Linka bezpečí nabírá posily, denně vyřídí o 50 hovorů víc

ČTK ČTK
5. 4. 2015 9:41
Kvůli nedostatku financí musela loni linka omezit služby. Teď ale získala nové sponzory.
Vedoucí linky Peter Porubský.
Vedoucí linky Peter Porubský. | Foto: Linka bezpečí

Praha - Dětská krizová telefonní Linka bezpečí s bezplatným číslem 116 111 posiluje svůj provoz. Denně bude moci přijmout až o 50 hovorů více. Místo pěti konzultantů totiž bude dětem v tísni odpoledne k dispozici sedm lidí. Rozšíří se i služba na chatu.

Kvůli nedostatku financí musela linka, která funguje od roku 1994, loni své služby omezit. Díky novým sponzorům i darům lidí se teď daří provoz znovu rozšířit.

"Loni jsme přijali celkem 187 776 hovorů, což bylo o 14 procent méně než v roce 2013. Důvodem nebyla klesající potřeba dětí získat pomoc, ale právě kritická finanční situace. Museli jsme omezit počet konzultantů ve směnách a přistoupit k dalším úsporným opatřením," uvedl vedoucí linky Peter Porubský.

Dotazů na chatu loni přibylo o dvě pětiny, bylo jich 1025. Do internetové poradny pak dorazilo o tři pětiny mailů víc, a to celkem 1170. Mnohé děti, které se kvůli nutným škrtům nedovolaly, tak podle Porubského zřejmě zvolily internetovou cestu.

Do konce roku 2013 mohlo na čísle 116 111 dostat naráz pomoc sedm volajících chlapců a děvčat, minulý rok po nějakou dobu jen čtyři. Pokud by sdružení peníze nezískalo, dál hrozilo zhoršení šance dovolat se i propouštění pracovníků.

Linka dostala podle své ředitelky Ivany Šatrové loni i letos od ministerstva práce mimořádnou dotaci. Stovky tisíc vynesly kampaně velkých firem, které se zařízením spolupracují. Podařilo se přivést i nové sponzory a peníze poslali také drobní dárci.

Linka ročně hospodaří asi s 20 miliony korun. Od státu mívá kolem 27 procent rozpočtu, dotace ale postupně klesají. Poskytuje je ministerstvo práce, resort školství na službu nepřispívá. Dvě pětiny peněz získává organizace od velkých sponzorů.

Deset milionů hovorů

Celostátní nepřetržitá Linka bezpečí funguje od září 1994. Od té doby vyřídila přes deset milionů hovorů. Přes milion volání se týkal konkrétních problémů chlapců a děvčat, a to se školou, v rodině, se šikanou, týráním, ale i s láskou a sexem. Děti volí číslo linky nejvíc mezi 13. a 19. hodinou, tedy když přijdou ze školy. Častěji sice volají chlapci, dívky se na pracovníky obracejí ale s konkrétnějšími potížemi. Volajícím je nejčastěji mezi 14 a 17 lety.

Volání se přijímají přes ústřednu. Ta konzultantům přepojí vážnější hovory, ne žádosti o stručné informace, vzkazy, poděkování či žerty a testování. Přes den se dětem věnuje sedm poradců, v noci dva. V každé směně je navíc i vedoucí, který může pomoci s náročnějšími problémy.

 

Právě se děje

před 15 minutami

Írán zatkl opozičního novináře Zama, spolupracoval podle něj se zahraničními tajnými službami

Íránské revoluční gardy oznámily, že zatkly íránského novináře Rúholláha Zama, který využíval komunikační aplikaci, aby posílil disent. Informoval o tom zpravodajský web BBC. Zam žil podle médií v exilu v Paříži. Okolnosti jeho zadržení jsou nejasné.

Šestačtyřicetiletý Zam, který je synem reformního duchovního Mohammada Alího Zama, byl podle revolučních gard dopraven do Íránu v rámci komplikované tajné operace. O jeho zatčení informovala íránská státní televize s tím, že krok představuje vítězství nad západními tajnými službami. Podle revolučních gard dostával novinář pokyny a ochranu od zpravodajských služeb Francie, Spojených států a Izraele. Jeho zadržení íránské úřady připsaly moderním a inovativním technikám, který byly využity k "oklamání" zahraničních tajných služeb.

Zam v minulosti odmítl, že by spolupracoval se zahraničními zpravodajskými službami. Novinář spravoval populární protivládní zpravodajský kanál Amadnews, kterému íránské úřady připisují podněcování protestů v letech 2017-2018 po sporných prezidentských volbách. Web sdílel videa z protestů, nelichotivé informace o íránských politicích a na šifrované komunikační aplikaci Telegram měl web 1,4 milionu sledujících. Íránské úřady uvedly, že kanál podněcoval násilné povstání, a následně jej zablokovaly. Později ale web začal fungovat pod jiným názvem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy