Obří zakázka na trať Plzeň-Rokycany míří k Metrostavu

Petr Holub
2. 9. 2012 19:15
Osud tendru na největší dopravní stavbu od roku 2009 je však stále nejistý
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Zakázku na největší dopravní stavbu od roku 2009, trať Plzeň-Rokycany, vyhrála podle nabídnuté ceny společnost Metrostav.

Vyplývá to z materiálů výběrové komise, které získal deník Insider od jednoho z poražených účastníků tendru a o nichž podrobně píše v pondělním vydání.

Investorem stavby je Správa železniční a dopravní cesty a její mluvčí informaci Insideru nezpochybnil. Uvedl, že nemůže žádný komentář poskytnout. „K dnešnímu dni není ukončena práce komise, která hodnotí nabídky uchazečů," řekl.

Nabídka Metrostavu činí 3,973 miliardy a z dokumentů hodnotící komise vyplývá, že je nejnižší ze všech účastníků. Cena má být fakticky jediným hodnotícím kritériem.

Znamená také, že se v soutěži šesti stavebních firem podařilo snížit původně předpokládanou cenu téměř na polovinu. Dvacetikilometrový železniční úsek z Rokycan do Plzně chtěla totiž SŽDC původně postavit za 7,5 miliardy korun.

Přesto není zatím jisté, jestli se vůbec bude stavět. Neúspěšní zájemci se obrátili na antimonopolní úřad, protože soutěž považují za neprůhlednou a nespravedlivou.

To může začátek stavby o měsíce odložit. A pokud se riziko naplní, přijde český stát o evropskou dotaci ve výši zmíněných čtyř miliard.

Vítězem na druhý pokus

Insider má k dispozici podrobné výsledky soutěže a ta opravdu proběhla neobvyklým způsobem.

Nabídky kromě Metrostavu podala ještě Skanska, OHL, Hochtief, PSVS a Viamont. Tyto firmy předložily tzv. „základní řešení". S nejnižší cenou 4,757 miliardy přišla Skanska, nabídka Metrostavu byla o 242 milionů vyšší a skončila až na čtvrtém místě.

Metrostav však dostal možnost předložit „variantní řešení". První z nich bylo o 600 milionů a druhé o miliardu lacinější než základní nabídka.

Na dotaz, u jaké jiné stavby umožnila SŽDC zájemcům, aby poslali několik variant své nabídky, mluvčí státní investiční firmy Pavel Halla s výše uvedeným odůvodněním neodpověděl.

Stejně tak Halla neobjasnil problém, v jakých konkrétních stavebních prvcích Metrostav ušetřil a jestli tím neporušil zadávací podmínky soutěže. Právě z toho ho totiž podezírají ostatní soutěžící v čele se společností Skanska, která by jinak zakázku se svou nabídkou dostala.

Tři roky na tunel

Stavba koridoru Plzeň - Rokycany se čtyřkilometrovým tunelem u Ejpovic spěchá.

SŽDC na investici získala peníze z evropského dotačního programu Doprava, musí však stavbu dokončit nejpozději do srpna 2015, aby vůbec mohla požádat o proplacení investice v Bruselu. Podle projektu přitom bude komplikovaná stavba trvat nejméně tři roky.

Soutěž byla už několikrát odložena a definitivní termín na otevření obálek s nabídkami se posunul od května do července. Hodnotící komisi pak nestačilo ke konečnému verdiktu ani šest týdnů.

 

Právě se děje

Další zprávy