Neberte nám parkoviště. Poslanci protestují proti vyhánění aut z Malostranského náměstí

Radek Bartoníček Radek Bartoníček
15. 2. 2016 23:59
Z Malostranského náměstí v Praze, které patří k nejcennějším historickým náměstím, by mohla zmizet auta. Proti je však Poslanecká sněmovna, protože náměstí je "nalepené" na parlamentní budovy a poslanci by přišli o parkování velmi blízké jejich kancelářím. Poslanci přitom už mají v podzemí parlamentní čtvrti své parkoviště.
Tak má vypadat Malostranské náměstí bez poslaneckých i dalších aut
Tak má vypadat Malostranské náměstí bez poslaneckých i dalších aut | Foto: Ing.arch. Martin Hájek, Ing.arch. Václav Hájek, Ing.arch. Petr Horský

Praha - O Malostranském náměstí bez aut sní mnoho lidí, kteří bydlí v historické části Prahy nebo se v ní rádi procházejí. Tento sen trvá už mnoho let. Nyní to díky podpoře pražského magistrátu vypadá, že by se mohl v dohledné době i splnit.

Náměstí má ale mocné sousedy - poslance obývající okolní parlamentní budovy. Malostranské náměstí využívají jako parkoviště a nedovedou si představit, že by to mělo být jinak.

"My toto parkoviště prostě potřebujeme," říká poslanec ČSSD a předseda bezpečnostního výboru Roman Váňa. Jinou variantu, včetně využití hromadné dopravy, rovnou odmítá. Vyzdvihuje naopak estetickou hodnotu parkoviště. "S auty je to náměstí hezčí, smysluplnější, živější, prázdné bez aut mi to přijde podle návrhů, co jsem viděl, ošklivější, nelidské," míní Váňa.

Pro poslance je to ale ideální místo hlavně z praktického hlediska. Po zaparkování to mají do svých parlamentních budov doslova jen několik kroků. Jejich největší starostí je, aby se nenechali předběhnout svými kolegy, protože Sněmovna má denně zablokovaných třicet míst - přibližně polovinu kapacitu parkoviště.

Mezi všudypřítomnými auty ale musí kličkovat také turisté. Místo je samozřejmě součástí významné historické cesty, protíná ji takzvaná Královská cesta, atraktivní trasa od Staroměstského náměstí až po Pražský hrad.

Architekti s auty nepočítají

Je ale docela možné, že parkoviště zmizí, protože pražský magistrát i Praha 1 podporují ideový návrh architektů Martina Hájka, Václava Hájka a Petra Horského, kteří vyhráli urbanisticko-architektonickou soutěž magistrátu na přeměnu náměstí s tím, že auta tady nebudou.

"Je to významný veřejný prostor a není důvod, aby v této části parkovala auta, degraduje to prostor celého náměstí, které patří k nejvýznamnějším v Praze," říká předseda Strany zelených Matěj Stropnický, který v době, kdy byl náměstkem pražské primátorky, prosazoval přeměnu na klidovou zónu. Na jeho návrh uložili radní Prahy Institutu plánování a rozvoje hlavního města, aby s autory vítězného návrhu vše dopracoval do podoby projektu - což právě nyní běží.

Poslanci však plánu oponují. "Nikdy nevíme, kdy přesně skončíme, často pracujeme do noci, navíc je lepší parkovat takto blízko práce, protože nesedíme jen ve Sněmovně, ale pohybujeme se na mnoha místech," přidává argumenty Váňa.

Parkoviště je i pod zemí

Počínání poslanců může vzbudit údiv nejen proto, že si nepřejí v těchto místech pěší zónu, ale také z toho důvodu, že na jejich naléhání byly v minulosti vybudované parlamentní podzemní garáže. A to přímo v areálu parlamentních budov. Proč neparkují tam?

Kancléř Poslanecké sněmovny Petr Kynštetr potvrzuje, že poslanci v podzemí můžou parkovat, ale podle něj je těchto míst málo a nestačí zdaleka všem poslancům. "V podzemí parkují služební auta a také auta těch poslanců, kteří přijedou například na začátku týdne a potom tady zůstávají na schůze nebo výbory. Pro další auta potřebujeme Malostranské náměstí," míní kancléř.

Teprve budoucnost ukáže, jak velkou moc poslanci mají a zda nakonec pěší zóně na historické trase zabrání, či nikoli. Faktem je, že o vystěhování aut se zatím hlavně mluví. "Naši občané si určitě takové zklidnění těchto míst přejí. Malostraňáci jsou pověstní, že se rádi scházejí, a bylo by výborné, kdyby tento prostor sloužil lidem," sdělila mluvčí Prahy 1 Veronika Blažková.

Vizionáři v Česku jsou, chybí ale osvícení úředníci, Praha potřebuje moderní architekturu, říká architekt a herec David Vávra. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

před 2 hodinami

Armáda USA po incidentu pozastavila letecký výcvik Saúdů na Floridě

Americké velení dnes pozastavilo letecký výcvik saúdskoarabských vojenských studentů na třech floridských základnách. O opatření, které se týká 300 frekventantů, informoval média představitel armády Clay Doss. Důvodem je incident z minulého týdne, kde saúdskoarabský student na základně Pensacola zabil tři lidi.

Pachatelem, který se na základně účastnil výcviku, byl jednadvacetiletý příslušník saúdskoarabského letectva Muhammad Šamrání. Zasahovali proti němu policisté i vojáci a nakonec se jim podařilo ho zlikvidovat. Kromě tří mrtvých si útok vyžádal také osm zraněných. Motivy činu jsou dosud neznámé.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

USA, Kanada a Mexiko se dohodly na nové podobě obchodní smlouvy

Spojené státy, Kanada a Mexiko se dohodly na upravené podobě nové severoamerické dohody o volném obchodu. Diplomatičtí zástupci dnes dohodu podepsali v Mexiku, smlouvu však ještě musejí ratifikovat zákonodárci všech tří zúčastněných zemí. Upravená dohoda má podporu Bílého domu i amerických demokratů, kteří mají většinu ve Sněmovně reprezentantů USA a kteří požadovali změny oproti původní podobě smlouvy sjednané administrativou amerického prezidenta Donalda Trumpa už v loňském roce.

Demokratická šéfka Sněmovny reprezentantů USA Nancy Pelosiová dnes uvedla, že upravená dohoda je nesrovnatelně lepší než původní plán Trumpovy administrativy z loňského roku. Dodala, že úpravy zahrnují například přísnější pravidla pro trh práce a ochranu životního prostředí.

Trump sám dnes zdůraznil, že nová obchodní dohoda bude pro Spojené státy "skvělá". "Bude to nejlepší a nejdůležitější obchodní dohoda, jakou kdy USA uzavřely," prohlásil. "Konečně skončí naše nejhorší obchodní dohoda, NAFTA," dodal prezident.

Zdroj: ČTK
Další zprávy