Praha - České dopravní stavby jsou předražené, dokonce patří k nejdražším v Evropě. Nový ministr dopravy Petr Bendl zařadil do svých priorit audit, který má zjistit, jak by se zbytečné výdaje vyloučily.
"S otázkou zbytečných výdajů jsem často konfrontován, a proto se dnes snažím získat maximum informací. Ředitelství silnic a dálnic se brání argumenty, že to není tak špatné. Prý se dosud srovnávalo nesrovnatelné. Například se s českou dálnicí D8 porovnávala německá dálnice, která má v nákladech započteny jiné daňové sazby, než předepisuje česká daň z přidané hodnoty," říká ministr dopravy, který vzápětí vylučuje, že by ho tento argument uklidnil.
"Věnovat se tomu chci. Zcela určitě oslovím odborníky, už jsem o tom mluvil s děkanem dopravní fakulty ČVUT Petrem Moosem. I nás trápí pověst špatných investorů," slíbil Bendl v rozhovoru pro Aktuálně.cz.
Jak stavěla levice
A.cz: Jedna z hlavních námitek o předražených stavbách říká, že se stavějí dálnice, které nepřinášejí velký ekonomický efekt. Staví se podle harmonogramu, který připravily ještě minulé levicové vlády. Staví se například dvě dálnice či rychlostní silnice z Prahy na severozápad, další na sever, ale nestaví se druhé spojení z Čech na Moravu, které by odlehčilo dálnici D1. Dá se to změnit?
Nevím, jestli si vzpomínáte na rok 2006, kdy sociálnědemokratický předseda vlády Paroubek otvíral jednu stavbu za druhou. Když jsme se ptali, kdo to kdy zaplatí, nebylo vůbec vidět světlo na konci tunelu. Teď se snad najde napříč politickým spektrem shoda na změnách státního rozpočtu, který poslanci znovu projednávají, a dopravním stavbám se pomůže.
A leccos se už dohnalo. Například termín pro rychlostní silnici R6 v úseku z Prahy do Pavlova se podařilo zkrátit o osmnáct měsíců. Snažíme se dohánět i další věci, ale je pravda, že přání se s realitou vždycky sladit nedaří. Politici mají tendenci slíbit víc, než jsou státní instituce schopny vyplnit.
A.cz: Bývalý premiér Paroubek měl tedy megalomanské plány, rozjel celou řadu staveb a vám teď nezbývá, než je dokončit?
A nafukovat Státní fond dopravní infrastruktury. Existují třeba stavby, které byly naplánovány na příliš dlouho, a dodavatel je byl schopen skončit dřív. Přesto se odkládají a to je prodražuje. Když se stavba urychlí, tak to bude znamenat větší nároky v letošním roce, ale celkové náklady na stavbu jsou nižší.
R35 nejdříve za osm let
A.cz: Dokončit zahájené stavby je logický postup, ale jeho důsledkem je mimo jiné to, že se nestaví nejpotřebnější česká rychlostní silnice R35. Místo toho se třeba najednou staví dvě dálnice mezi Lipníkem a Ostravou. Nedá se to změnit?
R35 je dlouho projednávaná stavba. Je to jediná absolutně efektivní pomoc pro dálnici D1 a bude mou prioritou. U ní trvalo dlouho, než se dostala do územních plánů a ještě chvilku to potrvá. Potrvá i výstavba. Když všechno půjde dobře, bude dobrá vůle parlamentu a státní rozpočet včas dodá potřebné zdroje, odlehčíme D1 v roce 2017.
A.cz: Dříve to v žádném případě nepůjde?
Ve Středočeském kraji jsme projednávali trasu dálnice D3 osm let. Zpravidla se proti ní stavěli ministři životního prostředí a museli jsme čekat, až je přehlasuje vláda. Až teď se můžeme pustit do stavby. Podobně obtížné to je u silnice R35.
A.cz: Problém nejsou peníze, ale příprava?
Přesně tak.
Pražský okruh za rok
A.cz: Jakou velkou stavbu dokončíte ve svém funkčním období?
Hlavní je jižní část pražského okruhu, která bude v příštím roce na jaře. Toho si nevšimne jen Středočech a Pražák, ale také Moravák a člověk z Plzně nebo z Karlových Varů.
Ještě letos se dokončí některé úseky silnice R6 mezi Karlovými Vary a Chebem a R7 mezi Louny a Chomutovem, úsek Sedlice-Opatovice na R35 u Pardubic. Dokončí se také železniční koridory. Bude hotov průjezd nádražím v Kolíně a úseky mezi Plzní a Stříbrem a mezi Českými Budějovicemi a Horním Dvořištěm. Zahájíme modernizace koridorů i v dalších úsecích. Urychlíme přípravu modernizace trati Praha-Kladno s odbočkou na ruzyňské letiště.
A.cz: Odvážíte se i tak epochálního činu? Už se o něm mluví nejméně deset let.
Nejméně od roku 1991.
A.cz: Bude vlak na letišti dříve než metro, které prosazují vaši kolegové z pražské ODS?
To se uvidí. Je to otázka možností státního rozpočtu.