcem industriální lobby," dodal.
Je to riziko, ale třeba překvapí
Lidé z ekologických organizací jsou ovšem opatrnější. Obávají se, že by například při rozhodování o trase nových dálnic mohl upozaďovat zájmy ochrany přírody. Podle nich se to ovšem projeví až v konkrétních kauzách.
"Vzhledem k jeho původní branži tu samozřejmě určité riziko je. Ukážete se to ovšem až při konkrétním rozhodování," řekl Aktuálně.cz bývalý náměstek ministra životního prostředí Aleš Kuták, který dnes působí v nevládní Dopravní federaci.
"Ve chvíli, kdy nastane debata o tom, jestli má ubývat kamionů na dálnicích, nemusí být nový náměstek vzhledem ke své dosavadní zkušenosti tím, kdo to bude prosazovat," poznamenal Vojtěch Kotecký z Hnutí Duha.
"Ale třeba budeme nakonec příjemně překvapeni. Uvidíme," dodal.
Dálnice přes Posázaví i zdymadla na Labi
Nový náměstek Tesař se například bude podílet na rozhodování o tom, kudy vést spornou dálnici D3 přes Posázaví. Nebo jakou podobu bude mít jihomoravská rychlostní silnice R55 přes Bzeneckou Doubravu, která je na seznamu evropské sítě chráněných území Natura 2000.
Na stůl se mu nejspíš dostane i kauza autostrády přes Český ráj nebo znovu otevřený spor o nové jezy na Labi u Děčína.
Potřebujeme jezy za miliardy?
Právě zdymadla na dolním toku Labi jsou jedním z mála ekologických témat, k nimž se Tesař, který životním prostředím profesně zatím vůbec nevěnoval, už vyjádřil.
V květnu před volbami Tesař, předseda krajské organizace TOP 09 na Ústecku, v rozhovoru pro Děčínský deník jejich stavbu zpochybnil.
"Musíme opravdu dobře zvážit, jestli je dobré tyto ohromné prostředky v době ekonomické krize proinvestovat právě tímto způsobem. Zvážit, jestli výnosy a náklady jsou v tom nejlepším poměru ve vztahu k jiným řešením a to nepochybně i z pohledu nezaměstnanosti. O tom, že je potřeba zvýraznit podporu říční dopravní cesty, ale není pochyb," řekl novinám Tesař.
Redakci Aktuálně.cz pak potvrdil, že na svých slovech zatím nemusí nic měnit. "Rozhodně nejsem žádným fanatickým obhájcem jezů," poznamenal Tesař. Trvá na tom, že se musí pečlivě zvážit, zda se skutečně labské jezy za miliardy korun vyplatí.
Kudy dálnici D3? Nevím
Naproti tomu například k trase dálnice D3 přes střední Čechy, kde existují dvě varianty, se zatím nechtěl vyjádřit.
"Nemám k tomu v tuto chvíli dostatek informací," řekl Aktuálně.cz Tesař, který je zastáncem urychleného dobudování dálnice D8 přes Chráněnou krajinnou oblast České Středohoří.
Drobilovi náměstci
Rut Bízková (ODS)
- Pracovala na ministerstvu průmyslu, ve společnosti ČEZ a roky na ministerstvu životního prostředí. Několik měsíců byla ministryní.
Ivo Hlaváč (ODS)
- Působil v Akademii věd, na ministerstvu vnitra, na Úřadu vlády, ve společnosti ČEZ a byl i náměstkem ministra zemědělství pro EU a zahraniční vztahy.
Tomáš Tesař (TOP 09)
- Pracoval v podniku Stavokononstrukce, v roce 1990 nastoupil do Čechofrachtu, poslední roky byl jednatel špeditérské společnosti Topsped v Děčíně.
??? (Věci veřejné)
- Místo pro druhého koaličního partnera zatím ministr neobsadil.
Hlavní problém? Není odborníkem
Lidé z nevládních organizací vidí u nového náměstka pro přírodu Tomáše Tesaře jako hlavní problém to, že nemá ekologické vzdělání, ani se touto problematikou nikdy systematicky nezabýval.
"Nemá teoretické znalosti ani praktické zkušenosti," konstatoval i někdejší náměstek ministra životního prostředí Aleš Kuták, podle něhož může tento handicap vést k rychlým, zkratkovitým rozhodnutím.
Vojtěch Kotecký z Hnutí Duha si nepamatuje, že by na Tesařově židli někdy neseděl biolog nebo lesník. Když už se nový ministr životního prostředí Pavel Drobil nikdy ekologii profesně nezabýval, očekával by Kotecký, že se aspoň bude obklopovat odborníky z oboru.
Od strojařiny k ekologii
Tesař je profesí strojař. Posledních šest let byl jednatelem speditérské společnosti Topsped. Firmu po jmenování náměstkem ovšem opustil.
Topsted organizuje dopravu po silnici, železnici i po vodě a například kamiony vypravuje po celé Evropě. Svým zákazníkům nabízí klasické nákladní automobily, ale také cisterny a další speciální vozy.