reklama
 
 

Z Dejvic do Le Mans. Studenti s formulí bojují nejen o vavříny, ale i o kariéru

11. 10. 2015
Tým přibližně čtyřiceti studentů strojní fakulty ČVUT sestavuje každý rok novou, unikátní formuli, s níž během prázdnin absolvují několik závodů. Nyní začíná nový semestr a tým studentské formule se chystá na další sezonu. V pondělí představí v Praze své závodní vozy při ukázkových jízdách. Někteří bývalí konstruktéři už pracují pro prestižní automobilové značky či třeba na závodním okruhu v Le Mans.
Doporučujeme

Praha – V útrobách strojní fakulty ČVUT v pražských Dejvicích se skrývá dílna, za jejímiž dveřmi parkuje studentská formule Páčka. „Jméno jim dáváme vždycky spontánně,“ vysvětluje kapitán týmu studentské formule Lukáš Pacoň a vtipkuje, že v týmu, který čítá tento rok přibližně čtyřicet lidí, z toho žádné ženy, odpovídá hlavně za vyvážení popelnic.

Nyní, když už mají po sezoně a formule Páčka si odjezdila přes prázdniny svoje, přiznávají, že ji chtěli mít hotovou v květnu, výroba se ale o 20 dní protáhla.

Téměř všechny součástky vyrábí tým sám ve své dílně. Třeba skořepinu však studenti vytvářejí v Letňanech, kde se vyrábějí části letadel. Pneumatiky, diferenciál a motor se kupují. Agregát ale sami upravují – mají v něm třeba vlastní titanové svody, sání, vačkové hřídele a vlastní čtyřstupňovou převodovku.

Začíná semestr, začíná výroba

S výrobou začínají vždy začátkem semestru. „První se navrhne koncept a projdou se pravidla, která se každý rok mění,“ vysvětluje Pacoň, který bude letos útočit na bakalářský titul.

Každý rok se ale musí i improvizovat. Letos měli třeba nehodu na letišti před závodem v Maďarsku – zasekl se jim plyn, formule skončila v poli a přišla o celé přední křídlo čtyřicet hodin před závodem. Na jeho místo dali křídlo ze starší formule a upravili podle pravidel soutěže.

„Tohle je naše už sedmá formule. První vážila 339 kilo a tahle poslední má 196,“ říká Pacoň a dodává, že váhový rozdíl mezi loňskou a letošní formulí jsou dvě kila.

Kapitán týmu chodí kolem formule a vysvětluje, že Páčka má obsah 610 kubických centimetrů, což je maximum, co povolují pravidla, a při závodech ze stroje vytáhnou přes 100 km/h. Nejdůležitější je ale materiál -  každý rok stojí něco přes milion korun.

Startovné tisíc eur, výhry nic moc

„Na těch strojích se vždy pracuje do detailů, ale i tak se běžně stává, že na závodě nějaké auto začne hořet,“ říká Pacoň s tím, že všude stojí vždy lidé s hasicími přístroji. Na každém závodě se startovné pohybuje kolem tisíc eur, ale výhry nejsou nic moc. „První místo dostane tisíc eur, vydělávat se na tom nedá,“ podotýká Pacoň.

Soutěž studentské formule vznikla v roce 1981 v USA a český tým strojní fakulty ČVUT se jí účastní od roku 2007.

Během těch let se tým, který se každoročně obměňuje, účastnil závodů po celé Evropě: Silverstone v Anglii, Catalunya ve Španělsku, Maďarsku, Německu a tak dále. Z posledního závodu v Česku, který se jel v Mostě, si přivezli druhé místo, ale nejvíce si údajně váží loňského pátého místa ze závodu v Německu, kterého se účastnilo 130 týmů.

Práce na tři směny

Letošní tým byl na třech závodech – v Německu, Maďarsku, Česku  - a každý rok musí stroj minimálně měsíc testovat na letišti. Buď v Panenském Týnci, kde je beton, nebo v Milovicích, kde je asfalt. „Musíme testovat různé povrchy, protože se na ně musí auto naladit,“ popisuje Pacoň, zatímco dva konstruktéři Jiří Sommer a Jonáš Zacpal projektují na počítačích součástky pro novou formuli.

„Když jsme letos finišovali, lidi tady byli 24 hodin a spali různě po škole a dělalo se i na tři směny,“ vysvětluje Pacoň.

V rámci každého závodu však nejde jen o výsledek na dráze, tým musí projít několika disciplínami, mezi něž patří i dokládání výpočtů nebo to, jak formuli testovali. „Nemůžete přijít s tím, že jste to někde viděli. To vám neprojde. Musíte přesně vědět, jak se každá část konstruovala, proč je něco pod tímhle, a ne jiným úhlem,“ popisuje Pacoň, co předchází závodění, které je prý jen takovým příjemným bonusem.

Práce v Porsche nebo Škodě

Páčka má už svůj ročník za sebou, ale nyní ji čeká další testování, aby tým zjistil, co vylepšit u nového stroje.

V Čechách jsou v současné době pouze tři týmy studentské formule – jeden má VUT v Brně a dva jsou na ČVUT, kde mají dvě formule, elektrickou a spalovací. „Ale nově se zapojila Ostrava, plánuje to i Liberec a Plzeň,“ komentuje vznik dalších studentských týmů Pacoň.

„Úkolem tohoto projektu je udělat z nás profesionály. Hodně lidí se po zkušenosti na tomhle projektu uchytilo v Porsche nebo Škodě. Přišly i nabídky od BMW a jeden člověk dostal i nabídku pracovat na závodech Le Mans,“ uzavírá Lukáš Pacoň.

reklama
reklama
reklama
komerční sdělení
reklama

Sponzorované odkazy

reklama