Praha - Stavbě nové autostrády centrem Prahy mají padnout za oběť stovky stromů a rozsáhlé plochy keřů. Radnice Prahy 6 ovšem oznámila, že část dřevin zachrání.
Jenže: zachráněných stromů nejspíš nebude víc než třicet. A dalších téměř devět set půjde k zemi.
"Iniciovali jsme jednání se zástupci investora o možném snížení počtu kácených stromů. Dosáhli jsme nakonec toho, že stromy u křižovatky ulic Myslbekova a Patočkova budou zachovány. Jde o záchranu přibližně šesti procent stromů, které tvoří přirozenou zvukovou a vizuální bariéru mezi silnicí a obytnou zónou," konstatoval radní šesté pražské části Jan Záruba.
Dodal, že víc stromů zachránit nelze, protože stojí například v okolí plánovaných tunelů, v křižovatkách a na místech dalších komunikací. Radní uvedl, že součástí povolení ke kácení dřevin je i povinnost vysadit nové stromy.
Není se čím chlubit
S postupem radnice Prahy 6 nesouhlasí odpůrci rozestavěného tunelového komplexu Blanka, který jako součást vnitřního městského okruhu vede od Malovanky, pod Letnou a Stromovkou a vyústí až na druhém konci Vltavy v Tróji.
"Pokud se radnice chlubí záchranou 29 stromů, je to směšné. O žádný úspěch nejde," řekl Martin Skalský ze sdružení Arnika, který ve správním řízení zastupuje jednoho z účastníků.
Připomněl, že z vykácených 917 stromů, 35 solitérních keřů a bezmála 40 tisíc metrů čtverečních další zeleně nemá být zdaleka nahrazeno všechno. Většina zeleně podle Skalského naopak zcela zmizí.
"Hrozí proto, že stavba bude mít velký dopad na životní prostředí obyvatel Prahy 6," tvrdí Martin Skalský z Arniky.
Zachráněné Letenské sady
Kvůli stavbě autostrády na dohled chrámu svatého Víta se dokonce plánovala dočasná objížďka přes Letenské sady, vyhledávané odpočinkové místo hlavního města.
Proti plánované silnici přes park, která měla vyřešit komplikovanou dopravní situaci poté, co se naplno rozjedou stavební práce u výjezdu z tunelu na Letné, se postavila radnice Prahy 7, devět nevládních organizací i mnozí občané. Stavbu začala prověřovat rovněž Česká inspekce životního prostředí. Pražský magistrát se nakonec dohodnul s firmou Metrostav, že objížďka nepovede přes park, ale vedle, za plotem staveniště na Letné.
- Čtěte dále: Letenské sady zachráněny, silnice povede jinudy
"Jsem rád, že jsme se takhle s Metrostavem dohodli. Za ohradu nemohou ani metr. Tam je i podle územního plánu park a v něm žádná silnice stát nesmí," citovaly Lidové noviny pražského radního Petra Štěpánka, který má na starosti životní prostředí.
Nová silnice centrem Prahy: Pohroma, nebo spása?
O stavbě nové autostrády včetně několika tunelů se vedou ostré spory, zda pomůže přetížené pražské dopravě a špinavému ovzduší, anebo bude naopak pohromou pro životní prostředí v okolních čtvrtích.
Magistrát je jednoznačně přesvědčen o kladech. "Bude chránit historické centrum Prahy," tvrdí primátor Pavel Bém. Kritici stavby za desítky miliard korun to vidí přesně opačně.
"Dlouhodobě se stavíme proti výstavbě další velkokapacitní dálnice v centru Prahy, byť vedené v tunelu. Nová komunikace stejně jako severojižní magistrála zatáhne obrovský počet dalších vozidel do navazujících ulic v obytných čtvrtích na severu Prahy a tím dále zhorší životní prostředí," řekl Jan Klika ze sdružení Ateliér pro životní prostředí.