Neberte nám parkoviště. Poslanci protestují proti vyhánění aut z Malostranského náměstí

Radek Bartoníček Radek Bartoníček
15. 2. 2016 23:59
Z Malostranského náměstí v Praze, které patří k nejcennějším historickým náměstím, by mohla zmizet auta. Proti je však Poslanecká sněmovna, protože náměstí je "nalepené" na parlamentní budovy a poslanci by přišli o parkování velmi blízké jejich kancelářím. Poslanci přitom už mají v podzemí parlamentní čtvrti své parkoviště.
Tak má vypadat Malostranské náměstí bez poslaneckých i dalších aut
Tak má vypadat Malostranské náměstí bez poslaneckých i dalších aut | Foto: Ing.arch. Martin Hájek, Ing.arch. Václav Hájek, Ing.arch. Petr Horský

Praha - O Malostranském náměstí bez aut sní mnoho lidí, kteří bydlí v historické části Prahy nebo se v ní rádi procházejí. Tento sen trvá už mnoho let. Nyní to díky podpoře pražského magistrátu vypadá, že by se mohl v dohledné době i splnit.

Náměstí má ale mocné sousedy - poslance obývající okolní parlamentní budovy. Malostranské náměstí využívají jako parkoviště a nedovedou si představit, že by to mělo být jinak.

"My toto parkoviště prostě potřebujeme," říká poslanec ČSSD a předseda bezpečnostního výboru Roman Váňa. Jinou variantu, včetně využití hromadné dopravy, rovnou odmítá. Vyzdvihuje naopak estetickou hodnotu parkoviště. "S auty je to náměstí hezčí, smysluplnější, živější, prázdné bez aut mi to přijde podle návrhů, co jsem viděl, ošklivější, nelidské," míní Váňa.

Pro poslance je to ale ideální místo hlavně z praktického hlediska. Po zaparkování to mají do svých parlamentních budov doslova jen několik kroků. Jejich největší starostí je, aby se nenechali předběhnout svými kolegy, protože Sněmovna má denně zablokovaných třicet míst - přibližně polovinu kapacitu parkoviště.

Mezi všudypřítomnými auty ale musí kličkovat také turisté. Místo je samozřejmě součástí významné historické cesty, protíná ji takzvaná Královská cesta, atraktivní trasa od Staroměstského náměstí až po Pražský hrad.

Architekti s auty nepočítají

Je ale docela možné, že parkoviště zmizí, protože pražský magistrát i Praha 1 podporují ideový návrh architektů Martina Hájka, Václava Hájka a Petra Horského, kteří vyhráli urbanisticko-architektonickou soutěž magistrátu na přeměnu náměstí s tím, že auta tady nebudou.

"Je to významný veřejný prostor a není důvod, aby v této části parkovala auta, degraduje to prostor celého náměstí, které patří k nejvýznamnějším v Praze," říká předseda Strany zelených Matěj Stropnický, který v době, kdy byl náměstkem pražské primátorky, prosazoval přeměnu na klidovou zónu. Na jeho návrh uložili radní Prahy Institutu plánování a rozvoje hlavního města, aby s autory vítězného návrhu vše dopracoval do podoby projektu - což právě nyní běží.

Poslanci však plánu oponují. "Nikdy nevíme, kdy přesně skončíme, často pracujeme do noci, navíc je lepší parkovat takto blízko práce, protože nesedíme jen ve Sněmovně, ale pohybujeme se na mnoha místech," přidává argumenty Váňa.

Parkoviště je i pod zemí

Počínání poslanců může vzbudit údiv nejen proto, že si nepřejí v těchto místech pěší zónu, ale také z toho důvodu, že na jejich naléhání byly v minulosti vybudované parlamentní podzemní garáže. A to přímo v areálu parlamentních budov. Proč neparkují tam?

Kancléř Poslanecké sněmovny Petr Kynštetr potvrzuje, že poslanci v podzemí můžou parkovat, ale podle něj je těchto míst málo a nestačí zdaleka všem poslancům. "V podzemí parkují služební auta a také auta těch poslanců, kteří přijedou například na začátku týdne a potom tady zůstávají na schůze nebo výbory. Pro další auta potřebujeme Malostranské náměstí," míní kancléř.

Teprve budoucnost ukáže, jak velkou moc poslanci mají a zda nakonec pěší zóně na historické trase zabrání, či nikoli. Faktem je, že o vystěhování aut se zatím hlavně mluví. "Naši občané si určitě takové zklidnění těchto míst přejí. Malostraňáci jsou pověstní, že se rádi scházejí, a bylo by výborné, kdyby tento prostor sloužil lidem," sdělila mluvčí Prahy 1 Veronika Blažková.

Vizionáři v Česku jsou, chybí ale osvícení úředníci, Praha potřebuje moderní architekturu, říká architekt a herec David Vávra. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

před 23 minutami

Praha o 30 procent zdraží svoz komunálního odpadu

Pražský magistrát zvedne o 30 procent cenu za svoz komunálního odpadu. Zastupitelé hlavního města ve čtvrtek schválili novelizaci vyhlášky, která cenu služby stanovuje. Město by mělo zdražením ročně získat 220 milionů korun navíc, což má významně snížit množství peněz, které musí na systém svozu a likvidace odpadu doplácet. Součástí změny je také zavedení služby svozu bioodpadu, jejíž cena bude proti současnosti o polovinu nižší.

Proti zdražení se postavila opozice. V současnosti domácnosti v metropoli platí za svoz běžného odpadu měsíčně od 86 do 5737 korun, podle četnosti a velikosti kontejneru.

Primátorův náměstek Petr Hlubuček (STAN) uvedl, že cena za svoz se neměnila od roku 2005, kdy vyhláška vstoupila v platnost. Náklady města na svoz komunálního odpadu ročně činí přes 977 milionů korun, na poplatcích vybere 723 milionů. Zbytek dotuje z rozpočtu. Náklady na svoz se navíc podle vedení magistrátu zvyšují. Po zvýšení, které má do rozpočtu města přinést asi 220 milionů korun navíc, by se finanční účast města měla snížit z loňských 26 na tři procenta.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

U zlínských hokejistů skončil kouč Stavjaňa, vrací se Svoboda

Hokejisty Zlína už nevede Antonín Stavjaňa, vedení klubu dnes hlavního trenéra večer odvolalo z funkce. Na lavičku posledního celku extraligy se po půlroce vrací Robert Svoboda. Berani o tom informovali na svých webových stránkách.

Zlínští hokejisté získali v 11 kolech jen šest bodů za dvě vítězství. Aktuálně mají na kontě sérii tří porážek při skóre 4:16. S celkovými 41 inkasovanými góly mají nejhorší obranu v soutěži.

"Členové prezidia, představenstva klubu a rady jednatelů se domluvili na změně trenéra. Po neúspěšném působení Antonína Stavjani se vrací Robert Svoboda, který do konce minulé sezony mužstvo trénoval a zná tak jeho kvality. Byla to logická volba," uvedl generální manažer klubu Martin Hosták.

Další zprávy