Praha - Obce nebudou moci restauracím a obchodům zakázat, aby svou nabídku propagovaly jen v cizím jazyce. Změnu měla přinést poslanecká novela o regulaci reklamy, Sněmovna ji dnes ale v závěrečném kole schvalování zamítla hlasy 118 ze 160 přítomných poslanců, byť její přijetí s úpravami podpořil hospodářský výbor dolní komory.
Skupina poslanců z TOP 09 a Starostů, hnutí ANO a ČSSD chtěla návrhem řešit problém příhraničních měst nebo velkých měst, v nichž je reklama a nabídka místních podniků často cílena jen na zahraniční turisty. Jako příklad tvůrci novely uváděli Karlovy Vary. Pro jejich primátora je rozhodnutí poslanců zklamáním.
Z rozhodnutí Sněmovny je zklamán hlavně primátor Karlových Varů Petr Kulhánek (KOA). "Je to pro nás špatná zpráva obecně, protože vnímám, že to není problém jen Karlových Varů, ale i všech měst, která ten návrh zákona podpořila. A po pěti letech značného úsilí jsme opět v bodě nula ve vztahu k tomu, jakým způsobem zrovnoprávnit český jazyk v centrech turistického ruchu. Tak, aby člověk, který přijede konkrétně třeba do Karlových Varů, se cítil jako v Čechách, a ne jako někde v cizině," řekl Kulhánek.
Proti novele se ale postavili ostatní členové dolní komory v čele s ODS. Podle předsedy jejích poslanců Zbyňka Stanjury návrh představuje "zcela zbytečný byrokratický zásah do podnikání". Češi na výhradně cizojazyčnou reklamu mohou reagovat tím, že příslušný podnik nenavštíví, podotkl ve shodě s předsedou sněmovního hospodářského výboru Ivanem Pilným (za ANO). Proti novele se postavila také vláda.
Novela měla městům a obcím umožnit, aby vyhláškou zakázaly šíření reklamy s texty v jiném než českém jazyce, pokud by současně neobsahovala "dobře čitelný a významově totožný" text v češtině. Za porušení zákazu měla podnikatelům hrozit pokuta až dva miliony korun. Zákaz se měl týkat hlavně plakátů a letáků za výlohami prodejen nebo na veřejném prostranství a nabídek restaurací na reklamních stojanech. Vztahovat se neměl na reklamy v médiích včetně internetu ani na názvy firem, jmen podnikatelů a ochranných známek.
Města a obce by navíc mohly v nařízení stanovit, že zákaz se netýká vymezeného okruhu reklam nebo jejich částí. Jde například o běžně používané výrazy jako café, pizzeria a hot dog.