Analýza: Pomůže Tvrdík ČSSD k vítězství?

5. 1. 2006 0:01
Praha - Bude Jaroslav Tvrdík jako volební manažer pro ČSSD přínosem, anebo sáhli sociální demokraté vedle? Tvrdík má za sebou několik sporných politických kroků.

V roce 2003 Tvrdík na několikrát odcházel z ministerstva obrany, aby se hned vzápětí stal prezidentem ČSA. Nejen média tehdy jeho novou funkci komentovala jako politickou trafiku. Z aerolinií odchází v situaci, kdy má ČSA ztrátu 300 miliónů. Vybrala si ČSSD dobře?

Politolog: Tvrdík jako ministr selhal

Podle politologa Víta Hlouška sociální demokraté šťastnou ruku neměli. "Jako ministr Tvrdík selhal, jeho role v politice nebyla moc úspěšná," vysvětluje Hloušek. Na druhou stranu ale podle Hlouška není volební manažer v České republice většinou příliš vidět. Dodává však, že Tvrdík může pojmout svojí funkci jinak. "Možná se nebude tolik soustředit na organizační věci, ale naopak bude nabízet v médiích svou tvář. A v tom by snad mohl uspět," doplňuje Hloušek.

PŘEČTĚTE SI: Tvrdík končí v ČSA, povede kampaň ČSSD

Podobný názor má i šéfredaktor časopisu Média a Marketing Daniel Köppl. "Je to atraktivní osoba, která může voliče svým zjevem zaujmout. Ale samozřejmě je otázka, nakolik bude v médiích vystupovat. Volební manažer je ze své povahy spíše úředník," domnívá se Köppl.

Otakar Doležal z P.R. agentury Vipera považuje výběr Tvrdíka za nešťastný. Tvrdík podle něj o svých schopnostech v ministerské ani prezidentské funkci v ČSA příliš nepřesvědčil. Přesto to podle Doležala ČSSD nijak nepoškodí. "Lidé jeho problémy nebudou vnímat. Je jim to převážně jedno. Zaujme je spíše to, zda se bude Tvrdík usmívat do kamer," dodává Doležal.

Paroubek: S Tvrdíkem si rozumíme

Šéf ČSSD Jiří Paroubek se s politology ani mediálními odborníky neshodne. Tvrdíka považuje za člověka na svém místě. "Plně si rozumíme, má potřebnou prestiž a reputaci mezi špičkami ČSSD, aby je eventuálně postavil do pozoru," myslí si Paroubek. Oceňuje na Tvrdíkovi i to, že se kampaně ujme, ačkoliv bude mít na rozdíl od ČSA menší plat.  "Pan Tvrdík je idealista," dodává k tomu Paroubek. 
 
Paroubek také oznámil, že jakýmsi "dramaturgem" volební agitace ČSSD bude producent Oldřich Lichtenberg. Ten je známý především z práce na muzikálech, podílel se na představení Krysař, Kleopatra nebo Rebelové. Do kampaně ČSSD zřejmě přinese televizní zábavu a některé české celebrity. Co přinese do kampaně Jaroslav Tvrdík zatím není jasné.

ČSSD organizaci své kampaně pravděpodobně zadá americké agentuře Penn, Schoen and Berland, se kterou se dohodla již v sprnu 2005. Agentura dříve pomáhala například Billu Clintonovi nebo Tonymu Blairovi. Vloni na jaře navázali sociální demokraté kontakt i s prestižní francouzskou agenturou Euro RSCG, která však po aférách premiéra Grosse spolupráci s ČSSD přerušila.

Surňak zpátky ve hře?

Bývalý předseda strany Gross spolupracoval také s agenturou Crane Consulting podnikatele a lobbisty Andreje Surňaka. Ten byl mimo jiné autorem hesla Myslím to upřímně, kterým Gross v létě 2004 zaplavil republiku. Surňakův nápad však úspěch nepřinesl. Po prohraných krajských a senátních volbách na podzim 2004 sociální demokraté spolupráci se Surňakem ukončili.

Jaroslav Tvrdík
Jaroslav Tvrdík | Foto: www.csa.cz

Nový volební manažer Jaroslav Tvrdík má přitom se Surňakem z minulosti velmi dobré vztahy. Je proto otázkou, zda Surňak nebude mít na kampani ČSSD opět podíl. Místopředseda ČSSD Martin Starec se k této možnosti nechtěl vyjadřovat. Sdílnější nebyl ani tiskový mluvčí ČSSD Zbyněk Rýbar. Možnost spolupráce se Surňakem však nevyloučil.

"My spolupracujeme hlavně s Penn, Schoen and Berland. Zbytek nebudu komentovat," řekl deníku Aktuálně.cz Rýbar. Na otázku, zda se Crane Consulting může na kampani ČSSD nějak podílet, nechtěl odpovědět ani lobbista Surňak.

 

Právě se děje

Další zprávy