Radim Bzura (TOP 09)
1) Jaká protipovodňová opatření byste učinil/a na ochranu města? A z čeho je zaplatit?
Protipovodňová opatření jsou po několik posledních let budována v podstatě stále. Žádné sebelepší opatření neochrání celé město, a to proti jakékoliv
povodni. Na padesátiletou vodu jsme dobře připravení. Velmi důležitá je průběžná regulace toků a hladin vodních děl po toku směrem nahoru, a to včetně Vltavy a jejích přítoků. Bez koordinace a spolupráce napříč celou ČR a respektování předpovědí ČHMÚ město Ústí neochrání sebevyšší zeď či val.
2) Ústecké náměstí hyzdí takzvaná díra. Jak byste vyřešil/a tento problém?
Tato „díra“ má svého vlastníka. Je třeba prověřit, zda jsou splněny všechny podmínky dané kupní smlouvou na tento pozemek, a případně vyvodit právní
důsledky. Stavební odbor magistrátu musí prověřit, zda není porušován stavební zákon. Lze samozřejmě jednat i se stávajícím vlastníkem o odkoupení zpět a případně navrhnout řešení, které je přijatelné pro obě strany. Tento „kráter“ je mementem toho, jak neuvážlivě a pro město nevýhodně byl klíčový
majetek města a jeho pozemky prodáván. Obdobný případ je i bývalé autobusové nádraží.
3) Zadlužení města se blíží k 1,5 miliardy korun. Z čeho chcete peníze splácet?
Stávající vedení města prezentuje svůj „hospodářský zázrak“. K tomu je třeba dodat, že město nezačalo splácet revolvingový úvěr komerční bance,
neuhradilo ani korekce ROP, další závazky vyplývají z probíhající soudních sporů. Celková suma možných závazků vč. Mariánského mostu přesahuje další miliardu vedle stávajících bankovních úvěrů. Za poslední volební období byl zrekonstruován pouze fotbalový stadion, a to ještě na splátky v budoucích 10 letech. To není dobrá bilance. Ušetřit lze jistě na efektivním výkonu státní správy, na otevřených aukcích, investicích do úspor, restrukturalizaci městských firem.
4) Chcete podporovat Činoherák Ústí, který po hádce se současným vedením magistrátu díky sbírce rekonstruuje kino Hraničář? A jaké plány máte na využití stávajícího divadla, kam se zatím nedaří najít stálý soubor?
Kauza kolem Činoherního divadla má pouze poražené, a to včetně návštěvníků divadla. Činoherní studio je velké téma, ale trochu v ústraní je nyní malá soběstačnost „Velkého divadla“ opery a baletu, které nemá zajištěné financování již od příštího roku. Městu chybí jakákoliv dlouhodobá koncepce a vize nejen pro kulturu, ale i sport. Věřím, že se právě toto podaří, protože sport, kultura a sociální programy jsou právě o vztazích, kdy město může dát prostor a důvěru svým občanům, nechť se zapojí a tvoří. Věřím, že se Činoherák na Střekov vrátí a desítky milionů investované do rekonstrukce objektu nepřijdou vniveč.
5) V Ústí roste problém se sociálně vyloučenými lokalitami. Jak ho chcete řešit?
Je zde nadbytek volných bytů, což tlačí ceny nemovitostí na nejnižší úroveň v ČR a přitahuje nepřizpůsobivé a nezaměstnatelné. Bez ekonomické perspektivy, spolupráce s průmyslovými podniky a drobnými podnikateli není z tohoto kruhu cesta ven. Naprosto klíčovou vnímám spolupráci s Univerzitou Jana Evangelisty Purkyně, s agenturou CzechInvest, CzechTourismus, CzechTrade. Máme šanci využít historický průmyslový potenciál, malou dojezdovou vzdálenost do Drážďan i Prahy, máme fungující a aktivní občanskou společnost. Budoucnost vidím v lidech a jejich schopnostech – nikoliv v kubících betonu.