Praha - Stát nemá kvůli finanční krizi dostatek peněz na stavbu všech plánovaných dálnic a rychlostních silnic, podobné je to u železnic. Jen pro příští rok chybí podle ministra dopravy Gustáva Slamečky okolo 24 miliard korun.
"Díru" v rozpočtu nedokážou zalepit ani prostředky z Evropské unie nebo půjčka z Evropské investiční banky.
"Pokud nejsou peníze, nelze očekávat, že se ty stavby dokončí nebo vůbec začnou, už dnes jsou na stavbách redukce," konstatoval ministr dopravy.
Peníze nejsou třeba na dokončení pražského a brněnského okruhu, na zahájení dálnice D11 u Hradce Králové, na rychlostní komunikaci z Ostrkovic do Břeclavi, na dokončení rychlostní silnice z Prahy do Karlových Varů nebo rychlodráhy z centra Prahy na Ruzyň a do Kladna.
"Pro jmenované akce nejsou v letech 2010 až 2012 vyčleněny žádné finanční prostředky," konstatuje ministerstvo v u mnoha staveb v aktualizovaném Harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury.
Škody na zakonzervování nebudou velké
Ministr Slamečka uvedl, že při výběru, které stavby zastavit, respektive s nimi ani nezačínat, bylo klíčovým kritériem to, aby byla škoda a případné dopravní problémy co nejmenší.
"Například s obchvatem Chrudimi se začne, až budou peníze, třebaže na tu stavbu už byla soutěž na dodavatele," řekl Slamečka. Dodal, že státu kvůli zakonzervování staveb nehrozí žádné sankce od stavebních firem.
Peníze naopak půjdou například na dálnici D47 na severní Moravě, i když se výstavba některých úseků zpomalí. Dostatek peněz je i na dokončení dálnice D8 přes České Středohoří a neomezí se ani projekt okruhu v Českých Budějovicích.
"Zastavení této stavby by městu přineslo obrovský dopravní problém," poznamenal Slamečka.