reklama
 
 

Jurečka zvažuje povinný podíl potravin z ČR v obchodech

24. 1. 2014 14:04
Kandidát na ministra zemědělství řekl, že inspirovat se chce na Slovensku.

Olomouc - Obchodní řetězce by podle kandidáta na ministra zemědělství Mariana Jurečky (KDU-ČSL) mohly mít v Česku povinnost nabízet určitý podíl potravin od tuzemských dodavatelů.

Množství českých potravin na pultech obchodů nyní žádný zákon nereguluje, velké obchodní řetězce ale po loňské novele zákona o potravinách budou muset u vstupu do prodejen zveřejňovat údaj o pěti hlavních zemích, ze kterých pochází zboží v jejich nabídce.

Jurečka dnes při otevření poslanecké kanceláře v Olomouci ČTK řekl, že inspirovat se chce na Slovensku, kde vláda hodlá podobným způsobem zvýšit podíl slovenských potravin v obchodech. Záměr podle Jurečky počítá s tím, že stanovené procento potravin v nabídce obchodů musí pocházet od domácích výrobců.

"Jednu z prvních cest proto plánuji udělat na Slovensko, kde se chci potkat s ministrem zemědělství," podotkl Jurečka. Velcí obchodníci na Slovensku mají už od loňského dubna povinnost zveřejňovat zastoupení domácích potravinářských produktů na tržbách.

Nesmí to být proti pravidlům EU

Jurečka upozornil, že případná změna zákona, která obchodníkům nařídí podíl českých potravin, musí být nejprve důkladně připravena, aby nebyla v rozporu s pravidly Evropské unie. "Může to totiž fungovat dva roky a poté si na to Evropské komise došlápne, zruší to a stát bude platit sankce. Do této situace bych se dostat nechtěl. Chci to opravdu prověřit," podotkl Jurečka.

Podle něj jsou do Česka dováženy potraviny za 40 miliard korun a značná část se jich prodá právě v obchodních řetězcích. "Pokud to nebude v rozporu s evropským právem, tak je ambice to (povinný podíl českých potravin) tady aplikovat," dodal.

Obchodníci tvrdí, že je složité podíl českého zboží v sortimentu potravin stanovit, navíc zatím chybí jasná definice českého výrobku. Například řetězec COOP má v nabídce asi 80 procent tuzemských produktů, pokud se za ně považuje zboží vyrobené na českém území. Albert zase uvádí, že stoprocentně českými dodavateli pokrývá segment čerstvého pečiva, chlazeného kuřecího masa, mléka a mléčných výrobků.

autor: ČTK | 24. 1. 2014 14:04

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama