Praha - Je libo péřovou bundu s logem ODS? Dětské kostky TOP 09? Placatku Karla Schwarzenberga? Nebo snad sadu otvíráků na víno s podpisem proslulého znalce Radka Johna?
Cokoli je možné.
Politické strany si od posledních voleb založily nejen profily na Facebooku. Mnohé z nich začaly svým přívržencům nabízet také nepřeberné množství propagačních předmětů.
E-shopy stran mají pro partaje hned dvojí přínos: Jednak šíří "slávu" značky, jednak jsou příjmem do stranické pokladny.
S Karlem za charitou
Například TOP 09, která v e-shop na svých stránkách nabízí asi nejširší sortiment předmětů, už na prodeji kšiltovek, triček či hraček s logem strany vydělala 38 tisíc korun. Peníze jdou na účet volební kampaně.
Dalších 49 tisíc korun pak lidé utratili za předměty s tváří lídra strany. Zisk ze série, pojmenované prostě "S Karlem", ovšem strana slíbila poslat na charitativní účely.
Kdo vymýšlí, jaké předměty se budou lidem nabízet? "Schvaloval je volební štáb na návrh volebního manažera," říká Jan Jakob z tiskového oddělení TOP 09.
Nic se nevyrábí na koleni, za design výrobků a celkové vyznění odpovídá agentura Lavmi, kterou si strana na kampaň najala.
VV nabízí i političky
Jako příspěvek na chod strany nabízí své zboží i Věci Veřejné.
"E-shopové stránky jsou určeny příznivcům strany VV, zakoupení předmětů je také jeden z možných způsobů sponzoringu strany," píše se při vstupu do virtuálního obchodu.
E-shop strana otevřela 5. května a krátce na to tu umístila i jedno z největších lákadel: Kalendář odvážných snímků vlastních političek. Šestice jich před objektivem známého fotografa Ondřeje Pýchy zapózovala v negližé.
První výtisk kalendáře strana vydražila pro charitu za 165 tisíc korun, další exempláře jsou teď k mání v e-shopu v ceně 399 korun za kus a s mottem: "I krásu je možné volit".
KSČM a ČSSD zatím bez e-shopů
U koho budete na stránkách hledat e-shopy jen těžko, jsou sociální demokraté a komunisti.
Zdůvodňují to tím, že na propagačních předmětech nehodlají vydělávat. "Pokud je nakupujeme, používáme je pouze na rozdávání občanům," říká místopředsedkyně ÚV KSČM Věra Žežulková.
Dodává, že výběr předmětů a nákup probíhá prostřednictvím akciové společnosti Futura.
A proč e-shop nemá ČSSD? Na otázky redakce Aktuálně.cz strana zatím neodpověděla.