Olomouc - Jeden z nejvlivnějších lidí v tuzemské filmařské branži Jan Bradáč sedí už léta na dvou židlích. Je výkonným ředitelem sítě jedenácti multiplexů CineStar. Kromě toho šéfuje Falconu, druhé největší distribuční společnosti u nás se zhruba třicetiprocentním obchodním podílem na trhu.
Je to trochu schizofrenní pozice. Jako distributor, který má ve svém portfoliu velké hollywoodské blockbustery, určuje obchodní podmínky pro kina, která jsou v přímém konkurenčním vztahu k multikinům, v nichž má také vedoucí funkci.
V květnu došla trpělivost s praktikami Falconu provozovatelům olomouckého kina Metropol. Distributor poslednímu tradičnímu kinu ve stotisícovém městě odepřel žádost o zapůjčení kopie velkofilmu Muži v černém 3 v premiérovém týdnu, i když kinaři splnili jeho podmínky délky uvádění v kině i určenou cenu vstupného.
„Přizpůsobili jsme se jejich požadavkům, oni nám ale potom řekli, že termín nasazení nezapadá do jejich obchodní strategie," říká jednatel olomouckého kina Petr Hanák.
Přitom právě šance dostat se k hitům stejně rychle jako multiplexy byla jedním z hlavních argumentů, kterými integrátoři, tedy dodavatelé digitálního zařízení, zdůvodňují městům a provozovatelům kin výhodnost investice v řádu milionů.
Uměle vytvořená kauza
Proto se Hanák se svými kolegy obrátil na Asociaci provozovatelů kin s prosbou o pomoc. Šéfka cechovní organizace napsala na konci května do Falconu dopis, v němž postup distribuční společnosti označuje za diskriminaci a vyjadřuje domněnku, že „může jít o cílenou likvidaci konkurence zneužitím dominantního postavení na trhu".
Jan Bradáč o čtyři dny později odpověděl striktně právnicky formulovaným dopisem, v němž konstatoval, že pokus APK napadat obchodní koncepci Falconu je iniciativou stojící nad rámcem jejích stanov. Automaticky podle Bradáče neplatí, že „pořídí-li si kino digitální promítací zařízení, stane se premiérovým kinem".
„Kino Metropol v Olomouci nám po vyhodnocení ekonomické analýzy výtěžnosti současného trhu kin v ČR do této (distribuční, pozn. red.) strategie zapadá tak, že mu naše filmy nebudou nabídnuty v premiérovém nasazení, ale o něco později, " říká Bradáč.
Ohradil se také proti tvrzení, že důvodem, proč Metropol nemůže v premiéře uvést filmový titul, je majetkové propojení CineStaru a Falconu. „Obě společnosti mají odlišnou právní subjektivitu i majetkovou strukturu a jejich obchodní zájmy a politika jsou výrazně odlišné." V závěru korespondence, jejíž plné znění lze najít na stránkách APK, doporučuje Bradáč Sokolové, aby právní cestou „tuto uměle vytvořenou kauzu" nikam neposouvala.
Šance pro malá kina
Právě soudní spor by přitom například podle experta na digitalizaci kin a současného předsedy rady státního fondu kinematografie Petra Vítka mohl celou kauzu rozčísnout v situaci, kdy na spor mezi kiny a Falconem existují tak neslučitelně odlišné právní pohledy.
Jenže na straně kinařů možná není tolik síly postavit se proti silnému partnerovi. Magdaléna Sokolová za APK říká, že nyní s kolegy a právníky vyhodnocuje situaci. Rozhodně nechce eskalovat silnými výroky napětí, ale naopak doufá v jednání s Unií filmových distributorů na půdě České filmové komory. Sice sama v praxi šéfuje zlínskému multikinu ze sítě Golden Apple Cinema, pro programové plány svých menších konkurentů má pochopení. „Pořád si myslím to, co jsme psali v dopise panu Bradáčovi. Distribuční společnosti by neměly zasahovat kinům do dramaturgie. Alespoň co se týče blockbusterů, tedy těch řekněme deseti nejsledovanějších hitů roku. Ty by měla mít i malá kina šanci hrát v premiéře."
Sokolová se také bojí, že postup Falconu strhne lavinu a ostatní distribuční společnosti se tvrdším podmínkám pro jednosálová kina přizpůsobí.
Sám Hanák ovšem zatím na nějaké přetahování s Falconem rezignoval. Říká, že akceptuje jeho podmínky, ale ztráta blockbusterů v premiérovém nasazení bude citelná. „Budeme cílit čím dál víc na jiné zákazníky, než má CineStar," říká.
Už teď se v Metropolu vymezují proti sedmisálovému konkurentovi tím, že připravují specializované filmové noci, maratony oblíbených seriálů jako je Teorie velkého třesku nebo v rámci nedávného mistrovství světa v hokeji dělali živé projekce zápasů. V nejbližší době se chystá rozšířit u plátna prostor pro pódium i na divadlo a koncerty. Snaha přináší ovoce, na Facebooku už má kino přes dva tisíce fanoušků.