Brno - Podnikatelé a firmy nesmí parazitovat na snaze občanských aktivistů získat peníze na prevenci a léčbu rakoviny.
Občanské sdružení Liga proti rakovině, které od roku 1997 pořádá celonárodní veřejnou sbírku v rámci Květinových dnů, tak dokázalo zabránit komerčnímu využití značky Květinový koncert. A to přesto, že tuto značku Liga proti rakovině pro sebe chráněnu nemá.
Značku Květinový koncert si pro sebe chtěla nechat zaregistrovat pražská společnost Artas Agency. Její majitelé jako vlastníci další firmy Pro Tempore Agency v minulosti právě s Ligou proti rakovině spolupracovali na humanitární sbírce včetně koncertů. A zástupci agentury tvrdili, že vytvářeli celou strategii sbírky, a mají tak právo na užívání značek s akcí spojených.
"Pouze my jsme zajišťovali Květinové koncerty jak organizačně, tak i personálně. Liga proti rakovině kromě povolení sbírky nevykonala nic věcného," uvedli zástupci agentury v žádosti o ochranu značky Květinový koncert. Na podporu svých argumentů firma uvedla, že na koncertech zajistila účinkování operní zpěvačky Evy Urbanové nebo houslisty Jaroslava Svěceného.
Liga proti rakovině ale napadla návrh na ochranu značky Květinový koncert u Úřadu průmyslového vlastnictví. Podle zástupců ligy šlo jednoznačně o snahu podnikatelsky využít známosti celé sbírky a s tím spojených Květinových dnů a koncertů.
Občanské sdružení má právo chránit značku
"Květinové dny jsou podporovány Květinovými koncerty v jednotlivých krajských městech,“ uvedli zástupci Ligy proti rakovině s tím, že i když agentura spolupracovala na pořádání koncertů, nevznikl jí nárok na to, aby značku vlastnila.
To potvrdil Úřad průmyslového vlastnictví a nyní i Městský soud v Praze. Senát vedený soudkyní Naděždou Řehákovou rozhodl, že i když Liga proti rakovině není podnikatelským subjektem, má právo na ochranu značek spojených s humanitární činností.
„I toto občanské sdružení (Liga proti rakovině) se může na trhu ocitnout v konkurenčním boji s jiným sdružením a ochrana značek může sloužit k rozlišení původu humanitárních služeb, garantovat větší důvěryhodnost i větší úspěch při opatřování finančních prostředků,“ rozhodl soud.
A i když majitelé agentury zajišťovali realizaci sbírky a i program některých koncertů, není podle soudu žádný důvod, aby si mohli v dobré víře nechat chránit symboly spojené s Květinovými koncerty a Květinovými večery.
„Agentura měla ve vztahu k Lize proti rakovině toliko postavení smluvního obchodního partnera – dodavatele, zprostředkovatele či realizátora cílů a činnosti a konala tak nikoliv jménem svým, ale na základě smluvního ujednání ve prospěch a na účet Ligy proti rakovině,“ rozhodl soud.
Nejde o první spor
Liga proti rakovině tak má právo chránit značky spojené se sbírkou. "Jde o spravedlivé a rovnovážné postavení agentury i Ligy proti rakovině v celém myšlenkovém, pracovním i ekonomickém procesu realizace charitativní sbírky," rozhodl soud.
Nejde o první spor mezi agenturou Artas Agency a Ligou proti rakovině. Už před třemi roky Úřad průmyslového vlastnictví přiznal ochranu značky Český den proti rakovině právě pro Ligu proti rakovině. Zástupci agentury, kteří mají zaregistrovánu a chráněnu jinou značku s názvem Květinový den, den boje proti rakovině, neuspěli s námitkami, že svou značku přihlásili dříve, a liga tak na podobně znějící název nemá nárok.
„Skutečnost, že si Liga proti rakovině nechala registrovat značku související s bojem proti rakovině poté, co si několik let platila služby reklamní a marketingové agentury za účelem propagace svých aktivit směřujících k boji proti rakovině, nelze považovat za jednání v nedobré víře,“ rozhodl na konci roku 2010 předseda Úřadu průmyslového vlastnictví Josef Kratochvíl.