Praha - Média před volbami stranila Karlu Schwarzenbergovi a mohla poškodit zejména Jiřího Dienstbiera a Jana Fischera.
Vyplynulo to z analýzy občanského sdružení KohoVolit.eu. Podle sdružení mohla mít tištěná média vliv na rozhodování voličů před volbami, nešlo však o protežování některých kandidátů, ale o nastolovaná témata.
Spíše negativně vyznívající témata média podle analýzy publikovala například ve spojitosti s prezidentskými kandidáty Janem Fischerem a Jiřím Dienstbierem.
"U Fischera to byla ne zcela přesvědčivá vystoupení v televizních debatách (včetně aféry se "zaplaceným" publikem), dále otázka financování kampaně nebo minulost v KSČ. Jiří Dienstbier byl v médiích spojován především se svou žádostí o podporu KSČM a štěpení, které vzhledem k částečné podpoře Miloše Zemana, potenciálně vzniká v ČSSD," uvedlo sdružení ve zprávě.
V souvislosti s Fischerem a Dienstbierem média neuvedla žádné vyloženě kladné téma, naopak ale připomněla vtah s komunisty.
"Je pravděpodobné, že to byla právě antikomunistická karta, která měla vliv na konečné 3. a 4. místo těchto kandidátů," tvrdí analytička KohoVolit.eu Kateřina Kňapová.
Víceméně pozitivně vyznívaly texty týkající se Karla Schwarzenberga. V lednu například dávaly hlas intelektuálům a osobnostem české kultury vyjadřujícím podporu právě knížeti.
Ve druhém kole prezidenta byl podle sdružení zřejmý rozdíl mezi oběma kandidáty, přestože v souvislosti s oběma se nejčastěji objevovaly články pojednávající o podpoře finální dvojici kandidátů.
"U Schwarzenberga byly vedle podpory zdůrazňovány výsledky různých průzkumů a preferencí například významných osobností prezentovány také články související přímo s podporou, kterou má u studentů," uvedlo sdružení.
Naopak u Miloše Zemana byly časté texty referující o negativní a agresivní kampani, popřípadě o rozkladu levice a ČSSD či otázce Benešových dekretů a sudetských Němců.
Podívejte se: Miloš Zeman úřaduje
"V mediálním obrazu Zemana převládala konkrétní témata s jasně negativními konotacemi, u Schwarzenberga pokračovala sledovaná média v trendu určité nekonkrétnosti, která byla zřejmá už před prvním kolem," domnívá se analytička KohoVolit.eu.
KohoVolit.eu pro analýzu mediální prezentace prezidentských kandidátů vycházelo ze sedmi tištěných médií: MF Dnes, Lidových novin, Hospodářských novin, Práva, Respektu, Reflexu a Týdnu. Zaměřilo se na časová období 1. prosince 2012 až 11. ledna 2013 a 12. ledna až 25. ledna 2013.
KohoVolit.eu funguje od roku 2006. Mezi projekty sdružení patří například volební kalkulačka.