Praha - Autoři připravované novely o autoškolách odkryli další z chystaných novinek.
Zásada třikrát a dost by uchazečům po třetím neúspěšném pokusu o složení zkoušky ukládala povinnost nechat se na vlastní náklady vyšetřit u psychologa. Nezáleží přitom, u jaké části zkoušky propadne. Informovaly o tom Hospodářské noviny.
Odborník může odhalit problém, a poté žákovi autoškoly doporučit, ať si na řidičák ještě počká nebo ať dále trénuje. Také mu může průkaz zatrhnout úplně.
"Teď to žáci zkoušejí třeba jedenáctkrát a doufají, že to vyjde. Nakonec je učí řídit komisař," vysvětlil spoluautor zákona Roman Budský.
Přísnější novela, která by měla začít platit v polovině roku 2013, má za cíl zajistit, aby každý, kdo řidičské oprávnění získá, skutečně zvládal řízení.
"Uchazeči o řidičský průkaz musí mít motivaci něco se naučit a tou bude těžká zkouška. Touhle metodou učí všude v západním světě a funguje to," uvedl Karel Bezděkovský, který má na ministerstvu přípravu nového zákona na starosti.
Závěrečná zkouška by podle nového zákona měla mít čtyři části: testy z teorie a jízdu na cvičné ploše. Pak by měly následovat cvičné jízdy a praktická zkouška v provozu, která bude povinně obsahovat i jízdu po dálnici nebo v tunelu. Počet hodin výuky se však sníží ze současných 28 na 20.
Vznikne nezávislá organizace komisařů
Autoři novely se zaměřili i na korupci. Nechtějí například, aby učitelé autoškol spadali pod obce, protože jsou tak příliš provázaní s úřadem, který řidičáky vydává.
Celkem 250 komisařů bude sdružovat nová nezávislá organizace, která bude ke zkouškám půjčovat i záznamovou techniku. V jejích prostorách se také budou konat pod dohledem kamer zkoušky z teorie. Organizace bude komisaře navíc hlídat a každých pět let přezkušovat.
Podle autorů zákona náklady na zřízení tohoto úřadu se vyšplhají na 700 milionů korun. "Státní rozpočet to ale nezatíží. Když sebereme městům jejich komisaře, vezmeme jim také peníze, které na komisaře dostávají od státu," uvedl Budský.
Motorkáři budou při výcviku jezdit sami
Změny se budou týkat i motorkářů. Ti například už nebudou při výcviku jezdit s instruktorem na jednom stroji. Udělené oprávnění pak dostanou pouze na zkoušku. Řidičský průkaz na motorku nad 35 kilowattů bude až od 24 let.
Další změnou bude například to, že řidiči z povolání, kteří chtějí řídit autobus nebo nákladní automobil, budou muset nově při kvalifikační zkoušce skládat zkoušku jak z teorie, tak i praktické jízdy.
Výuku první pomoci budou nově moci dělat zdravotnická školicí pracoviště. Zkoušku bude možné absolvovat i o víkendech nebo o svátcích.