Miloš Zeman v reklamě: S cigaretou vykuřuje vládu

Domácí ČTK Domácí, ČTK
24. 6. 2013 16:52
Fotky prezidenta se objevily na webu firmy, která prodává e-cigarety, nevědomky
Reklama komentuje i současnou vládní krizi.
Reklama komentuje i současnou vládní krizi. | Foto: V2Cigs

Praha - Prodejce elektronických cigaret použil v reklamní kampani fotografie prezidenta Miloše Zemana s poukazem na jeho silnou zálibu v kouření.

Podle šéfa Asociace českých reklamních agentur Pavla Brabce je ale jakékoliv zpodobnění hlavy státu v reklamě v rozporu s etickým kodexem Rady pro reklamu. Podle těchto pravidel totiž reklama nesmí využívat nositele veřejné autority, a to ani v případě, že by s tím souhlasil.

Firma si podle pondělního tiskového prohlášení nemyslí, že by její komunikace byla v rozporu s jakýmkoliv etickým kodexem, fotografie údajně použila pouze na firemním webu.

Na několika fotomontážích zveřejněných na internetových stránkách společnosti V2CIGS vystupuje prezident Zeman vždy s cigaretou u úst a se sloganem, který upozorňuje na rozdíly mezi klasickým kouřením a nabízenými elektronickými cigaretami.

Některé reklamy pak komentují i současnou vládní krizi.

"Co oči nevidí, to srdce nebolí" nebo "Zpruzení a uzení. Zeman vyžene vládu, i kdyby ji měl vykouřit", jsou některé texty, které spotřebitele vybízejí ke koupi takzvaných e-cigaret.

Jen komentujeme českou politiku, brání se firma

Společnost později v reakci na údajné porušení etického kodexu uvedla, že pouze chtěla komentovat současnou situaci.

"Zobrazení Miloše Zemana je použito pouze na našem firemním webu a je obecným komentářem ke stavu české politiky. Uznáváme, že diskuse o kodexu, který má chránit práva veřejně činných osob, které neváhají veřejně urážet novináře nebo hovořit o znásilnění jako o evoluční výhodě, je na místě," uvedla firma v prohlášení.

"To je naprosto nepřípustné a žalovatelné," řekl k této kampani marketingový expert a pedagog Vysoké školy ekonomické Jiří Mikeš.

Z minulosti je podle něj známý podobný případ, kdy se v reklamě na lyže objevil někdejší prezident Václav Klaus. Na kritiku kampaně tehdy podle Mikeše firma reagovala okamžitým stažením svých reklamních materiálů.

Kampaň doplnili i maskoti

Podle šéfa asociace reklamních agentur jde o ukázkový případ porušení kodexu. V něm se doslova uvádí, že "Reklama nesmí ke svému působení využívat nositele veřejné autority (například politiky, představitele odborných medicínských a jiných společností), i když by oni sami se svým úplatným či bezúplatným působením v reklamě souhlasili".

Arbitrážní komise Rady pro reklamu podle Brabce zatím o žádném podnětu na tuto reklamu nerozhodovala, pokud se tak stane, bude postupovat podle svého jednacího řádu, ovšem bez pravomoci udělit sankci. O případné finanční pokutě by podle Brabce musel rozhodnout až živnostenský úřad.

Společnost, která propaguje elektronické cigarety, na sebe v rámci své kampaně upozornila i během sobotního přenosu tiskové konference z Lán.

Reklamní maskoti se uprostřed briefingu postavili za politiky sociální demokracie s transparenty s nápisy "Zeman smrdí od hlavy", "Už nám to fakt nevoní" či "Společně to vydýcháme".

 

Právě se děje

Další zprávy