Praha - Na českých silnicích se během příštích čtyř let objeví tisíce senzorů, kamer a další druhy chytré elektroniky včetně informačních tabulí. A podobně se bude do moderní techniky investovat i na železnici nebo na řekách.
Stát hodlá do roku 2020 pořídit za 12 miliard moderní dopravní řídící a informační systémy, díky kterým budou zejména řidiči dostávat rychleji než dosud zprávy o tom, co se děje před nimi. Snáze se tak vyhnou kolonám při uzavírkách nebo nehodách.
"Chceme, aby řidiči dostávali co nejrychleji informace o situaci na silnici a mohli na ni ihned reagovat. Takzvané chytré systémy také zvyšují bezpečnost dopravy na silnici a na železnici," řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), který ve středu ponese na vládu obsáhlý strategický materiál s přesným popisem téměř sedmdesáti projektů a vyčíslením nákladů na jejich pořízení.
Zhruba polovinu z 12 miliard přitom pokryjí evropské dotace. Konečná výše investice do inteligentní dopravy bude ještě záležet na rozpočtu státního dopravního fondu a na schválení konkrétních projektů.
Ministři by s plánem "chytré" dopravy měli souhlasit. Před rokem kývli na koncepci, z níž současný, už mnohem konkrétnější dokument vychází.
Rychlejší a přesnější data
Co se týká silnic, navrhují Ťokovi úředníci v příštích čtyřech letech doplnit především čidla a kamery na online sledování počasí nebo hustoty provozu.
Data, kterých bude k dispozici víc než dosud, budou rychleji a především v jednotném formátu proudit k dispečerům do ostravského Národního dopravního informačního centra, které se zmodernizuje a budou se odtud pružněji ovládat informační tabule přímo na silnicích nebo webové aplikace.
Dispečeři okamžitě promítnou varování před náledím nebo omezí povolenou rychlost, pokud uvidí v místě problém. Některá čidla pak mezi sebou budou umět i komunikovat a sama automaticky zaktualizují zprávy na proměnné digitální značce.
Do budoucna se navíc počítá s ještě komfortnější variantou: že data potečou přímo do kabiny aut. Tedy pokud na to bude vozidlo vybaveno adekvátní technologií. Už dnes sice motoristé dostávají data o provozu do svých navigací nebo do mobilních telefonů přes nejrůznější aplikace, ale stále je prostor pro vylepšování. "Především co se týká aktuálnosti informací," podotkl Ťok.
Nástroj na pokuty
Chytrá elektronika bude pomáhat nejen řidičům a dálničním dispečerům, ale i policistům. Moderní kamery, které dokážou detailně zaznamenat i registrační značku auta, poslouží k trestání agresivních řidičů. Stát ke kamerám nakoupí i radary na úseková měření. Ministr Ťok je chce využívat zejména v místech s omezenou rychlostí, například na opravované dálnici D1. První takové měření už funguje u Ostrovačic nedaleko Brna.
Současně s tím se pořídí i vysokorychlostní váhy zabudované přímo ve vozovce. Budou okamžitě během jízdy odhalovat přetížené kamiony, které ničí české silnice.
Tento nápad ale našel i kritiky. Vedení hospodářské komory, která sdružuje mimo jiné i spediční firmy, požaduje zavedení vah až v době, kdy stát bude umět vymáhat pokuty i po zahraničních dopravcích, nejen po těch českých.
"Zahraniční dopravci se trestu vyhnou, protože česká státní správa nemá možnost zjistit provozovatele vozidla s cizí registrací," řekl mluvčí hospodářské komory Miroslav Diro.
Ministerstvo dopravy však namítá, že úředníci při porušení pravidel obratem kontaktují příslušnou zemi. „A je třeba oddělovat ukládání pokut a jejich vymáhání,“ píše se v ministerském materiálu, který má online deník Aktuálně.cz k dispozici.
Modernější koleje i řeky
Kromě silnic řeší strategie i modernizaci železnic a dopravy na řekách. Počítá s vylepšením zabezpečovacích zařízení na kolejích nebo s čidly na přejezdech a lepším zabezpečením před nehodami s auty. Plán zmiňuje i dálkové ovládání plavebních komor.
Ministerský dokument nabízí i výhled do roku 2050. Česko chce být při nákupu chytrých systémů připraveno třeba na úplně automatizovaná auta, která řidiči nebudou ovládat. Podobné vozy už se dnes testují, třebaže ještě plnou automatiku nemají. Vozidla si budou vyměňovat data o poloze a provozu mezi sebou navzájem a pak je posílat do informačních center.
Koncepce rovněž varuje před dosavadními chaotickými státními nákupy IT technologií, které často kritizuje i Nejvyšší kontrolní úřad. Dokument proto navrhuje sjednocení pravidel při pořizování softwaru. Už by se tak nemělo stávat, že si ministerstva objednají vlastní řešení, která pak mezi sebou neumějí komunikovat. A náprava je složitá, protože si stát často zapomene do smlouvy vymínit i autorská práva k systému.