Národní zabezpečovací systém vlak zastavit neumí. Evropský ETCS přijde v lednu

ČTK ČTK
12. 6. 2024 15:26
Národní železniční zabezpečovací systém vlak zastavit neumí, pouze pasivně upozorňuje strojvedoucí o aktuálním znaku na návěstidle. Tragické srážce osobního a nákladního vlaku v Pardubicích po projetí návěsti Stůj zabránit nemohl.
Srážka vlaků v Pardubicích.
Srážka vlaků v Pardubicích. | Foto: Drážní inspekce

Národní zabezpečení bylo aktivní, strojvedoucí osobního vlaku červenou na návěsti projel i přes upozornění systému. Ve středu to řekl ředitel Drážní inspekce Jan Kučera. Výhradní provoz zabezpečovače ETCS na 1260 kilometrech tratí v Česku je naplánovaný na 1. ledna 2025.

V Pardubicích se minulý týden srazil expres RegioJetu s nákladním vlakem ČD Cargo. Při nehodě zemřeli čtyři lidé a 27 dalších se zranilo, škoda přesáhla 110 milionů korun. Podle ministra dopravy Martina Kupky už žádný ze zraněných není v nemocnici.

Strojvedoucí vlaku RegioJet před nehodou v Pardubicích podle Kučery dostal informaci o návěsti Stůj už před rozjetím ve stanici skrze návěstidlo s opakovanou výstrahou. Návěst byla podle Kučery viditelná už z nástupiště. Strojvedoucí expresu ji i přes výstrahu projel, chybu si podle Kučery ale později uvědomil a ještě před srážkou stihl vlak zastavit.

Podle ředitele Správy železnic Jiřího Svobody byla vzdálenost od projetého návěstidla k nákladnímu vlaku v okamžiku projetí návěsti Stůj osobním vlakem příliš krátká. Informace o projetí se podle Svobody dostala nejdřív na dispečink Správy železnic.

"Dispečeři využili generální stop, jenže už probíhal náraz a nárazem zdegradovalo zařízení, které tento úkol mělo splnit," uvedl Svoboda. Generální stop je podle Svobody poměrně často využívaným mechanismem, který umí zastavit všechny vlaky v určité vzdálenosti. Je ovládán na dálku dispečery.

"Celý systém bezpečnosti na železnici je postaven na tom, že na červenou se nejezdí," uvedl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Při rychlosti do 100 kilometrů v hodině se strojvedoucí orientují pouze podle návěstí, nad tuto rychlost funguje také národní zabezpečovací systém. Ten je ale pasivní, zastavit vlak nebo regulovat jeho rychlost národní systém na rozdíl od zaváděného evropského automatického zabezpečovače ETCS neumí.

České dráhy a RegioJet prověří stav spacích vozů

Drážní inspekce se ve vyšetřování podle Kučery zaměřila také na technický stav vozů, ve spolupráci i s Drážním úřadem. Z vozů instituce odebraly vzorky, které poslaly na expertizu. RegioJet do nehody provozoval 14 rakouských lehátkových vozů Bcmz, po ní je všechny vyřadil z provozu. České dráhy mají těchto spacích vozů devět a po nehodě avizovaly, že jejich stav mimořádně prověří.

Výhradní provoz pod dohledem ETCS je dlouhodobě plánován na 1. ledna příštího roku. V reakci na srážku vlaků v Pardubicích bude stát podle Kupky usilovat o urychlení zavádění ETCS na co nejvíce úseků vybraných tratí, na některých už na podzim. ETCS stát podle Kupky zavádí nejen na úsecích, které jsou pro něj závazné od 1. ledna, ale postupně i na dalších. "Ani po 1. lednu ale nebudeme schopni zajistit na všech tratích provoz ETCS," dodal.

Na zbytku tratí, zejména na regionálních, bude dál fungovat národní zabezpečovací systém. Palubní část ETCS má instalovanou více než 730, tedy zhruba třetina lokomotiv, z toho 570 ho má už zapnutý.

 

Právě se děje

Další zprávy