Dráhy chtějí platit miliardu za kilometr kolejí

Petr Holub
8. 7. 2013 6:00
Deník Insider získal dosud neveřejný dokument ministerstva dopravy
Snímek je ilustrační
Snímek je ilustrační | Foto: Monika Horáková

Praha - Do roku 2020 bude dokončena úplně nová železnice z Prahy do Plzně za třicet miliard, trať z Prahy do Budějovic přijde na dvojnásobek této částky. Další desítky miliard chce stát investovat do posledních úseků na dráze Praha - Česká Třebová, do nových nádraží a předměstských tratí v pražském okolí.

Vyplývá to z dosud neveřejného dokumentu Sektorové strategie II, který získal deník Insider. Dokument již ministerstvo dopravy předložilo vládě a Evropské komisi.

Přestože podle zjištění Insideru cena u mnohých z těchto plánovaných staveb překračuje srovnatelné akce v sousedním Německu, státní podnik Správa dopravní a železniční cesty obavy z předražení mírní. Zatím prý jde jen o studii, kde projektanti na svých řešeních nijak nešetřili.

Jak to s cenami v návrhu vypadá? Náklady dosáhnou u tratí v nových trasách až k miliardě korun za kilometr, státní investor Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) však počítá s tím, že zhruba polovinu uhradí Evropská unie.

Tak mají být v příštích deseti letech postaveny zhruba patnáctikilometrové úseky z Chocně do Ústí nad Orlicí a z Ševětína do budějovického předměstí Nemanice, které pak budou patřit k nejdražším železnicím v Evropě.

Cenou překonají dokonce vysokorychlostní Dráhu německé jednoty v úseku Erfurt-Ebenbach, který na 107 kilometrech překonává pohoří Durynský les a má být dostavěn v roce 2017.

Čtěte více v placeném deníku Insider: Jaké úseky se mají stavět, v jaké kvalitě a za jakou cenu?

 

Právě se děje

před 54 minutami

Evropská komise podle Havlíčka odblokovala 18 miliard korun na projekty programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost

Evropská komise podle vicepremiéra a ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (za ANO) odblokovala 18 miliard korun, které zadržovala na projekty v problémovém Operačním programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. EK platby pozastavila loni na jaře kvůli vysoké chybovosti. Podle vicepremiéra není jasné, kdy peníze proplatí.

"Před chvílí přišla esemeska, že byl dnes odpoledne odblokován ten zadržovaný peníz, těch 18 miliard korun," uvedl Havlíček. Jeho úřad prý čtyři měsíce vše dokládal unijním auditorům, kteří nakonec žádnou chybu neobjevili. "O nic nepřijdeme v tuto chvíli. Teď je jenom otázka, kdy nám ty peníze pošlou," uvedl Havlíček.

Peníze už ministerstvo průmyslu a obchodu dalo firmám, které o ně žádaly pro své projekty z problémového programu. Projekty se často uskutečňují po etapách, a tak se i na základě jednotlivých žádostí o platbu hradí. EK platby proplácí zpětně.

Další zprávy