Praha - Ministerstvo dopravy nestandardním převodem pěti miliard korun na žádost ministerstva financí ovlivnilo schodek státního rozpočtu v letech 2012 a 2013, zjistil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ).
Převod snížil schodek rozpočtu v roce 2013, který měl být předvolební. Volby se ale po pádu Nečasovy vlády nakonec uskutečnily už v říjnu 2013.
Podle bývalého ministra financí Miroslava Kalouska (TOP 09) byl takový převod běžný, NKÚ ale uvedl, že na obdobnou operaci jeho kontroly dosud nenarazily.
Peníze pravděpodobně posloužily jako rezerva pro Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), uvedlo ministerstvo dopravy.
Peníze se 31. prosince 2012 převedly z operačního programu Doprava na účet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a 13. února následujícího roku putovaly zpět.
Máte rádi Aktuálně.cz?
Hlasujte pro nás v internetové anketě Křišťálová Lupa 2015 v kategorii Zpravodajství. Za každý Váš hlas děkujeme!
Jako důvod převodu prostředků ministerstvo dopravy podle mluvčí NKÚ Olgy Málkové uvedlo "optimalizaci finančních operací státního rozpočtu na rok 2012 a řízení likvidity státu".
"NKÚ upozorňuje, že tato finanční operace ovlivnila nejen ekonomické výsledky ministerstva dopravy, ale i schodek státního rozpočtu v roce 2012 a vzhledem k vratce i v roce 2013," upřesnila Málková k výsledkům kontroly.
Schodek státního rozpočtu v roce 2012 činil 101 miliard korun, schválený rozpočet počítal s deficitem 105 miliard. Loni státní rozpočet skončil ve schodku 80,9 miliardy korun, schválen byl deficit 100 miliard korun.
Chybí počítače a software za desítky milionů
NKÚ také zjistil, že ministerstvo dopravy při inventurách majetku za roky 2011 až 2013 nedohledalo výpočetní techniku a software až za desítky milionů korun.
"Inventury výpočetní techniky navíc neprováděli zaměstnanci, kteří k tomu byli určeni," uvedl kontrolní úřad. Ministerstvo dopravy podle něj také v roce 2013 neevidovalo počty licencí k počítačovým programům.
Kalousek však řekl, že převod nepovažuje za nic nestandardního, což lze ověřit na státních závěrečných účtech posledních dvaceti let. Jde podle něj většinou o převod peněz v závěru roku, kdy dopravní fond potřebuje peníze na kofinancování, které ale nestihne vyčerpat, proto je v novém kalendářním roce vrátí.
"Účetně se schodek v roce 2012 zvýšil, v roce 2013 snížil, nikdo nic neukradl," uvedl Kalousek. Dodal, že si neumí představit, že by šlo o záměr. V obou letech byl konečný deficit nižší, než se plánovalo.
Také bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS), který se ministrem stal jen dva týdny předtím, uvedl, že převod považuje za standardní účetní operaci. Podotkl, že se uskutečnila na žádost ministerstva financí.
"Podle mě je důležité, že se nic neztratilo, a jestli to šlo z jednoho státního účtu v prosinci tam a v únoru zpátky, já to skutečně považuji za účetní operaci," řekl.
Peníze byly uvnitř resortu
Ministerstvo dopravy upozornilo, že převod si vyžádalo ministerstvo financí. Pravděpodobně se tak pro fond dopravy vytvářela rezerva, aby mohl hned ze začátku roku platit faktury, uvedl Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy.
"Rezerva však využita nebyla, a proto došlo k jejímu vrácení do rozpočtu ministerstva dopravy. Peníze byly převedeny v rámci resortu a plně v souladu s právními předpisy i rozpočtovými pravidly," dodal.
Účty státního rozpočtu se v minulosti otevíraly pomalu, někdy byly peníze dostupné až v únoru, uvedl ředitel SFDI Tomáš Čoček.
Protože se ale začátkem roku podařilo otevřít standardní účty dostatečně brzy, byly tyto nevyužité peníze vráceny. Peníze po celou dobu zůstaly v České národní bance a uvnitř resortu, doplnil šéf státního fondu.
NKÚ prověřoval účetní závěrku ministerstva dopravy za rok 2013, k její spolehlivosti se ale nevyjádřil. Kontroloři se kvůli nejednoznačnosti účetních předpisů nemohli vyjádřit ke správnosti údajů o převodech peněz z evropských fondů. Vyjádření k části závěrky také nemohli dát kvůli nedostatku podkladů.
NKÚ finančními audity pravidelně kontroluje významné kapitoly státního rozpočtu, protože dává stanovisko ke státnímu závěrečnému účtu. Málková uvedla, že na podobný nestandardní převod prověrka NKÚ v minulosti nenarazila.
Neznamená to ale, že by se neodehrál. Obecně podle mluvčí NKÚ platí, že pokud se kontroloři s nějakým neobvyklým postupem setkají, při dalších kontrolách už podobné operace hledají.