Český ministr dopravy Milan Šimonovský je přesvědčen, že ČR dokáže do roku 2010 snížit počet mrtvých na silnicích oproti roku 2001 o 50 procent a že stejné mety se povede dosáhnout i celé Evropské unii.
Nesdílí pesimismus Evropské komise, která pochybuje, že se tento cíl podaří naplnit.
Mrtvých na silnicích ubývá, ale jen někde
Ta v únorové bilanční zprávě uvedla, že zatímco v roce 2001 zahynulo na silnicích evropské pětadvacítky 50.396 lidí, loni bylo mrtvých 41.600. Počet obětí klesl tedy o 17,5 procenta. Evropská komise ve zprávě pochválila Maltu, Británii, Nizozemsko, Švédsko, Německo a Finsko za nadprůměrné zlepšení bezpečnosti, kritizovala naopak Polsko, Portugalsko, Řecko, Estonsko, Lotyšsko, Litvu, Maďarsko, Kypr a Česko.
Ministr Šimonovský však poukázal na to, že nové členské země zahájily kampaň o čtyři roky později než staré a už dosahují výsledků. Hodně si také slibuje od nového zákona o silničním provozu, který poskytne policii dodatečné nástroje, jak "vyřazovat z provozu neukázněné řidiče".
Ohradil se proti námitkám, že zákon bude příliš přísný a že vláda sází hlavně na represi. "Všechny státy zpřísňují sankce a rozšiřují okruh nástrojů pro policii. Ve srovnání s řadou zemí západně od našich hranic je náš zákon ještě hodně mírný," uvedl.
Podle Šimonovského směřuje celá Evropa k nulové toleranci. Sám by chtěl prosadit slaďování předpisů v celé EU, například pokud jde o alkohol za volantem. Uvítal by také evropský registr profesionálních řidičů.
Rakouské předsednictví - jednotné řidičské průkazy
Z jednání v Bregenzu podle ministra vyplynulo, že by za stávajícího rakouského předsednictví mohlo být dosaženo dohody o jednotném evropském řidičském průkazu. Česko tento záměr podporuje, problémy s ním mají země jako Německo či Rakousko, kde si lidé platí řidičské průkazy sami a jejich výměna by tudíž nebyla populární.
"Věřím, že se záhy podaří dosáhnout dohody o výměně papírových průkazů za 10-15 let a plastikových do 25 let, aby byl v celé EU postupně jednotný průkaz. Výrazně to přispěje také k posílení bezpečnosti, protože kontrola bude snazší a padělání obtížnější," uvedl. Ministři dopravy budou o této věci jednat na příštím řádném zasedání v dubnu v Lucemburku.