Praha - Katastrofální nedostatek peněz a z toho vyplývající hledání co nejlevnějších postupů i materiálů.
To jsou podle Františka Lehovce, odborníka ČVUT na konstrukci pozemních staveb, neduhy, kvůli kterým české silnice mnohde připomínají překážkovou dráhu.
V rozhovoru pro Aktuálně.cz Lehovec připomíná, že peněz na opravy je podstatně méně, než tomu bylo před dvaceti lety.
Plánovaný rozpočet na opravy pro rok 2011 vyčíslilo ministerstvo dopravy na 4 miliardy, tedy o 5 méně, než je podle Ředitelství silnic a dálnic celková škoda po letošní zimě.
Situace by se mohla zlepšit v následujícím roce, kdy má ministerstvo v plánu vyčlenit na opravu komunikací zhruba dvojnásobek letošní sumy.
A.cz: Proč jsou české silnice v tak špatném stavu?
Zdroje na údržbu a opravy našich silnic jsou dlouhodobě podhodnoceny, to je jednoznačně hlavní důvod.
A.cz: Můžete to trochu rozvést?
Prostředky pro silnice I. třídy vynakládané od roku 2005 jsou ve srovnání s těmi z roku 1990 přibližně čtvrtinové, to mluví za vše. Navíc intenzita dopravy se výrazně zvýšila, na páteřní síti dokonce dvojnásobně.
A.cz: Postupuje ŘSD a kraje při opravě silnic technologicky správně?
Samozřejmě i u nás dobře víme, jaké technologie jsou nejlepší a které speciální stroje by měly být používány. Ovšem dlouhodobý nedostatek peněz tlačí správce silnic k tomu, že u oprav preferují co nejlevnější postup. Je také potřeba zajistit systematické sledování technického stavu vozovky. To umožňuje volbu optimální technologie opravy.
A.cz: Kolik miliard by bylo v tuto chvíli nutné vydat na kompletní opravu dálnic a silnic první třídy?
Současná výše finančních prostředků je katastrofální. K postupnému zlepšování stavu je potřeba vyčlenit kolem 4,5 miliardy korun ročně.