Českým drahám opět hrozí pokuta čtvrt miliardy za zneužití postavení v nákladní dopravě

ČTK ČTK
26. 2. 2016 11:25
Soud vyhověl antimonopolnímu úřadu a Českých drahám opět hrozí pokuta čtvrt miliardy korun. Tu uložil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže za zneužití dominantního postavení v nákladní dopravě. ČD podle úřadu nabídly některým klientům tak nevýhodné podmínky, že těmto firmám znemožňovaly vstoupit na trh železniční nákladní dopravy a působit na něm. Pokuta byla jednou z nejvyšších, jakou kdy ÚOHS pravomocně jedné firmě uložil.
ČD chtěly, aby pokuta za zneužití dominantního postavení v nákladní dopravě přešla na dceřinou společnost, nákladního železničního dopravce ČD Cargo. (Ilustrační foto)
ČD chtěly, aby pokuta za zneužití dominantního postavení v nákladní dopravě přešla na dceřinou společnost, nákladního železničního dopravce ČD Cargo. (Ilustrační foto) | Foto: ČD Cargo

Brno - Nejvyšší správní soud (NSS) vrátil do hry čtvrtmiliardovou pokutu, kterou Českým drahám v roce 2009 uložil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) za zneužití dominantního postavení v nákladní dopravě. Pokutu loni v dubnu zrušil Krajský soud v Brně, ÚOHS ale uspěl s kasační stížností.

Pokuta byla jednou z nejvyšších, jakou kdy ÚOHS pravomocně jedné firmě uložil. Případ se nyní vrací znovu na Krajský soud v Brně, odůvodnění svého verdiktu NSS nezveřejnil.

"České dráhy zatím rozhodnutí soudu neobdržely. O dalším postupu bude společnost informovat, až rozhodnutí obdrží a prostuduje," informoval mluvčí ČD Radek Joklík.

Firma měla původně platit 270 milionů korun, bývalý předseda ÚOHS Martin Pecina ale pokutu následně snížil na 254 milionů. České dráhy v minulosti proti nařízené pokutě protestovaly a požadovaly, aby pokuta za zneužití dominantního postavení v nákladní dopravě přešla na dceřinou společnost, nákladního železničního dopravce ČD Cargo.

Podle ÚOHS dráhy ještě v době, kdy provozovaly nákladní dopravu, zvýhodňovaly některé své klienty, když jim počítaly rozdílné ceny. U úřadu si stěžoval slovenský konkurent ŠPED-TRANS Levice, podle nějž ČD zvýhodňovaly některé zákazníky, a tak si je zavazovaly ke dlouhodobé spolupráci. Údajně to omezovalo konkurenci a také znevýhodňovalo jiné zákazníky, kteří lepší cenu nedostali.

ČD podle úřadu nabídly některým klientům tak nevýhodné podmínky, že těmto firmám znemožňovaly vstoupit na trh železniční nákladní dopravy a působit na něm. ČD také nabízely výhodnější nabídky těm svým zákazníkům, kteří byli osloveni alternativní nabídkou od konkurence, a tím byl opět konkurenci ztížen vstup na trh.

 

Právě se děje

Další zprávy