Praha, Liberec – Za nedostatečné vybavení vlaků na Liberecku zaplatí České dráhy kraji místo 27 milionů korun pouhou čtvrtinu. Obvodní soud pro Prahu 1 totiž potvrdil smír, který obě strany uzavřely a jímž vysokou pokutu, která byla stanovena ve smlouvě, snížily. Dráhy ji musí platit zejména za to, že ve vlacích chyběl elektronický systém hlásící zastávky.
I když kraj od počátku připouštěl, že původní pokuta byla nesmyslně přísná, na dráhy podal žalobu a chtěl ji zaplatit v plné výši podle uzavřené smlouvy. Krajští radní se sankci totiž báli snížit, aby je policie neobvinila, že špatně hospodaří s majetkem kraje. Podobně jako například bývalé pražské radní v čele s primátory Tomášem Hudečkem a Bohumilem Svobodou, které poslal soud podmíněně do vězení za to, že prodloužili smlouvu na problematickou opencard.
"Je to asi hodně, ale je to ve smlouvě, kterou podepsali a nedodrželi," odůvodňoval 27milionovou pokutu krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník. "Pokud bychom netrvali na pokutě, obviní nás opozice, že nejsme řádní hospodáři," dodává.
Četa místo cedule
Spor byl o zdánlivou maličkost: České dráhy na dvě menší regionální trati nasadily hůře vybavené vlaky, než podle smlouvy měly. Chyběl zejména elektronický systém, který by hlásil zastávky.
Dráhy to uznaly, nicméně tvrdily, že jeho výpadek nahradily. A pokuta padesát tisíc korun za den – jak stanovila smlouva – tak prý byla nepřiměřená.
"Byl to jen jeden vůz. Sice tam nebyly elektronické tabule, ale vlaková četa vše hlásila," uvedl právník Českých drah Jan Červenka. A podle něj tak nemohou dráhy uvedenou výši pokuty akceptovat. I jejich představitelé by prý mohli být popotahováni, pokud by se nepřiměřeně vysoké částce nebránili a zaplatili ji.
Schválilo to i zastupitelstvo
Kraj podal žalobu k Obvodnímu soudu pro Prahu 1, který případ začal projednávat letos v březnu. A zde obě strany své obavy ze stíhání, pokud jedna z nich ustoupí, soudci přednesly.
Soudce Jiří Kohoutek proto oběma stranám navrhl, aby se přece jen ještě pokusily o soudní smír, který by on stvrdil. Ten by tak měl větší váhu než mimosoudní dohoda. A poukázal i na to, že případ je složitý a dokazování by trvalo dlouhou dobu.
"Soud nás vyzval, abychom se mimosoudně dohodli, že to stvrdí. A zastupitelstvo to odsouhlasilo," potvrdil radní pro dopravu Vladimír Mastník.
Před soud tak právníci obou stran toto úterý předstoupili s dohodou, kterou soudce Kohoutek přečetl. Za každý den, kdy dráhy nesplnily svoji povinnost, budou muset zaplatit místo padesáti tisíc jen třináct tisíc korun. "Soud schvaluje smír ve znění: Žalovaný je povinen zaplatit částku 6 milionů 994 tisíc korun do třiceti dnů od nabytí právní moci tohoto smíru," nadiktoval poté soudce do protokolu.
V dalších případech není smír možný
Není to přitom jediný spor, který obě strany vedou. Kraj chce po Českých drahách například šest milionů korun jako penále za to, že na tratě na Liberecku se zpožděním nasadily objednané vlaky Stadler. Či za to, že nedodržely nasmlouvanou 96procentní spolehlivost – kraj si za to nárokuje pokutu dalších 2,8 milionu.
V těchto případech ale podle Mastníka není smír možný, protože obě strany nehodlají ustoupit ze svých nároků.
Zatímco ve sporu o stadlery soud zatím nenařídil jednání, druhý spor o dodržování jízdních řádů je od pondělí opět na začátku. Obvodní soud sice žalobu o necelé tři miliony zamítl, ale Městský soud v Praze případ v pondělí vrátil k novému projednání.
A to kvůli tomu, že se prvoinstanční soud nevypořádal s nejednoznačností smlouvy, a není tak jasné, kolik by uvedená pokuta měla činit. Problém je totiž v tom, zda se nedodržení jízdních řádů na všech tratích sčítalo – jak tvrdí dráhy –, nebo se všechny tratě měly posuzovat jednotlivě. "My si stojíme za tím, že náš výpočet je správný," uvedl Mastník.