Praha - Dobrý učitel vede žáky k toleranci, rozpozná šikanu a prosazuje rovné příležitosti.
Zároveň se neustále vzdělává, je kreativní a podporuje své žáky nejen v učení, ale i v jejich morálním a sociálním růstu.
Skupina odborníků na ministerstvu školství připravila takzvaný Standard profese učitele. Kromě standardů už návrh zahrnuje i způsob, jak se bude posuzovat funkčnost celého systému.
Výčet požadavků na kvalitního učitele "budoucnosti" nyní poputuje na pedagogické fakulty a mezi odbornou veřejnost, která se k nim vyjádří. Mají na to půl roku, do roka už by měly mít standardy konečnou podobu v návrhu zákona.
"Chceme, aby se z vodítka, které jsme vytvořili, stala pravidla zakotvená v zákoně," řekl náměstek ministra Jindřich Kitzberger, který má profesní standardy na starosti.
Každý pes jiná ves
Pokud by se to totiž ministerstvu nepodařilo, pedagogické fakulty nic nenutí, aby podle těchto standardů připravovaly nové učitele.
Nepřímo pak ministerstvo potvrzuje, že kvalita učitelů vycházející z českých pedagogických fakult se velmi různí. "Příprava příliš dobrá není. Mnoho učitelů také odchází mimo profesi," uvedl již dříve náměstek Kitzberger. Stát tak v podstatě zbytečně vyhodil peníze na jejich vzdělání.
Klíčové jsou podle ministerstva především platy učitelů.
Objektivně stanovené profesní standardy mohou pomoci při jejich rozdělování. Ředitelé budou nově hodnotit a odměňovat učitele ne podle odsloužených let, ale právě podle jejich skutečných kvalit a třeba také ochoty dále se vzdělávat.
Například multikulturní semináře na fakultách sice existují, ale jsou nepovinné. Podle plánů ministerstva by se ale měly stát plnohodnotnou součástí vzdělání učitele. Podobně jako kurzy zaměřené na prevenci a rozpoznání šikany.
Čtěte blog: Česká škola - spící krasavice |
Xenofobní učitelé
Průzkum, který v současné době provádí organizace Člověk v tísni ukazuje, že mezi studenty pedagogických fakult je nezanedbatelné procento lidí s xenofobními názory.
Podle Lidových novin, které zprávu o průzkumu přinesly, odpovědělo například na otázku, zda jsou romské děti přirozeně méně inteligentní než ostatní děti, 6 procent respondentů: zcela souhlasím, 9,9 procenta odpovědělo: spíš souhlasím.
"Přestože nadpoloviční většina budoucích pedagogů s tímto jednoznačně rasistickým výrokem nesouhlasí, 15,9 procenta vysokoškolských studentů ano," uvedl Václav Zeman z Člověka v tísni.
Prestiž učitelského povolání se od roku 2000 mírně zvyšuje. Potvrdil to i nedávný průzkum TIMMS na 291 školách a víceletých gymnáziích v Česku.
V posledních letech se podle učitelů zlepšilo především ocenění jejich práce společností, jejich práce si více cení i žáci a méně učitelů se chystá měnit zaměstnání.
Čtěte blog ministra školství Ondřeje Lišky: Je třeba zlepšit péči o nadané děti |