Praha - Interaktivní projekt Mapy bez bariér zpracovává Nadace Charty 77 - Konto Bariéry. Do konce roku chtějí její odborníci zjistit přístupnost 600 turistických objektů po celé České republice a mapu pak poskytnout především lidem se zdravotním postižením, rodinám s kočárky či seniorům.
„Cílem projektu je vytvořit veřejně dostupné úložiště, kam budou moct vkládat svá naměřená data i další organizace, které se tímto zabývají,“ uvedla ředitelka Nadace Charty 77 – Konta Bariéry Božena Jirků.
Od července týmy odborníků zmapovaly 584 míst, mezi kterými je více než 150 hradů a zámků, nechybí ani divadla, muzea nebo galerie. Přístupnost dalších deseti plánují zjistit do týdne.
Informace o přístupnosti památek dosud na jednom místě neexistovaly. Petr Hazuza, vozíčkář, který se na projektu spolupodílel, přirovnává plánování výletu k badatelské činnosti.
„Musíte zjišťovat informace nejen o přístupnosti objektu, ale také o bezbariérových toaletách, restauracích, hotelech a všechny tyhle informace jsou na různých místech. Vizí tohoto projektu je usnadnit k nim přístup a zjednodušit tak lidem život,“ dodal.
Podobný systém fungoval před rokem ve španělském Madridu, na celostátní úrovni jde však o unikát.
Zelené bez asistence, červené nepřístupné
Mapování památek probíhalo podle Metodiky mapování přístupnosti objektů Pražské organizace vozíčkářů. Odborníci zjišťovali například šířku dveří nebo přítomnost nájezdové rampy.
Jednotlivé turistické cíle na mapě označují barevné symboly. Objekty přístupné bez asistence jsou zelené, s asistencí oranžové a nepřístupné objekty červené. Po rozkliknutí detailního popisu je však možné zjistit přesně, jaká omezení na daném místě jsou.
„Zpočátku jsme odhadovali, že mapa bude z 20 procent zelená, z 60 oranžová a 20 červená. Nakonec jsme zjistili, že to bude trochu červenější,“ říká manažer projektu Martin Pičman s tím, že červená barva neznamená úplnou nepřístupnost, ale pouze omezení pro určitou skupinu lidí, které však neumožnilo zařazení do vyšší kategorie.
Projekt je spolufinancován z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Podle Pičmana se veřejným výběrovým řízením povedlo původní odhadovanou částku 16 milionů korun snížit na 6 milionů.
Kvůli nutnosti výběru nejnižší nabídky sice nebylo možné do mapování zapojit samotné vozíčkáře, ovšem firma, která zakázku vyhrála, si s ní podle Pičmana poradila dobře: „Jsou to profíci, pouze trochu bojují s tím, aby to stihli.“ Kvůli přezkumu na ministerstvu totiž projekt odstartoval místo plánovaného března až v dubnu.