Mapa: Praha přidá další modré zóny. Podívejte se, kde už zadarmo nezaparkujete

Eva Srpová Jiří Kropáček Eva Srpová, Jiří Kropáček, Kristýna Šopfová
24. 8. 2017 7:59
Koncem srpna rozšíří Praha 5, 6 a 8 své stávající zóny placeného stání o tisícovku míst. Projekt magistrátu města na "dopravu v klidu" se s vysokým počtem lidí, kteří dojíždí za prací, vypořádává již několik let. Pražané si ale stále stěžují na nedostatek parkovacích míst v blízkosti domu.
parkovací oblasti od 26.8. 2017 parkovací oblasti od roku 2016 starší parkovací oblasti

Praha - Najít parkovací místo bude zase o něco snazší, především pro místní. Praha rozšíří 26. srpna stávající zóny placeného stání na Praze 5, 6 a 8 o tisíce míst. Radní se tak snaží regulovat dopravní zátěž a zajistit místním parkování v blízkosti domu. Dosavadní parkovací zóny rozšíří o dalších osm lokalit.

Návštěvníci, kteří ještě loni parkovali v centru městských částí, museli po zavedení zón placeného stání parkovat o něco dál. Jejich počet se ale opět zvýšil, a místní stále neměli kde zaparkovat.

"Při zavádění se nepředpokládalo, že budou auta návštěvníků vytlačena až na tato, z pohledu dostupnosti MHD méně atraktivní, místa. Přesto k tomu došlo, a proto jsme vyhověli požadavkům obyvatel, kteří měli problém zaparkovat před svými domy," vysvětlil mluvčí Prahy 6, co stojí za dalším rozšířením zpoplatněných parkovacích míst. Stejné důvody motivovaly radní Prahy 8.

Podle mluvčího Prahy 6 Ondřeje Šrámka je daná městská část nárazníkovou oblastí pro lidi, kteří dojíždí do Prahy ze Středočeského kraje za prací. Na vině jsou podle něj chybějící zelená parkoviště "park and ride" v okrajových částech města, u nichž se předpokládá, že lidé nechají auto tam a využijí MHD.

Nově tak vznikne na Praze 5 dalších 2 335 parkovacích míst, na Praze 8 asi 1 376 a na Praze 6 o něco méně: 1 117 míst. Většina z nich je určena právě místním.

Dočasně lze zaparkovat kdekoliv

Lidé s trvalým bydlištěm ve vybrané oblasti přitom mohou parkovat na kterémkoliv modrém i fialovém parkovacím místě. Parkovací oprávnění totiž není vázáno na konkrétní místo, ale SPZ auta.

Ve fialové zóně je možné parkovat nanejvýš 24 hodin, pokud řidič nemá v dané oblasti nahlášeno trvalé bydliště. Tato místa jsou především v blízkosti kanceláří a firem, slouží tedy převážně pro dojíždějící za prací.

Není to ale tak, že by modrá místa byla pouze pro rezidenty. Návštěvníci mohou parkovat ve všech barevných zónách. V modré ale pouze tři hodiny, ve fialové maximálně 24 hodin. Přednostně je pro ně určena oranžová parkovací zóna, kde si musí zakoupit parkovací lístek nejdéle na 3 hodiny.

Parkovací lístek netřeba

Rozšíření zón s sebou přinese i řadu inovací. Nově si řidiči nemusí kupovat parkovací lístek z automatu, patrně by v místě ani žádný automat nenašli. Nově vznikající zóny placeného stání přechází na digitální monitoring, který je vázán na SPZ aut. To, jestli řidič skutečně za parkování zaplatil, zjistí strážníci prostřednictvím Virtuálních parkovacích hodin (VPH), které najdou na internetu.

Kromě toho se mění od 24. srpna ceny za parkování, především pro podnikatele sídlící v dané městské části. Místo 12 tisíc zaplatí za rok jen sedm.

Projekt na dopravu v klidu zahájila Praha už v roce 1996. K začátku letních prázdnin mělo na Praze 6 zaplaceno parkovací oprávnění asi 22 tisíc řidičů, na Praze 8 je to 14 tisíce a 8,5 tisíce platících řidičů parkuje na Praze 5.

 

Právě se děje

před 2 minutami

Živnostníci budou moci využít dobrovolně paušální daň, novelu podepsal prezident

Živnostníci a další osoby samostatně výdělečně činné budou moci od příštího roku platit dobrovolně takzvanou paušální daň. Zahrne odvod na sociální i zdravotní pojištění a daň z příjmů. Využít ji budou moci podnikatelé s ročními příjmy do jednoho milionu korun. Počítá s tím novela o daních z příjmů, kterou dnes podepsal prezident Miloš Zeman.

Pro příští rok by měla podle dosavadních informací činit paušální daň 5469 korun za měsíc. Živnostníkům má ušetřit papírování a podle ministerstva financí také odpadne důvod k většině kontrol.

Paušální daň bude složena z minimálního odvodu na zdravotní pojištění, navýšeného minimálního odvodu na sociální pojištění o 15 procent a daně 100 korun. Nejvýhodnější bude paušální daň podle odborníků pro živnostníky s výdajovým paušálem, kteří ale zároveň neuplatňují daňové slevy na děti a manželku.

Zdroj: ČTK
před 43 minutami

Řidiči za první tři dny koupili přes 9000 elektronických známek

Řidiči za první tři dny od spuštění prodeje koupili přes 9000 elektronických dálničních známek. Na twitteru to dnes uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Systém po prvním dnu, kdy měl výpadek až do odpoledních hodin, v současnosti funguje bez problémů. Elektronické viněty od příštího roku nahradí dosavadní papírové kupony.

Stát spustil systém pro prodej nových dálničních známek v úterý ráno. Krátce na to však systém přestal fungovat, znovu zprovozněn byl po 16:00. Důvodem byla technická chyba, kterou vývojáři podle Cendisu, jenž má systém na starosti, opravili. Společnost však varovala před možnými útoky zvenčí. Výpadek systému vyvolal vlnu kritiky politiků i odborníků.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 48 minutami

U obce Puklice na Jihlavsku havaroval autobus, na místě je zřejmě deset zraněných dětí

Na silnici mezi obcemi Puklice a Příseka na Jihlavsku havaroval v pátek odpoledne autobus. Zřejmě se vyhýbal protijedoucímu autu a převrátil se na bok. V autobuse se zranilo několik dětí, podle odhadů hasičů asi deset. Mluvčí policie Dana Čírtková řekla, že zranění snad nebudou vážná.

Dopravce přistavil k nehodě náhradní autobus. "Zatím byly tři děti s lehkým zraněním z místa převezeny, ale ještě probíhá ošetřování dětí na místě ve druhém autobuse," řekla Čírtková.

Nehoda byla ohlášena po 14:00. "Řidič autobusu z dosud nezjištěných příčin, ale zřejmě z důvodu vyhýbání se protijedoucímu vozidlu, najel na krajnici. Ta krajnice se utrhla, autobus se převrátil na bok a narazil částečně do stromu," řekla Čírtková.

Zdroj: ČTK
Další zprávy