Praha - Týden poté, co pražský městský soud uznal žalobu, kterou podali na město občané žijící v hluku čtyřproudé městské magistrály, přicházejí další nové žaloby.
Podávají je lidé, kteří musí snášet nadměrný hluk městské dopravy v pražském Břevnově, soudní souboj s hlukem a vlastníky komunikací se však rožířil i do dalších měst - do Plzně, do Domažlic a do Říčan.
Žaloby tak přicházejí krátce poté, co ministerstvo zdravotnictví se zpožděním dokončilo kompletní hlukové mapy republiky. Občané si díky nim mohou přesně podívat, do jaké míry jim hluk ničí zdraví.
Čtěte také: Kde ničí zdraví hluk? Stát to poprvé zveřejnil
Městský soud před týdnem nařídil pražskému magistrátu, aby snížil hluk doléhající z dopravní tepny do bytů v ulici 5. května.
Průlomový verdikt
Průlomový rozsudek otevřel možnost dalším obyvatelům nadměrně hlučných ulic domáhat se nápravy u vlastníků komunikaci - těmi jsou buď obce a města, kraje nebo státní Ředitelství silnic a dálnic.
Čtěte také: Praha musí snížit hluk z magistrály, rozhodl soud
"Rozhodnutí odvolacího soudu z minulého týdne v případu pražské magistrály je jasným signálem, že hygienici, ministerstvo dopravy a stát jako celek se budou muset hlukem konečně začít odpovědně zabývat," je přesvědčen Michal Bernard z Ekologického právního servisu.
Bernard si je vědom toho, že protihluková opatření jsou velmi nákladná. Nabízí ale řešení, odkud brát prostředky pro nápravu překračovaných hygienických norem pro hluk.
"Logickým zdrojem je Státní fond dopravní infrastruktury, Operační program doprava a rovněž výběr z mýtného pro kamiony. Je to přece doprava, která je největším zdrojem hluku," navrhuje Bernard.
Na řešení máme čas, říká ŘSD
Ředitelství silnic a dálnic, které je vlastníkem problematických komunikací v Plzni, Domažlicích a Říčanech překračování hygienických limitů pro hluk - které jsou nařízením vlády stanovené na 60 decibelů ve dne a 50 decibelů v noci - nepopírá.
Zároveň ale připomíná, že na překračování norem má právo. "Ve všech třech případech jsme mimo střet se zákonem, protože máme povolené výjimky," uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
Výjimky ale skončí v roce 2010, v případě říčanské silnice I/2 dokonce už letos v srpnu. Do té doby musí ředitelství přijmout taková opatření, aby se hlukové hladiny dostaly do požadovaných norem.
V Říčanech už se proto podnik chystá instalovat lidem protihluková okna. Stát by ho to mělo asi sedm milionů korun.
Stejné řešení plánuje i pro domažlickou ulici 28. října. U ní ale s výměnou nespěchá, protože má na nápravu čas až do roku 2010. Minimálně letos tedy Ředitelství silnic a dálnic s protihlukovými okny pro obyvatele Domažlic nepočítá.
Čtěte také: Hučí vám pod okny dálnice? Zacpěte si uši a čekejte
Může ale také nastat situace, že soudy podobně jako v kauze ulice 5. května nařídí majiteli komunikace, aby situaci napravil do jednoho roku. Ředitelství ale takovou alternativu nechce komentovat.
"To by byla spekulace. Vycházíme z toho, co je dáno v této chvíli," uvedla mluvčí podniku Martina Vápeníková.