I vy jste byli uprchlíci. Kampaň OSN nečekaně narazila, odmítli ji lidé na webu i Česká televize

Martin Biben
5. 4. 2016 5:30
Kampaň Úřadu Vysokého komisaře Organizace spojených národů pro uprchlíky zatím v Česku příliš velký zájem nevzbudila. Většina médií, včetně těch veřejnoprávních, spoty nezveřejnila. Nezabrala ani kampaň na Facebooku. Úřad se ale nevzdává a nechal si v březnu vyrobit další část kampaně, která je určena tištěným médiím.
Úřad vysokého komisaře OSN pro uprchlíky spustil na konci února kampaň s názvem "Sami jsme byli uprchlíci".

Praha - Je to jen zhruba minutový spot, ale pocit tísně a zoufalství zprostředkuje spolehlivě. Zobrazuje riskantní čin mladého Čecha, který v osmdesátých letech za zimní noci přeletěl hranice na vlastnoručně postaveném rogalu se svým tříletým synem na zádech. Útěk se zdařil.

Horší je to s připravenou kampaní “Sami jsme byli uprchlíci” Úřadu Vysokého komisaře Organizace spojených národů pro uprchlíky (UNHCR), jehož je televizní klip, spolu s dalšími dvěma spoty určenými pro rádia, součástí. O příběhy tří útěků z ČSSR v období komunismu je v českých médiích, včetně těch veřejnoprávních, minimální zájem.

"Spoléhali jsme hlavně na Českou televizi a Facebook. Televize nás ale překvapivě odmítla a na Facebooku byla většina reakcí negativních," řekla Monika Pham, která měla do konce března kampaň české pobočky UNHCR na starosti.

Lidi toho už mají dost

První reakce na chystanou kampaň, která měla být vysílána v rámci charitativních či osvětových programů zdarma či za symbolické poplatky, přitom byla podle právničky české pobočky Kristýny Andrlové vesměs pozitivní. "Vstřícná byla právě například Česká televize, pak se ale vše otočilo o sto osmdesát stupňů. Je cítit, že lidi už toho mají dost a médiím se ohledně migrace do horkých, kontroverzních témat nechce," uvedla.

Česká televize kampaň podle oficiálního vyjádření odmítla, protože ji UNHCR dodalo pozdě. "Vzhledem k termínu doručení podkladů k žádosti na odvysílání spotu (kompletní podklady přišly 13. 1.), kdy už byly naše plánované kapacity pro charitativní a osvětové spoty rezervovány pro jiné neziskové organizace, jsme nemohli tomuto požadavku vyhovět. Česká televize nicméně poskytla součinnost při výrobě spotu a poskytla zdarma materiály ze svého fundusu," uvedla Karolína Blinková z tiskového oddělení televize.

UNHCR se ale proti tomu ohrazuje. "Podali jsme žádost o bezplatné vysílání spotu 30. listopadu 2015. Komunikovali jsme s ČT ale již v průběhu října a listopadu 2015. Česká televize našemu úřadu sdělila, že náležitosti žádosti jsou dostatečné," říká Pham.

Vyjádření České televize, že důvodem zamítnutí vysílání spotu byl jen nedostatek času, nebylo proto podle ní pravdivé. Televize prý odmítla proto, že se jí klip srovnávající současnou imigrační vlnu s tou československou ze sedmdesátých a osmdesátých let nehodil.

"Po zasedání hodnotící komise sdělila Česká televize UNHCR následující důvody zamítnutí naší žádosti: ‚Vaše žádost bohužel nebyla schválena vzhledem k tomu, že není v souladu s letošní strategií České televize v oblasti charity, osvěty a celospolečenské odpovědnosti. Vzhledem k vyjádření našich právníků nám zákon (resp. kodex) jako televizi veřejné služby umožňuje informovat, nikoliv interpretovat určité téma v rámci vysílacího času určeného pro bezplatné vysílání spotových kampaní," citovala Pham z e-mailu televize.

Rádia i weby reagovaly vlažně

S Českým rozhlasem se UNHCR nedohodl zejména kvůli technickým parametrům spotu. "Rozhlas to neodmítl, ale jejich technické parametry a podmínky jsou tak složité, že jsme o to ani nestáli. Pro nás by bylo komplikované a nákladné už vyrobený spot měnit," uvedla právnička Andrlová. Spot se ale podle Pham objevil v některých pořadech na rádiích Wave a Plus, které patři Českému rozhlasu.

Další média a weby jsou k uveřejnění spotů vlažné nebo odmítavé. "Panuje k tomu velká skepse a za poslední rok se situace ještě hodně zhoršila," míní Andrlová. "Zatím se nám daří uplatňovat spoty jen alternativními kanály, jsou k vidění na některých festivalech, kulturních akcích, na rádiích Expres a Klasik. Záleží na lidech, nikdo nemá povinnost, jak jsme si mysleli, že platí u veřejnoprávních médií," uvedla

Spot se tak kromě YouTube kanálu UNHCR od 25. února vysílá v síti kin a objevil se před několika filmy v rámci festivalu Jeden svět. K vidění je i na některých webech, například Organizace pro pomoc uprchlíkům. Kampaň byla vytvořena speciálně pro Českou republiku, kromě ní proběhla ze středo- či východoevropských zemí jen v Bulharsku.

Reklamní agentura v březnu podle Pham vyrobila další část kampaně, která je určena tištěným médiím. "Jsou to tři verze inzerátů, na jednom je rogalista, na dalším uprchlík ve vagóně s uhlím a na třetím muž, který prchl přes dráty vysokého napětí. Jsem zvědavá, jestli bude zájem v novinách a časopisech větší. Jsme samozřejmě ochotni platit i cenu odpovídající osvětovému inzerátu," řekla Pham.

 

Právě se děje

Další zprávy