Kupte si Klause. Prezidenta nabízejí agentury v USA

Tereza Šídlová
6. 8. 2012 6:15
Agentury na řečníky běžně nabízejí jen bývalé politiky, honoráře jsou až 100 tisíc dolarů
Václav Klaus rád přednáší v USA. Na případné honoráře se však veřejnost ptát nesmí.
Václav Klaus rád přednáší v USA. Na případné honoráře se však veřejnost ptát nesmí. | Foto: Reuters

Praha - Vypadá to jako úloha z testu logického myšlení: Vyberte, které jméno se k těm ostatním nehodí.

Václav Klaus, Michail Gorbačov, George Bush, Gerhard Schröder.

Správná odpověď je nasnadě - jméno českého prezidenta. Jako jediný je stále sloužícím politikem.

Nejde ale o hru, výše uvedená prestižní soupiska je z internetové nabídky agentury London Speaker Bureau (LSB), tedy firmy, která zprostředkovává řečníky pro akce od konferencí po soukromé semináře.

A jak zjistilo Aktuálně.cz, LSB není jedinou světovou agenturou, která Klause nabízí.

Český prezident je bezpochyby vyhlášeným světovým řečníkem, jenže jeho aktivity doma i ve světě často budí kontroverze. A jasné není to, zda za tyto přednášky, na nichž vystupuje jako český prezident, pobírá honoráře, a jde tedy o jeho soukromý byznys, nebo zda jde o reprezentaci země.

A vzniká otázka, zda si českého prezidenta soukromníci či zájmové organizace mohou "koupit". Což by byla jiná situace než u běžně přednášejících ex-politiků, u nichž nehrozí střet zájmů a nejde o pověst vykonávané veřejné funkce.

Kolik stojí? Napište nám

Prezident Klaus své přednáškové aktivity, na nichž prezentuje názory značně se lišící od českých vládních postojů, nekomentuje. A podle českého zákona o střetu zájmu ani nemusí zveřejňovat případné příjmy z nich - na rozdíl třeba od americké či slovenské hlavy státu.

Webové stránky řečnických agentur ale nasvědčují tomu, že tyto akce jsou honorované.

„Local, West Coast, East Coast Fee Range - Please Inquire," stojí na webu americké agentury Leading Authorities u profilu českého prezidenta. Šlo by to přeložit následovně: Pokud chcete znát informace o výši honoráře, napište nám.

Obdobná výzva visí v internetovém prostoru pod hlavičkou agentury All American Speakers. "Pro informaci týkající se honoráře (pro Václava Klause), kontaktujte agenta." Tento odkaz pak zájemce napojí na formulář, v němž je "rozpočet akce" povinnou položkou. Zadat lze částky od 5000 po 100 tisíc dolarů a výše, ale i možnost "hledám řečníka, který by nám svůj čas věnoval".

Pokud ale člověk není zájemcem o Klausovy služby, agentury odmítnou podat jakékoli bližší informace o možném najmutí řečníka s titulem prezidenta země Evropské unie. Tedy nejen člověka se zkušenostmi a známým jménem, jak to bývá u bývalých politiků, ale člověka, který stále ve svých rukou koncentruje moc a vliv, a to nejen na své domácí půdě, ale jako státník EU pohybující se i na vrcholných mezinárodních setkání.

„Ano, zastupujeme Václava Klause, ale veškeré informace o naší spolupráci jsou důvěrné," řekl v telefonickém hovoru Aktuálně.cz Tony Berardo, viceprezident Leading Authorities.

Letenky první třídou

Na webu agentury v sekci FAQs, tedy „nejčastěji kladené dotazy", stojí k cenám následující: „Typické náklady zahrnují honorář řečníkovi, náklady za audiovizuální techniku, cestovní výdaje, ubytování, stravování a doprovodné výdaje, jako například spropitné." Ceny se podle stejné rubriky na stejném webu pohybují obecně mezi 10 tisíci a 100 tisíci dolary. Svou vlastní finanční odměnu za zprostředkování si agentura prý strhává právě až z honoráře pro řečníka.

Václav Klaus v nabíce. Kontaktujte agenta pro informaci o honoráři, stojí na stránkách All American Speakers.
Václav Klaus v nabíce. Kontaktujte agenta pro informaci o honoráři, stojí na stránkách All American Speakers. | Foto: Aktuálně.cz

Na webu All American Speakers zase stojí, že ceny řečníků začínají na 5000 dolarech, tedy sto tisících korunách.

„Pokud pro našeho klienta zajišťujeme přednášku Václava Klause, kontaktujeme jeho agenty jak v USA, tak v Praze," řekla Aktuálně.cz agentka z All American Speakers Kristen Rencherová.

Víc informací ovšem také nesdělila.

Pochybnosti vzbudil Lukoil

Aktuálně.cz se o Klausovy vedlejší aktivity zajímá, protože se kolem českého prezidenta pohybují sponzoři z privátní sféry, jako je například ruská ropná společnost Lukoil, která má v Česku a v této části Evropy své obchodní zájmy.

A i Klausovy řečnické aktivity mnohdy vzbudily otazníky.

Když letos v dubnu řečnil v Paříži, ukázalo se, že nejde o akademickou evropskou půdu, ale o ruský think-tank napojený na Kreml.

O měsíc později přednášel u amerických konzervativců v The Heartland Institute, který zase čelil kritice za agresivní antiekologickou kampaň, v níž figurovali masoví vrazi a teroristi. A to i přestože jiní plánovaní řečníci se kvůli drsným billboardům z konference odhlásili.

A další přednášku v Los Angeles si neodpustil Klaus ani v den, kdy se české elity klaněly památce lidických obětí u příležitosti 70. výročí vypálení této středočeské vesnice nacisty.

U poslední zmiňované aktivity se Aktuálně.cz pořádajícího think-tanku American Freedom Alliance zeptalo, zda českému prezidentovi platí honorář. Prezident organizace tehdy odpověděl, že neplatí.

Prezident v Česku nepodléhá zákonu o střetu zájmů, na rozdíl od všech ostatních ústavních činitelů. A své vedlejší příjmy nezveřejňuje, tudíž není možné jeho slova ověřit.

Antilidé a soudruzi - v USA

Klaus v souvislosti se svými přednáškovými aktivitami vždy jen sdělí, že náklady na cestu mu hradí pořadatelé. 

Aktuálně.cz zaslalo na tiskový odbor Pražského hradu otázky ohledně prezidentova jména v databázích komerčních agentur, ale odpověď ani po několika dnech a opakovaném dotazu nepřišla. Redakce zjišťovala to, zda prezidentovy přednášky jsou po světě nabízeny s jeho vědomím (zda tedy nejde o zneužití jeho jména v těžko kontrolovatelném prostředí internetu), jaké akce mu agentury případně zprostředkovaly a zda za akce pobírá honorář.

Václav Klaus mezi bývalými politiky v London Speaker Bureau.
Václav Klaus mezi bývalými politiky v London Speaker Bureau. | Foto: Aktuálně.cz

Václav Klaus všeobecně odmítá komentovat své příjmy. Na tyto dotazy navíc reaguje podrážděně. Redakci deníku Aktuálně.cz už dříve nazval „antilidmi" a „soudruhy", když se ho ptala na příjmy z rozsáhlé a v některých případech sponzorované publikační činnosti.

Například majetkové přiznání a případné vedlejší příjmy prezidenta USA jsou z důvodu transparentnosti však k vidění běžně na internetu.

Dva tisíce liber za minutu

Jak už bylo řečeno v úvodu textu, přednášky jsou doménou bývalých politiků. U nich nehrozí střet zájmů.

Šampioni v této disciplíně, která patří k „důchodu" světových státníků, jsou například ex-prezident USA Bill Clinton či bývalý britský premiér Tony Blair. Každý si v konferenčním byznyse vydělal desítky milionů dolarů. Britští novináři Blairovi například spočítali, že na vrcholu vydělával až 2000 britských liber za minutu své řeči.

Ostatně i agentura Leading Authorities ve svém profilu na webu sama o sobě píše, že zastupuje „bývalé politiky", a Klaus je tak spíše výjimkou. V jeho vizitce na webu agentury je také upřednostněn popis "bývalý premiér České republiky".

Podobně jako v již zmiňované londýnské agentuře (ta však odmítla kontakt s Aktuálně.cz zcela). London Speakers Bureau ale má v nabídce (vedle zmiňovaných Gorbačova, Bushe staršího či Schrödera) i současného ministra zahraničí Švédska Carla Bildta.

Podle jeho mluvčího Anderse Jörleho je tam jeho šéf pravděpodobně z doby, kdy nebyl ve funkci. Dříve totiž Bildt zastával funkci premiéra severské země a vyjednavače OSN pro mír v Bosně a Hercegovině. Přislíbenou oficiální reakci však Jörle nezaslal.

 

Právě se děje

před 38 minutami

Jablonec a Liberec odehrají v boji s pandemií imaginární derby

Fotbalisté Jablonce a Liberce sice kvůli pandemii nového koronaviru a přerušení ligy nebudou moci o prvním dubnovém víkendu odehrát plánované podještědské derby na hřišti, zápas se ale uskuteční aspoň imaginárně. Severočeští rivalové začnou v pondělí na odložené utkání prodávat vstupenky v hodnotě 100 korun a výtěžek věnují Krajské nemocnici v Liberci na podporu v boji s nemocí COVID-19.

Fanoušci si mohou v internetové síti Ticketstream kupovat lístky až do neděle, kdy se mělo derby původně hrát. Počet charitativních vstupenek není nijak omezen.

"Místo prestižní fotbalové bitvy se teď svádí jiný a mnohem zásadnější boj, a to boj o lidské životy. Nesvádí ho fotbalisté na zeleném trávníku, ale zdravotníci v nemocnicích. Jejich soupeř je bohužel obzvlášť zákeřný a o to jsou jejich statečné a obětavé výkony obdivuhodnější. V tom boji jim všichni musíme aspoň symbolicky pomoct," uvedly kluby ve společném prohlášení.

Fanoušci po zaplacení obdrží e-mailem speciální elektronickou vstupenku. "Poslouží vám jako stálá připomínka toho, že když to bylo třeba, nezůstali jste v ofsajdu. Věříme, že se v našem kraji najde dost lidí, kteří své zdravotníky v jejich zápase nenechají samotné. Pořiďte si svou vstupenku na derby proti koronaviru, pořiďte ji i svým blízkým. Nikdy nevíte, kdy někdo z nich pomoc zdravotníků bude taky potřebovat," dodali severočeští rivalové.

Podobnou iniciativu spustila nedávno Zbrojovka Brno, která se snaží vyprodat někdejší stadion Lužánky při imaginárním utkání se Slavií. Jde o připomínku slavného zápasu z října 1996, na který dorazilo 44.120 diváků, což je dodnes nejvyšší návštěva samostatné ligy. Výtěžek z virtuálních vstupenek získá na boj s koronavirem brněnská Fakultní nemocnice v Bohunicích.

Další zprávy