Praha – České dráhy musí každý rok akutně rozšiřovat pražské příměstské spoje ve Středočeském kraji. Může za to zvyšující se počet cestujících, kteří do Prahy dojíždějí vlakem. Za posledních deset let se počet pasažérů zvedl dokonce o šedesát procent.
"Takové navýšení zájmu cestujících o železniční dopravu ulehčuje Praze od náporu automobilové dopravy. To, že lidé dávají stále častěji při cestě do práce přednost železnici, by mohlo statisticky znamenat, že za deset let zmizelo z pražských ulic až padesát tisíc aut," řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
V roce 2015 přepravily pražské příměstské spoje 117 tisíc cestujících v pracovní dny, letos to bylo už 121 tisíc. "Meziroční nárůst o téměř čtyři procenta nás vede k tomu, že je třeba přidat nové spoje a rychle zajistit další soupravy," vysvětlil náměstek pražské primátorky Petr Dolínek, který se sešel v pátek před polednem na tiskové konferenci se zástupci Českých drah a Středočeského kraje, aby upřesnili změny v jízdním řádu pražských regionálních spojů.
"Právě snaha zajistit další spojení je důvodem, proč jsme se pustili s Českými drahami do rychlé modernizace patrových vozů, které pomohou v ranní špičce na trati z Prahy do Berouna," upřesnil Dolínek.
Mezi nejvýznamnější změny patří větší počet vlaků, které budou od ledna posilovat dopravu ve špičkách pracovních dnů mezi Prahou a Benešovem, Berounem nebo Kolínem. České dráhy dále rozšíří spoje mezi Nučicemi a Berounem, více vlaků bude jezdit také z Prahy do Kralup nad Vltavou.
Zlepšení vlakové dopravy i pro středočeská města
Kromě spojů do Prahy se doprava zintenzivní i mezi středočeskými městy. "Naší snahou je poskytnout lepší dostupnost dopravy především nově vznikajícím satelitním čtvrtím v okolí Prahy. Nově tak prodloužíme řadu špičkových vlaků z Řevnic až do Berouna, ze Strančic do Benešova nebo z Českého Brodu do Kolína. Například osobní vlaky, které dosud jezdily z Prahy na nučické nádraží, budou nyní jezdit až na zastávku, která je blíž rodinné výstavbě," uvedl středočeský radní pro dopravu František Petrtýl.
České dráhy navíc chtějí navyšovat kapacitu pomocí modernizace patrových souprav. Šest vozů každé soupravy bude schopno nabídnout až sedm set mít k sezení.
"Kompletní obnovou prošel interiér vozů. Jsou tu nové vakuové toalety, zásuvky nebo USB dobíječe pro menší elektroniku. Jsou to vůbec první vlaky v pražské integrované dopravě, kde se cestující mohou zdarma připojit k Wi-Fi," uvedl náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Michal Štěpán. Ten ještě dodal, že modernizace patrových souprav postupně omezí provoz starších vlakových souprav.