Hlubučkova pražská chobotnice: Krejčířův spojenec i šéf zadlužených slovenských drah

Dominika Hejl Hromková Radek Bartoníček Dominika Hejl Hromková, Radek Bartoníček
17. 6. 2022 15:45
Z policejního obvinění, které Aktuálně.cz získalo je zřejmé, že kauza pražského dopravního podniku se odvíjí od dnes už bývalého náměstka primátora Petra Hlubučka, kterého soud poslal v pátek odpoledne do vazby. To on zajistil obsazení některých vedoucích míst v podniku lidmi, kteří se podle policie podíleli na závažné trestné činnosti. Hlubuček mezitím skončil jako šéf STAN v Praze.

Na začátku celé kauzy stáli podle policie kromě náměstka primátora Petra Hlubučka podnikatelé Michal Redl s Pavlem Kosem. Právě oni měli vymyslet systém, kterým odčerpávali peníze z městského dopravního podniku a také od podnikatelů, kteří byli s touto firmou ve spojení.

"Založili organizovanou zločineckou skupinu zaměřenou na trestnou činnost spočívající v dlouholetém neoprávněném získávání peněžních prostředků od subjektů dodávajících dopravnímu podniku služby a stavební práce," píše policie v obvinění. 

Podle vyšetřovatelů ovládli členové skupiny manažerské pozice v dopravním podniku umožňující kontrolovat zadávání veřejných zakázek a plnění smluv. Dosadili na ně osoby, které se s cílem skupiny zcela identifikovaly, staly se jejími členy a plnily pokyny zadané Redlem či jeho lidmi.  

Mezi důležité podezřelé patří dnes už bývalý ekonomický ředitel dopravního podniku Matej Augustín a dvojice podnikatelů Pavel Dovhomilj a Zakaria Nemrah. Skupina ale oslovovala a využívala i další obviněné.

Matej Augustín

Člen představenstva pražského dopravního podniku a jeho ekonomický ředitel.  Na významný post v městské firmě se Matej Augustín dostal díky Petru Hlubučkovi. Náměstek ho prosadil i přesto, že někteří koaliční partneři byli proti, například zástupci Pirátů. Podle policejního obvinění si Augustína vybral právě proto, aby s jeho pomocí vytahoval z dodavatelů dopravního podniku peníze.

Když Augustín přicházel do dopravního podniku, média zpochybňovala jeho profesní kvality i pověst. Seznam Zprávy upozornily, že za vlády slovenského premiéra Roberta Fica vedl státní železniční společnost Cargo Slovakia. Během jeho působení v roce 2009 se dostala do ztráty 127 milionů eur, podle tehdejšího kurzu přes 3,3 miliardy korun. V první polovině roku 2010, než byl odvolán, měla vykázat ztrátu 36,3 milionu eur, tedy zhruba 960 milionů korun.

 

Právě se děje

Další zprávy