Telnice - Další tři obce na ostře sledované železnici z Děčína do Oldřichova u Duchcova jsou ochotny trať financovat a zamezit jejímu zrušení.
Likvidaci trati plánuje ministerstvo dopravy a Ústecký kraj, kteří prosazují, aby místo kolejí vedl přivaděč dálnice D8.
Na společném setkání se dnes již třináct starostů shodlo, že u Českých drah objednají dopravu na trati na období prázdnin.
Vlaky by tak měly jezdit každou sobotu od 5. července. Ne však z Děčína, ale až od Libouchce. Správa železniční dopravní cesty totiž před devíti dny část trati náhle uzavřela a zdůvodnila to tím, že je v technicky nevhodném stavu.
Historie přivaděče D8
- prosinec 2004 - oznámení o záměru stavby přivaděče z Děčína na dálnici D8
- leden 2007 - veřejnost se dozvídá o 5. variantě přivaděče, který má vést místo železnice
- leden až únor 2007 - postupný vznik tří občanských sdružení
- září 2007 - poprvé oficiálně zveřejněná dokumentace 5. varianty
- leden 2008 - vlaky na trati se zastavily, Ústecký kraj je na tento rok neobjednal
- únor 2008 - ombudsman kritizuje kraj, že nečinil nic pro záchranu dráhy a že jednal proti dopravní politice České republiky
- květen - obce a občanská sdružení se domlouvají s ČD na dopravě do konce roku 2008 a předběžně i na rok 2009
- červen 2008 - Správa železnicční dopravní cesty zjišťuje, že trať je v havarijním stavu a vlaky na ni nesmí
Čtěte více: Železnice má tiše zmizet. Ombudsmanovi i obcím navzdory
Správa železniční dopravní cesty však své rozhodnutí oznámila jen pár dní před tím, než měly obce podepsat smlouvu s Českými drahami o prázdninovém provozu.
"Odjezdy z Libouchce budeme chtít nastavit tak, aby navazovaly na autobusové spoje z Děčína. Neumíme zatím odhadnout, jaký bude o takový provoz zájem. Zatím to jen zkoušíme," sdělil starosta Telnice Jaroslav Doubrava.
Trať se má odstrojovat
Přes odpor starostů však Správa železniční dopravní cesty už jedná o takzvaném odstrojení trati. Pokud k němu dojde, zůstane mezi Děčínem a Oldřichovem torzo bez výhybek a možnosti křížení. Trať by tak byla znehodnocena.
Přitom starostové tvrdí, že tato železnice může být schopná vydělávat si na svůj provoz a z úpadku trati viní Ústecký kraj.
"Je to samozřejmě úmysl. Schválně rozbili návaznost spojů, aby vlakem nikdo nejezdil a mohli ho zrušit. Místo něj chtějí přivaděč do Děčína," uvedl starosta Novousedlic Karel Kalaš, které dnes přislíbily také finanční pomoc.
Dále čtěte: Zmizí železnice? Ombudsman žádá Bursíka o vysvětlení
Kraj ale tyto spekulace dlouhodobě odmítá. "Trať byla zrušena, protože byla málo využívaná a neekonomická. S přivaděčem to souvislost nemá," konstatovala již dříve mluvčí Veronika Kindlová.
Existenci trati ale s přivaděčem spojují i občanská sdružení v Děčíně. Pokud by totiž dráha zanikla, nic by nebránilo svést těžkou nákladní dopravu do centra města. Obávají se pak dopadů na životní prostředí.