Inspektor: Srážku vlaků zavinil železničář ze stanice

Kateřina Eliášová
14. 7. 2007 16:20
Kdo to přesně byl a kde selhal, se vyšetřuje
Srážka stála život jednoho železničáře.
Srážka stála život jednoho železničáře. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Tragickou srážku vlaků v Čerčanech u Benešova nezavinil ani jeden ze strojvedoucích, ale někdo z personálu stanice.

Drážní inspekce havárii, při níž jedoucí rychlík narazil do stojícího pantografu, stále vyšetřuje. Jeden z předních vyšetřovatelů neštěstí, druhý nejvyšší šéf.  Drážní inpekce Jan Kučera pro Aktuálně cz. uvedl, že strojvedoucí rychlíku rozhodně nevjel do stanice přes návěstidlo, které by jízdu zakazovalo.

"Je to selhání člověka, nedá se konkrétně říci, koho a jak," uvedl Kučera.

Při nehodě byl těžce zraněn strojvedoucí rychlíku, strojvedoucí pantografu zahynul. Pět pasažérů skončilo v nemocnici, zhruba deset bylo ošetřeno na místě.

Kučera řekl také, že inspekce nyní zkoumá komunikaci mezi strojvedoucím rychlíku a výpravčím stanice. Ten byl postaven mimo službu.  

VÍCE O NEŠTĚSTÍ ZDE:
Živě z místa srážky: Výpravčí mimo službu

A: Je dnešní nehoda spíše výjimečná událost? Vlaky se srazily přímo ve stanici.
Jan Kučera: Je to výjimečná záležitost. Nestává se často, že by se vlaky srážely. Vlaky pravidelně vjíždí na kolej obsazenou jiným vlakem. To je i v grafikonu, je to v pořádku. 

A: Je to běžné, že vlak vjíždí do stanice na kolej, kde stojí jiný vlak?
Jan Kučera: Ano, může se stát, a dokonce s tím počítá jízdní řád, že na kolej, kde stojí jeden vlak, přijíždí druhý vlak. Předpisy na to pamatují, je to ošetřeno tak, aby se nic nestalo, aby strojvedoucí toho přijíždějícího vlaku zastavil před tím stojícím vlakem. Na některých nádražích se s tím musí dokonce počítat, protože mají například nedostatek kolejí.

A: Jak je tedy možné, že se dnes stala nehoda?
Jan Kučera: Zatím to nevíme. Obecně řečeno, návěstidlo ukazovalo správnou návěs, strojvedoucí neprojel kolem návěstidla zakazující jízdu. Ale mohu říct, že selhal lidský faktor, zaměstnanci stanice. Je to selhání člověka, nedá se říct konkrétně koho a jak.

Jan Kučera, náměstek drážní inspekce, u nehody v Čerčanech.
Jan Kučera, náměstek drážní inspekce, u nehody v Čerčanech. | Foto: Ondřej Besperát

A: Trať se modernizuje, jsou tam určitá omezení, nemohlo to být příčinou nehody?
Jan Kučera: Obecně, pokud se někde rekonstruuje trať nebo nádraží, je tam samozřejmě snížený stupeň zabezpečení. Ale i v tomto případě předpisy říkají přesně co kdo má dělat. A i kdyby přestala fungovat všechna zabezpečovací zařízení, tak se ty vlaky prostě nesrazí, pokud zaměstnanci budou dodržovat všechny předpisy. Je to jedna z okolností, ale určitě to není příčina.

A: Víte už, jaké jsou škody?
Jan Kučera: Deset milionů korun. Zatím, může se snížit, je to velmi hrubý odhad.

A: Jak teď vlaky jezdí? Mají zpoždění?
Jan Kučera: Vlaky projíždějí po jiných kolejích, ten pantograf zasáhl do troleje, takže jsme trolej vypnuli. Vlaky teď musejí být taženy dieslovými lokomotivami místo elektrických.

 

Právě se děje

Další zprávy