Ostrava - Tragickou srážku tramvají v Ostravě nezavinil pouze řidič jedné z nich, ale celý systém provozu, kterým Dopravní podnik Ostrava tramvaje na jednokolejné trati řídil.
Redakce Aktuálně.cz má k dispozici písemné svědectví ženy, která jezdí pravidelně linkou číslo 5. Na této lince se tramvaje v pátek 11. dubna srazily. Zahynuli tři cestující, desítky dalších byly zraněny.
Žena popisuje situaci z léta roku 2007. Jela tehdy tramvají číslo 5 ve stejnou dobu, v jakou došlo minulý týden k tragické nehodě. A také tehdy vjeli řidiči dvou souprav na jednu kolej proti sobě. Stačili však zabrzdit.
Fakta: Vše o nejhorší novodobé srážce tramvají
Její dopis potvrzuje skutečnost, na kterou anonymně upozorňují někteří zaměstnanci dopravního podniku. A sice: Tramvaje se na lince číslo 5 potkávaly v protisměru už dříve a dopravní podnik o tom věděl.
Přečtěte si, jak svědkyně popisuje situaci z roku 2007:
Chtěla bych podat klíčové svědectví k tragédii tramvají číslo 5. Stalo se již několikrát, že se tramvaje ocitly naproti sobě. Vždy se to však stalo na přehledném úseku a stačily dobrzdit. Jezdím pravidelně tímto spojem, mám v Horní Lhotě chatu. Jen náhodou jsem neseděla v oné tramvaji, jela jsem na kole. Jinak vždy jezdím domů tím osudovým spojem 17:39, protože jede až na vozovnu. Bylo to loni v létě, prudké brzdění, a co nevidím? Naproti tramvaj. Nejprve jsem myslela, že je to nějaké cvičení. Jeden z vozů potom dlouze couval, řidiči na sebe cosi pokřikovali a klepali si na čelo. Mně však už tehdy šel mráz po zádech. |
Redakce Aktuálně.cz má jméno svědkyně k dispozici, vzhledem k vyšetřování případu ho však zatím neuvádíme.
Reakce manažerů Dopravního podniku na toto svědectví není zatím známa. Ani mluvčí společnosti Miroslav Albrecht, ani předseda dozorčí rady Vojtěch Mynář nezvedají své mobilní telefony.
Také ekonomický náměstek František Kořínek, pověřený v současné době vedením podniku, není k zastižení, ale už dříve komunikoval většinou jen prostřednictvím mluvčího Albrechta.
Bývalý ředitel: Nic o tom nevím
Dopravní podnik Ostrava je od letošního ledna dočasně bez ředitele. Bývalého ředitele Františka Vaštíka totiž zastupitelstvo města před třemi měsíci odvolalo a dosud nejmenovalo nového.
Vaštík vedl firmu přibližně 13 let, ale svou odpovědnost za situaci na lince číslo 5 odmítá. Tvrdí navíc, že nevěděl o případech, kdy se tramvaje setkaly.
"Kdybych to věděl, určitě bych podnikl patřičné kroky." Připustil však, že nebylo v pořádku, pokud ho podřízení o podobných událostech neinformovali.
"Nehodu považuji za fatální lidské selhání. Na lince platilo tak jednoduché pravidlo - dokud není druhá tramvaj vedle, nevyjedu. Případně se spojím s dispečinkem."
Zlepšení bezpečnostních opatření na lince číslo 5 nebylo podle Vaštíka v minulosti prioritou. "Byly jiné problémy a s vyšším stupněm naléhavosti, jejichž neřešení by mělo nedozírné následky."
Drážní inspekce překvapena
Neštěstí vyšetřuje policie spolu s Drážní inspekcí. Hlavním podezřelým je od prvního okamžiku jeden z řidičů, který vjel ze zastávky na jednokolejnou trať a nepočkal, až ho mine protijedoucí spoj.
Mnohé však postupně nasvědčuje tomu, že na tragédii má podíl také samotný dopravní podnik, který mohl trasu lépe zabezpečit.
"Jsem přesvědčený, že dopravní podnik v Ostravě není řízen tak, jak by měl. Dobří manažeři a odborníci na hromadnou dopravu měli přece vědět, že podobný úsek v tramvajové síti v Ostravě existuje," prohlásil pro Aktuálně.cz jen několik hodin po nehodě primátor Ostravy Petr Kajnar (ČSSD).
Tiskový mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar byl novými informacemi překvapen. "Pokud došlo v posledních čtyřech letech k mimořádné situaci a dopravní podnik nám to neoznámil, zvážíme zahájení správního řízení," prohlásil mluvčí Neusar.
Dosavadní vyjádření Drážní inspekce říká: "Na vině bude s největší pravděpodobností selhání lidského činitele." Tedy řidiče tramvaje. Neusar však dodává: "Informace, že by se tramvaje na trati setakly již v minulosti dosud nemáme."