Praha - Na nedobré jídlo si pacienti českých nemocnic stěžují už dlouho. Teď jim přibyl nový argument: šedesátikorunový poplatek za den v nemocnici. Protestují proto ještě hlasitěji.
Horší atmosféra je v době obědů a večeří například v brněnské fakultní nemocnici. "Pacienti mají pocit, že šedesát korun, které denně platí, jde právě na jídlo. Chtějí kvalitnější jídlo a větší porce," potvrzuje mluvčí nemocnice Anna Nesvadbová.
Poplatek šedesát korun ale není vázaný na jídlo. Platí i novorozeňata, která jejich maminky kojí.
Podle Nesvadbové je ale šedesát korun ve srovnání s náklady na hospitalizaci zanedbatelná suma. "Lidé vůbec nemají představu, kolik pobyt v nemocnici stojí. Poplatek nepokryje ani samotné náklady na stravu," tvrdí.
Čtěte více: Nejspokojenější pacienti? V Praze je nehledejte |
Lidé by nejspíš ocenili, pokud by se nemocnice rozhodly investovat peníze vybrané z poplatků právě do kvalitnějšího jídla. Podle průzkumů agentury STEM/MARK, která zkoumá spokojenost pacientů v nemocnicích, je totiž jídlo jednoznačně nejhůře hodnocenou složkou "nelékařské" péče v nemocnicích.
Například pacienti pěti středočeských nemocnic, které spadají přímo pod kraj, ohodnotili loni v průzkumu stravování jen třiceti sedmi procenty. Odborníci přitom jako "dobrý standard" označují osmdesátiprocentní spokojenost.
"Je to složité. Lidé jsou zvyklí nějak jíst a takovou stravu, v takovém množství my jim poskytovat nemůžeme. Velmi často je součástí léčby dieta a často neslaná. To příliš nechutná nikomu. Ale ani pacient bez diety prostě nemůže čekat, že bude mít každý den bifteky nebo hamburgery," říká hlavní sestra kladenské nemocnice Stanislava Vaňková.
Spotřebitelské testy, například v deníku Mf Dnes, ale ukázaly, že chuť není jediným problémem. Jídlo pro pacienty je často jednotvárné, příliš tučné a chybí v něm ovoce a zelenina. Jako zdravé se označit nedá.
Čtěte více: Poplatky: Nemocnice vydělaly miliony. Co s nimi? |
Problémy s jídlem má i Fakultní nemocnice v Plzni, která vyšla z hodnocení spokojenosti lidí nejlépe mezi všemi fakultními a dalšími velkými nemocnicemi, které má na starosti ministerstvo zdravotnictví.
"...menší spokojenost je s kvalitou jídla, čistotou toalet a sprch a s dobou ranního buzení. Právě kvalita jídla dosahuje vůbec nejnižší úrovně spokojenosti," stojí v posledním hodnocení nemocnice.
Ačkoli i tady se zlepšují, pacienti hodnotí kvalitu jídla jen třiatřiceti procenty ze sta. Jsou ale spokojení s velikostmi porcí - přesněji z osmdesáti čtyř procent.