Do Ostravy po dálnici. Na další ale nejsou peníze

Petr Holub
24. 11. 2009 21:05
Stát zahájil příliš mnoho projektů, proto se efekt dopravních investic odkládá
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Praha - Dlouho očekávaný okamžik nastává, Ostrava bude napojena na dálniční síť.

Tím však oslavy nových silnic končí nejméně na dvanáct měsíců. Nejbližší dokončenou velkou stavbou má být v listopadu příštího roku jižní část pražského okruhu, která spojí plzeňskou dálnici D5 s dálnicí D1 na Brno.

Na rok 2011 se plánuje dvacetikilometrový úsek mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí na jihočeské dálnici D3.

Podle plánů Státního fondu dopravní infrastruktury se ještě u Hulína dokončí křižovatka dálnice D1 s rychlostní silnicí R55 směrem k Otrokovicím a Uherskému Hradišti. Nesmí ovšem dojít ke zpoždění, jak bývá u silničních staveb zvykem.

Velkolepé plány

Loni i letos český stát zprovoznil skoro padesát kilometrů nových dálnic či rychlostních silnic. Celkové výdaje na silniční stavby přitom dosahují skoro 40 miliard ročně.

Rozpočet pro příští rok má za nové silnice utratit 55 miliard, dokončí se však pouze 23 kilometrů. Ministerstvo dopravy totiž v posledních dvou letech rozjelo stavby celkem 15 dálničních úseků, které budou po dokončení měřit 450 kilometrů. Podle plánu státního investora Ředitelství silnic a dálnic mají být v provozu do pěti let.

V plánu jsou dvě dálnice, které by spojily severní Moravu s Polskem, další tam zamíří z východních Čech. Dvě dálnice spojí Česko s Rakouskem, na dvě rychlostní silnice bude napojen Zlín. Do Prahy se má jezdit po dálnici z Ústí nad Labem, Chomutova, Karlových Varů i z Písku.

Plán státního investora byl zpochybněn ve chvíli, kdy se začaly na stavby hledat peníze. Rozpočet dopravního fondu na příští rok sice předpokládá rekordní výdaje a umožňuje skoro všechny stavby financovat, dokončení většiny z nich se však odkládá do neurčité budoucnosti.

Pro příští generace řidičů

Favoritem pro dokončení v roce 2012 se stává už několikrát odložená dálnice D8 přes České středohoří z Lovosic do Ústí nad Labem. Postavena zřejmě bude také rychlostní silnice z Karlových Var do Chebu.

Dokončení dálnice D11 do Hradce Králové, první napojení Zlína na dálnici D1 nebo spojení Ostravy s Polskem se sice v roce 2012 plánují, zatím však pro ně není dost peněz.

Na nejistý termín někdy později jsou odkázány severní část pražského okruhu nebo spojení Tábora a Českých Budějovic s Rakouskem. Stavby nebudou dokončeny v plánovaném roce 2013 resp. 2014, protože podle rozpočtového výhledu na ně nebude do roku 2012 ani koruna. Totéž platí pro spojení Karlových Varů nebo Chomutova s Prahou.

V rozpočtu dopravního fondu se úplně přestalo počítat s dálnicí z Brna do Vídně, která měla být dokončena v roce 2014. Dostala se do stejné kategorie jako rychlostní silnice R35 z Hradce Králové do Olomouce, která měla být alternativou přetížené dálnice D1 z Prahy do Brna, nebo silnice R44 z Brna do Boskovic. Ty se v plánech na financování českých dálnic ignorují už několik let.

 

Právě se děje

Další zprávy