Internetové bazary se přetahují o klienty. Nováček využil robota a kopíruje od rivala čísla mobilů

Petr Koděra Marek Pokorný Petr Koděra, Marek Pokorný
21. 7. 2016 5:30
Klienti jednoho z největších tuzemských inzertních webových portálů dostávají SMS s nabídkou inzerce u konkurence, která je na trhu nováčkem. Stane se tak hned poté, co lidé prostřednictvím portálu podají inzerát. Podle advokáta Antonína Janáka, který se specializuje na nekalou soutěž a autorské právo, jde o jasný případ parazitování na pověsti zavedené firmy. Spolumajitel nového webového bazaru prý o praktikách své společnosti nic neví, vše zařizuje externí marketingová firma. Případ ale nechá prověřit, aby jeho firma neporušovala zákon.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Praha - Majitel jednoho z největších inzertních webových portálů Bazoš.cz Radim Smička bojuje v posledních týdnech s počítačovým robotem, který u jeho klientů šikovně, ale podle právníků nelegálně propaguje konkurenční firmu.

Sotva zákazník vloží na server inzerát se svým mobilním číslem, automat toto číslo okopíruje a obratem na něj pošle esemesku s doporučením, aby inzerent vyzkoušel zdarma obchodovat i na novém portálu s podobným názvem Bazomat.cz, který funguje od poloviny června. Pod SMS z neznámého čísla je podepsán jakýsi Honza.

Konkurenční SMS

Dobrý den, nalezl jsem Váš inzerát a rád bych Vám doporučil inzertní portál Bazomat.cz, kde inzeruji i já. Je to jednoduché, přehledné, rychlé a zdarma. Honza

"Vím, volaly mi desítky klientů. Vadí mi, že někdo takhle kontaktuje naše zákazníky. Firmu Bazomat.cz jsem sice oslovil s žádostí o vysvětlení, ale zůstala bez reakce," říká Radim Smička, jehož firma funguje na trhu třináct let.

Několikrát už dokonce objevil i IP adresu, z níž si robot přicházel pro mobilní čísla zákazníků Bazoše a rozesílal na ně SMS s nabídkou inzerce u konkurence. Jenže nepomohlo ani zablokování této adresy. "Robot pak přišel odjinud. Naprogramování trvá chvíli," dodává Smička a zvažuje, zda se bude soudit.  

Spolumajitel rivala, společnosti Bazomat.cz, Petr Zapletal tvrdí, že se nováčkovi za první týdny provozu daří velmi dobře. Detaily a finty agresivní strategie své firmy k nalákání nových klientů však prý nezná. "Dělá nám to externí marketingová firma," říká Zapletal s tím, že popsané praktiky jsou pro něj novinkou.

Proč reklamní profesionálové, kterým Zapletal se svým společníkem zaplatili statisíce korun, využili i přímé oslovování klientů firmy Bazoš.cz přes SMS od "Honzy", však není jasné. Kontaktovat je není možné, Zapletal odmítl prozradit název jejich firmy.

Je to můj koníček

Podnikatel z Olomoucka tvrdí, že inzertní server je pro něj koníčkem a o jeho chod se stará pětičlenný tým. Sám se věnuje jiným oborům: vlastní autobazary a desítky nemovitostí. "Každopádně nechceme nikoho naštvat. Nechám prověřit, zda neporušujeme zákon," dodal Zapletal.

Podle advokáta Antonína Janáka, který se specializuje na nekalou soutěž a autorské právo, však jde o jasný případ parazitování na pověsti zavedené firmy.

"Nemůžete využívat informace z databáze jiné firmy k přímé konkurenční činnosti," tvrdí Janák. A nezáleží podle něj na tom, že inzerent zveřejnil na internetu své číslo sám a údaj byl dostupný komukoliv. Podle Janáka je vysoce pravděpodobné, že by majitel firmy Bazoš.cz vysoudil odškodné.

Podle advokáta Petra Ostrouchova ale není jisté, zda by se prokázalo pojítko mezi Bazomat.cz a mobilním číslem, z něhož chodily SMS. "Mohou to mít dobře ošetřené, že se souvislost nikdy nedohledá," řekl Ostrouchov.

Dodal, že se kauzou může zabývat i Úřad pro ochranu osobních údajů, protože firma využívá k podnikání telefonní čísla lidí, kteří k tomu nedali souhlas. "Mohlo by se jednat o šíření obchodních sdělení bez patřičného právního titulu," potvrdil David Pavlát, mluvčí úřadu na ochranu soukromí.

Přestože v posledních letech raketově roste počet sporů týkajících se internetu a nekalé soutěže, případy, jako je tento, zatím soudy neřeší. "Zatím jsme nic takového neměli," potvrzuje Monika Vacková z Městského soudu v Praze, jejíž senát se na nekalou soutěž soustředí.

Podle Vackové zatím převládají spory, kdy si firmy například přetahují klienty tím, že v placené inzerci na internetu zneužívají ochranné známky. Firma si tak zařídí, že se ona nebo její výrobky objeví na internetu ve chvíli, kdy si zákazník zadá do vyhledávače název tržního soupeře.

 

Právě se děje

před 16 minutami

Prezidentem lékařské komory se stal její dosavadní šéf Kubek

Českou lékařskou komoru (ČLK) povede dalších pět let její dosavadní šéf Milan Kubek. Na sobotním sjezdu v Praze získal post prezidenta již počtvrté. Kubek ve volbě porazil současného viceprezidenta stavovské organizace lékařů Zdeňka Mrozka.

Kubek získal 176 hlasů, Mrozek 108. Nikdo další nekandidoval. Volba trvala téměř tři hodiny, delegáti si nového šéfa odhlasovali až ve třetím kole.

Staronový prezident ČLK stojí v čele komory 15 let, organizaci vede od roku 2006, Předtím byl Kubek, který má angiologickou ambulanci na poliklinice v Praze 9, předsedou Lékařského odborového klubu. Podle Kubka by ČLK měla poskytovat svým členům co nejlepší servis.

Zdroj: ČTK
Další zprávy