Nová auta praskala. Prý to mělo smysl.

Ludvík Hradilek Ludvík Hradilek
19. 9. 2006 15:32
Foto: Ludvík Hradilek

Foto: Ludvík Hradilek

Místrovství republiky ve vyprošťování osob z havarovaných vozidel dnes proběhlo v Praze na Letenské pláni. "Snažíme se co nejvíce napodobit skutečnou situaci po nehodě," říká jeden z organizátorů Martin Žaitlik.

Foto: Ludvík Hradilek

Čtyřčlenné týmy ze všech krajů České republiky se sjely do Prahy, aby předvedly, jak rychle dokáží vyprostit člověka z nabouraného auta a přitom mu ještě více neublížit. Josef Mládek, Petr Svoboda, Radek Kopecký a Jan Šíma z Chomutova se shodují, že od reálné situace se soutěžní zásah hodně liší. "Přesto je to jediná soutěž hasičů, která má smysl," říkají. "Reálněji to udělat nejde."

Foto: Ludvík Hradilek

Mladoboleslavská Škodovka dodala šestnáct Octavií. "Jsou to nové vozy z předvýrobní série, slouží nám k testování. Hasiči nám je tu pomůžou sešrotovat," říká Vladimír Cvejen z technického vývoje Škody. Jen na nezrezlých vozech lze ověřit kvalitu používaného nářadí, nůžek, roztahovacích kleští nebo pil.

Foto: Ludvík Hradilek

Soutěžící jsou zavřeni ve stanu, aby neviděli, jakou bouračku jim organizátoři naaranžují a nemohli se na zásah připravit.

Foto: Ludvík Hradilek

Do zdemolovaného vozu se nasouká figurantka, podle stanoveného scénáře bude simulovat zranění, mluvit, sténat nebo mlčet.

Foto: Ludvík Hradilek

Start! Tým vybíhá ze stanu. První vteřiny velitel zásahu zhodnotí situaci a výkřikem: "Jedna zraněná osoba," volá na zdravotníka, aby zjistil vážnost zranění oběti. Ostatní klíny a podpěrami zajistí stabilitu vraku.

Foto: Ludvík Hradilek

Prvním úkolem je rychle se dostat k oběti a zajistit jí základní životní funkce. Aby nedošlo k dalšímu zranění z rozbíjeného okna, polepí ho záchranáři lepící páskou.

Foto: Ludvík Hradilek

Celý průběh akce sleduje zblízka několik rozhodčích, hodnotí taktiku zásahu, technické provedení a manipulaci se zraněným.

Foto: Ludvík Hradilek

Na vyproštění raněného je časový limit dvaceti minut. "V praxi bych ale doporučoval nepospíchat," říká lékař, jeden z porotců.

Soutěž v záchraně lidí z havarovaných aut považují hasiči za jedno ze cvičení, které má smysl. V Praze na Letné při něm rozřezali a rozstříhali na dvacet testovacích škodovek.
Soutěž v záchraně lidí z havarovaných aut považují hasiči za jedno ze cvičení, které má smysl. V Praze na Letné při něm rozřezali a rozstříhali na dvacet testovacích škodovek. | Foto: VELKOU FOTOREPORTÁŽ si prohlédněte ZDE.

Důležité kritérium, které v tomto případě posuzuje sama oběť, figurantka z řad hasičských psychologů, je komunikace záchranářů s raněným.

Foto: Ludvík Hradilek

Úkol končí předáním raněného do rukou lékařů, s hlášením o jeho zdravotním stavu. Tahle parta pracovala v časovém stresu. "Jestli obět měla zlomenou páteř, tak jí neodbornou manipulací během zásahu nejméně třikrát poškodili míchu," konstatuje přebírající lékař.

Foto: Ludvík Hradilek

Po každém zásahu rozhodčí s týmy rozeberou celý zásah. "Chlapi, dvakrát jste ujeli a panikařili," začíná rozhodčí s rozborem.

Foto: Ludvík Hradilek

Mezitím, co rozhodčí bodují soutěžní tým, který právě skončil, na place se uklízí a připravuje druhé kolo. Hasiči totiž musí ukázat, že umí vyprostit raněného jak z nejnovějšího modelu Octavie, tak z prorezlé Škody 120.

 

Právě se děje

Další zprávy