Z Dejvic do Le Mans. Studenti s formulí bojují nejen o vavříny, ale i o kariéru

Lukáš Prchal Lukáš Prchal
11. 10. 2015 11:46
Tým přibližně čtyřiceti studentů strojní fakulty ČVUT sestavuje každý rok novou, unikátní formuli, s níž během prázdnin absolvují několik závodů. Nyní začíná nový semestr a tým studentské formule se chystá na další sezonu. V pondělí představí v Praze své závodní vozy při ukázkových jízdách. Někteří bývalí konstruktéři už pracují pro prestižní automobilové značky či třeba na závodním okruhu v Le Mans.
Kapitán týmu Lukáš Pacoň před letošní studentskou formulí.
Kapitán týmu Lukáš Pacoň před letošní studentskou formulí. | Foto: Lukáš Bíba

Praha – V útrobách strojní fakulty ČVUT v pražských Dejvicích se skrývá dílna, za jejímiž dveřmi parkuje studentská formule Páčka. „Jméno jim dáváme vždycky spontánně,“ vysvětluje kapitán týmu studentské formule Lukáš Pacoň a vtipkuje, že v týmu, který čítá tento rok přibližně čtyřicet lidí, z toho žádné ženy, odpovídá hlavně za vyvážení popelnic.

Nyní, když už mají po sezoně a formule Páčka si odjezdila přes prázdniny svoje, přiznávají, že ji chtěli mít hotovou v květnu, výroba se ale o 20 dní protáhla.

Téměř všechny součástky vyrábí tým sám ve své dílně. Třeba skořepinu však studenti vytvářejí v Letňanech, kde se vyrábějí části letadel. Pneumatiky, diferenciál a motor se kupují. Agregát ale sami upravují – mají v něm třeba vlastní titanové svody, sání, vačkové hřídele a vlastní čtyřstupňovou převodovku.

Začíná semestr, začíná výroba

S výrobou začínají vždy začátkem semestru. „První se navrhne koncept a projdou se pravidla, která se každý rok mění,“ vysvětluje Pacoň, který bude letos útočit na bakalářský titul.

Každý rok se ale musí i improvizovat. Letos měli třeba nehodu na letišti před závodem v Maďarsku – zasekl se jim plyn, formule skončila v poli a přišla o celé přední křídlo čtyřicet hodin před závodem. Na jeho místo dali křídlo ze starší formule a upravili podle pravidel soutěže.

„Tohle je naše už sedmá formule. První vážila 339 kilo a tahle poslední má 196,“ říká Pacoň a dodává, že váhový rozdíl mezi loňskou a letošní formulí jsou dvě kila.

Kapitán týmu chodí kolem formule a vysvětluje, že Páčka má obsah 610 kubických centimetrů, což je maximum, co povolují pravidla, a při závodech ze stroje vytáhnou přes 100 km/h. Nejdůležitější je ale materiál -  každý rok stojí něco přes milion korun.

Startovné tisíc eur, výhry nic moc

„Na těch strojích se vždy pracuje do detailů, ale i tak se běžně stává, že na závodě nějaké auto začne hořet,“ říká Pacoň s tím, že všude stojí vždy lidé s hasicími přístroji. Na každém závodě se startovné pohybuje kolem tisíc eur, ale výhry nejsou nic moc. „První místo dostane tisíc eur, vydělávat se na tom nedá,“ podotýká Pacoň.

Soutěž studentské formule vznikla v roce 1981 v USA a český tým strojní fakulty ČVUT se jí účastní od roku 2007.

Během těch let se tým, který se každoročně obměňuje, účastnil závodů po celé Evropě: Silverstone v Anglii, Catalunya ve Španělsku, Maďarsku, Německu a tak dále. Z posledního závodu v Česku, který se jel v Mostě, si přivezli druhé místo, ale nejvíce si údajně váží loňského pátého místa ze závodu v Německu, kterého se účastnilo 130 týmů.

Práce na tři směny

Letošní tým byl na třech závodech – v Německu, Maďarsku, Česku  - a každý rok musí stroj minimálně měsíc testovat na letišti. Buď v Panenském Týnci, kde je beton, nebo v Milovicích, kde je asfalt. „Musíme testovat různé povrchy, protože se na ně musí auto naladit,“ popisuje Pacoň, zatímco dva konstruktéři Jiří Sommer a Jonáš Zacpal projektují na počítačích součástky pro novou formuli.

„Když jsme letos finišovali, lidi tady byli 24 hodin a spali různě po škole a dělalo se i na tři směny,“ vysvětluje Pacoň.

V rámci každého závodu však nejde jen o výsledek na dráze, tým musí projít několika disciplínami, mezi něž patří i dokládání výpočtů nebo to, jak formuli testovali. „Nemůžete přijít s tím, že jste to někde viděli. To vám neprojde. Musíte přesně vědět, jak se každá část konstruovala, proč je něco pod tímhle, a ne jiným úhlem,“ popisuje Pacoň, co předchází závodění, které je prý jen takovým příjemným bonusem.

Práce v Porsche nebo Škodě

Páčka má už svůj ročník za sebou, ale nyní ji čeká další testování, aby tým zjistil, co vylepšit u nového stroje.

V Čechách jsou v současné době pouze tři týmy studentské formule – jeden má VUT v Brně a dva jsou na ČVUT, kde mají dvě formule, elektrickou a spalovací. „Ale nově se zapojila Ostrava, plánuje to i Liberec a Plzeň,“ komentuje vznik dalších studentských týmů Pacoň.

„Úkolem tohoto projektu je udělat z nás profesionály. Hodně lidí se po zkušenosti na tomhle projektu uchytilo v Porsche nebo Škodě. Přišly i nabídky od BMW a jeden člověk dostal i nabídku pracovat na závodech Le Mans,“ uzavírá Lukáš Pacoň.

 

Právě se děje

před 23 minutami

Španělský král pověřil premiéra Sáncheze sestavením další vlády

Úřadující španělský premiér a šéf socialistů Pedro Sánchez ve středu po jednání se španělským králem Felipem VI. oznámil, že od panovníka přijímá pověření k pokusu o sestavení nové vlády. Upozornil však, že celý proces pravděpodobně potrvá ještě týdny.

Sánchez uvedl, že od příštího týdne se pokusí získat na svou stranu další politické subjekty ve značně fragmentovaném parlamentu. "Žádná jiná alternativa není možná," zdůraznil socialistický politik. Hlasování o důvěře nové vládě v parlamentu však budou podle Sáncheze pravděpodobně předcházet ještě týdny jednání.

Socialisté (PSOE) zvítězili v listopadových předčasných volbách, ale nepodařilo se jim získat nadpoloviční většinu v parlamentu. Ze 350 poslanců jich mají pouze 120.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

V 88 letech zemřela filozofka Eva Formánková. Jako jedna z prvních podepsala Chartu 77

Ve věku 88 let zemřela filozofka a redaktorka Eva Formánková. V 60. letech stála u vzniku edice Váhy, která se věnovala nemarxistické filozofii. Jako jedna z prvních podepsala Chartu 77. Formánková zemřela v neděli v Praze, poslední rozloučení se uskuteční v pátek od 14:30 na olšanském hřbitově. ČTK o tom dnes informoval její syn Jaroslav Formánek.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Příští rok bude pro ochranu klimatu rozhodující, prohlásil generální tajemník OSN

Příštích 12 měsíců bude pro světové společenství rozhodující v boji proti klimatické krizi. Prohlásil to ve středu podle agentury DPA generální tajemník OSN António Guterres na madridské konferenci OSN o změnách klimatu (COP25). Je podle něj třeba uskutečnit to, co vědci označují za nezbytné.

"V roce 2020 musíme splnit, co vědci stanovili jako nezbytnost, nebo my a všechny následující generace zaplatíme nesnesitelnou cenu," varoval Guterres. Svět se podle něj bude oteplovat a stávat nebezpečným rychleji, než se kdy pokládalo za možné. Emise oxidu uhličitého budou muset od příštího roku začít klesat, pokud mají zůstat cíle pařížské klimatické dohody na dosah. "Potřebujeme větší ctižádost, více solidarity a více naléhavosti," vyzval Portugalec.

COP25 ve španělské metropoli zasedá od 2. prosince a skončí tento pátek. Tématem je boj s klimatickými změnami a detaily týkající se realizace pařížské klimatické dohody z roku 2015. Ta má za cíl udržet vzestup průměrné globální teploty co nejvíce pod dvěma stupni Celsia, pokud možno na 1,5 stupni v porovnání s teplotou v předindustriálním období. Zachování současných podmínek by ovšem podle vědců mohlo znamenat oteplení do konce tohoto století až o tři stupně Celsia.

Zdroj: ČTK
Další zprávy